Citat:
Ursprungligen postat av
Lantbruk
Jag har förstått att jag är en väldigt ansvarslös person som inte tar ansvar över mitt eget liv. Jag är van att få allt vad jag vill ha och förutsätter att andra ska ta ansvar över mina fel och brister.
Vem säger det här och i vilket sammanhang? ("Varför säger de det?" är överkurs, och det kanske vi kommer till lite senare.)
Citat:
Men hur ändrar jag på det här? Jag har ju under hela mitt liv alltid fått allting gratis och tagit för vana att andra "sopar upp" när jag har gjort något fel. Jag vill bli en människa som tar ansvar över mitt egna liv...
Vad anser du vara att ta ansvar över ditt eget liv? På "ta ansvar"-skalan finns allt från "inte hamna hos kronofogden" via "ha ett fast jobb" till "om man inte bildar kärnfamilj och skaffar villa är man en ansvarslös slacker".
Det låter inte som om det är du som kommit fram till att aspekter av ditt liv kunde behöva hamna mer under din kontroll, utan snarare att utomstående tycker att du bör ändra din livsföring. Att bara ändra rakt av utan att fundera över vad man själv mår bra av är ingen höjdare.
Om du ändå vill ha en checklista så anser jag att här är några av grunderna i att ta ansvar för sitt liv:
- Ha koll på ekonomin så att man inte skuldsätter sig av obetänksamhet eller bekvämlighet
- Ha ett sätt att försörja sig, eller ha en tydlig, genomförbar plan för hur det ska gå till
- Agera någorlunda rättframt mot sin omgivning (inte lova sånt man inte tänker/kan hålla etc)
- Inte ta på sig mer ansvar än man klarar av
- Inte gå med på alltför mycket saker man inte mår bra av själv
- Hålla hälsan på en god nivå
Sådant som "att ha en relation" är inte krav för att ta ansvar för sitt liv, även om det kan vara trevligt i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
KnackehaxanMia
Grattis! En stor eloge till dig! Du har ju redan tagit det första steget genom att reflektera över att du faktiskt vill och behöver ändra ditt beteende.
Nästa steg blir att styra och vara uppmärksam på dina tankar och handlingar så att du kan bryta mönstren. Detta blir en spännande resa att följa!
Hoppas att du kan uppdatera när du själv- för första gången - aktivt har gått in och satt stopp för ett beteende som du inte önskar hos dig själv.

Det där låter fint, men om man tittar på TS tidigare postningshistorik så hänger knappast innehållet i den här posten ihop med resten. Så frågan är om det är rätt sorts ändring som är på gång, eller om TS bara blir styrd av någon som stör sig på hans livsföring. (Som vad jag förstått av tidigare trådar knappast är särskilt upprörande.)