Flashback bygger pepparkakshus!
2013-12-01, 02:48
Medlem
Claes.Von.Hamlets avatar
Jag bor i skärgården och skjuter de flesta fåglar som passerar gevärspipan, de flesta ägg jag finner konsumeras även de med välbehag.

Skarvens utbredning är en sak för sig men det skulle vara intressant att höra om den duger till föda då jag i den mån jag skjutit skarv grävt ner dem bakom vedlidret.

(Jag har naturligtvis aldrig skjutit skarv då det är ett brott )
Citera
2013-12-01, 02:59
Medlem
https://www.facebook.com/permalink.php?id=163380717191624&story_fbid=164708 963725466

There ya go
Citera
2013-12-01, 03:06
Medlem
Claes.Von.Hamlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
https://www.facebook.com/permalink.php?id=163380717191624&story_fbid=164708 963725466

There ya go
Verkar mest vara skarvhatare som postar där, jag vill inte ha recept i affekt.
Citera
2013-12-01, 10:38
Medlem
Morticians avatar
På den tiden det var tillåtet att jag de så åt jag mycket skarv. Jag flådde den och lät den ligga i mjölk för att dra ur transmaken. Brynte den i en stekgryta och hällde bort stekflottet och diskade ur grytan och i med nytt smör. i med fågeln vatten och lagerblad vitlöksklyftor salt och kryddpeppar låt den puttra på svag värme under lock tills den är klar vänd fågeln någon gång. När pippin är klar gör en gräddsås på skyn med lite svartvinbärsgele i. Blir kanongott.
Citera
2013-12-01, 12:54
Medlem
Claes.Von.Hamlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
På den tiden det var tillåtet att jag de så åt jag mycket skarv. Jag flådde den och lät den ligga i mjölk för att dra ur transmaken. Brynte den i en stekgryta och hällde bort stekflottet och diskade ur grytan och i med nytt smör. i med fågeln vatten och lagerblad vitlöksklyftor salt och kryddpeppar låt den puttra på svag värme under lock tills den är klar vänd fågeln någon gång. När pippin är klar gör en gräddsås på skyn med lite svartvinbärsgele i. Blir kanongott.
Tack, skall absolut testas, det är märkligt att man har fördomar mot vissa djur och aldrig har tänkt tanken på att de kan ätas, det är många kilo kött jag kasserat på grund av detta.
Citera
2013-12-01, 13:12
Medlem
JoeDevolas avatar
Är det mycket kött på en skarv och är det väldigt magert?

Kråkkött har också ett dåligt rykte, men det ska också var gott säger dom. Inte för att jag råkar känna "dom". Fast jag tycker att kråkorna ska lämnas ifred, då de har blivit undanträngda av de kulturberikande råkorna och kajorna. Nu blev det off topic. Åter till skarven.

Bedrivs det inte skyddsjakt på skarv på vissa öar?
Citera
2013-12-01, 13:32
Medlem
Claes.Von.Hamlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Är det mycket kött på en skarv och är det väldigt magert?

Kråkkött har också ett dåligt rykte, men det ska också var gott säger dom. Inte för att jag råkar känna "dom". Fast jag tycker att kråkorna ska lämnas ifred, då de har blivit undanträngda av de kulturberikande råkorna och kajorna. Nu blev det off topic. Åter till skarven.

Bedrivs det inte skyddsjakt på skarv på vissa öar?
Kråka är mycket gott, råka är en delikatess, kaja har jag aldrig ätit men det borde även det smaka bra.

Vad jag vet så bedrivs viss skyddsjakt på skarv, prickning av deras ägg förekommer även det.
Citera
2014-01-06, 23:03
Medlem
sluggerbanans avatar
Råka är en delikatess, kråka äter bara sopor och gillar man det så är köttet antagligen saftigt och fint
Råkor käkar bara frö och säd och annat nyttigt naturfoder.
Skarv smakar fisk och tran enligt gamla sjögubbar.
Citera
2014-01-07, 08:10
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claes.Von.Hamlet
Jag bor i skärgården och skjuter de flesta fåglar som passerar gevärspipan, de flesta ägg jag finner konsumeras även de med välbehag.

Skarvens utbredning är en sak för sig men det skulle vara intressant att höra om den duger till föda då jag i den mån jag skjutit skarv grävt ner dem bakom vedlidret.

(Jag har naturligtvis aldrig skjutit skarv då det är ett brott )

Det är även ett brott att plocka fågelägg, även om de befinner sig på din mark...
Citera
2014-01-15, 15:50
Medlem
Åt rökt skarv på Island förra sommaren. Det var inget fel på det, riktigt gott faktiskt. Dock smakar ju rökt kött som rökt kött gör mest. Rök vill säga.
Citera
2014-01-16, 13:09
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
klockrent förutom tillägg av lite rotsaker och fond i långkoket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in