2013-12-01, 12:11
Medlem
Lantbruks avatar
Jag har förstått att jag är en väldigt ansvarslös person som inte tar ansvar över mitt eget liv. Jag är van att få allt vad jag vill ha och förutsätter att andra ska ta ansvar över mina fel och brister.

Men hur ändrar jag på det här? Jag har ju under hela mitt liv alltid fått allting gratis och tagit för vana att andra "sopar upp" när jag har gjort något fel. Jag vill bli en människa som tar ansvar över mitt egna liv...

?
Citera
2013-12-01, 12:18
Medlem
Genom att vara stolt över det du gör och det blir du endast när du vet att du gör bra saker för dig själv och andra.

Det är nog det korta svaret på frågan.
Citera
2013-12-01, 12:24
Medlem
FetDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Jag har förstått att jag är en väldigt ansvarslös person som inte tar ansvar över mitt eget liv. Jag är van att få allt vad jag vill ha och förutsätter att andra ska ta ansvar över mina fel och brister.

Men hur ändrar jag på det här? Jag har ju under hela mitt liv alltid fått allting gratis och tagit för vana att andra "sopar upp" när jag har gjort något fel. Jag vill bli en människa som tar ansvar över mitt egna liv...

?

Kan du ge exempel på detta beteende? Hur gammal är du? Bor du hemma?
Citera
2013-12-01, 12:31
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Grattis! En stor eloge till dig! Du har ju redan tagit det första steget genom att reflektera över att du faktiskt vill och behöver ändra ditt beteende.

Nästa steg blir att styra och vara uppmärksam på dina tankar och handlingar så att du kan bryta mönstren. Detta blir en spännande resa att följa!

Hoppas att du kan uppdatera när du själv- för första gången - aktivt har gått in och satt stopp för ett beteende som du inte önskar hos dig själv.
Citera
2013-12-01, 12:59
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetDude
Kan du ge exempel på detta beteende?...

Har ingen sjukdomsinsikt verkar det som. Det är andra människor som har kallat mig för ansvarslös. Men jag har insett att jag är ansvarslös och skulle gärna vilja ha hjälp att ändra på det.

Citat:
...Hur gammal är du?...

23

Citat:
...Bor du hemma?

Nej
Citera
2013-12-01, 13:08
Medlem
Citat:

Vem säger det här och i vilket sammanhang? ("Varför säger de det?" är överkurs, och det kanske vi kommer till lite senare.)

Citat:

Vad anser du vara att ta ansvar över ditt eget liv? På "ta ansvar"-skalan finns allt från "inte hamna hos kronofogden" via "ha ett fast jobb" till "om man inte bildar kärnfamilj och skaffar villa är man en ansvarslös slacker".

Det låter inte som om det är du som kommit fram till att aspekter av ditt liv kunde behöva hamna mer under din kontroll, utan snarare att utomstående tycker att du bör ändra din livsföring. Att bara ändra rakt av utan att fundera över vad man själv mår bra av är ingen höjdare.

Om du ändå vill ha en checklista så anser jag att här är några av grunderna i att ta ansvar för sitt liv:
- Ha koll på ekonomin så att man inte skuldsätter sig av obetänksamhet eller bekvämlighet
- Ha ett sätt att försörja sig, eller ha en tydlig, genomförbar plan för hur det ska gå till
- Agera någorlunda rättframt mot sin omgivning (inte lova sånt man inte tänker/kan hålla etc)
- Inte ta på sig mer ansvar än man klarar av
- Inte gå med på alltför mycket saker man inte mår bra av själv
- Hålla hälsan på en god nivå

Sådant som "att ha en relation" är inte krav för att ta ansvar för sitt liv, även om det kan vara trevligt i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Grattis! En stor eloge till dig! Du har ju redan tagit det första steget genom att reflektera över att du faktiskt vill och behöver ändra ditt beteende.

Nästa steg blir att styra och vara uppmärksam på dina tankar och handlingar så att du kan bryta mönstren. Detta blir en spännande resa att följa!

Hoppas att du kan uppdatera när du själv- för första gången - aktivt har gått in och satt stopp för ett beteende som du inte önskar hos dig själv.

Det där låter fint, men om man tittar på TS tidigare postningshistorik så hänger knappast innehållet i den här posten ihop med resten. Så frågan är om det är rätt sorts ändring som är på gång, eller om TS bara blir styrd av någon som stör sig på hans livsföring. (Som vad jag förstått av tidigare trådar knappast är särskilt upprörande.)
Citera
2013-12-01, 13:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
  1. Flytta till ett land utan socialt skyddsnät.
  2. Försörj dig genom arbete.
  3. Framgång.
Citera
2013-12-01, 13:29
Medlem
Sockerboats avatar
Jag känner igen mig en aning, är också ganska ansvarslös, har aldrig varit en last för någon eller för samhället men har haft en del "tur" som gjort mig till en ganska ansvarslös person i den aspekten att jag inte tar ansvar för mitt liv på ett bra sätt utan låter saker "hända", jag deltar inte aktivt för jag "behöver" inte göra det.

Vill verkligen ändra detta men det är svårt tycker jag, har inga tips egentligen. Det värsta med det här "levnadsättet" är att man blir väldigt dålig på att ta motgångar osv.
Citera
2013-12-01, 13:42
Medlem
Du handtralla dig själv, och innan du kommer släpper du och glo på spegeln

Om du inte ta ansvar för ditt liv nu så kommer jag aldrig att få dig att komma!

JAG ÅKER TILL ARBETSFÖRMEDLINGEN NU ADJÖ!
Citera
2013-12-01, 13:43
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Det där låter fint, men om man tittar på TS tidigare postningshistorik så hänger knappast innehållet i den här posten ihop med resten. Så frågan är om det är rätt sorts ändring som är på gång, eller om TS bara blir styrd av någon som stör sig på hans livsföring. (Som vad jag förstått av tidigare trådar knappast är särskilt upprörande.)

Okej, du tänker att TS inte har egen motivation till förändring, att han bara är pressad av sin omgivning. Jag ser det som att det faktiskt finns en möjlighet att TS vill ändra sitt liv - jag utgår från positiva aspekter i mitt förhållningssätt i relation till andra människor. Dvs jag tror att människor har en förmåga att kunna ändra sig och jag anser att alla är värda en andra chans.
Citera
2013-12-01, 15:17
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Citat:

?

Förändringen har redan börjat. Det är när man inser att man själv är ansvarig för sin egen framtid som grejor börjar hända. Från och med nu kan framtiden bara bli ljusare för dig.
Citera
2013-12-01, 16:16
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

?

Det där är ju bara skrivet i ilska, och inget du håller med om, du verkar stött förolämpad och kränkt.

Det är svårt för alla att sätta sig in i en annan människas situation och särskilt svårt för NT's att förstå hur världen ser ut för Aspiesar. Allt vi tar för självklart har ni problem med i olika hög grad.

Ditt största problem är att navigera i NT världen, det kan du inte ta ansvar för själv,utan du behöver hjälp av någon att rita en mental karta

Någon som är bra på att skifta perspektiv och är fluent i aspie och NT

Det här tycker jag är bra livsstrategier oavsett vem man är, men jag tror att för en del aspiesar så är de så skammade av sitt problem, att de kör fast på punkt 1

http://www.drphil.com/articles/article/44
Senast redigerad av Gertrud1 2013-12-01 kl. 16:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in