Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-30, 00:53
  #1
Medlem
Jag tänkte erbjuda min hjälp till den som inte vill betala för trafikjuristens yttranden, eller på annat sätt vill ha råd eller information över hur Transportstyrelsen fungerar. Exempelvis på frågeställningar kan vara; vem bestämmer på Transportstyrelsen när det kommer till körkort och återkallelse av detta, vad ska jag skriva i mitt yttrande för att få en månad kortare spärrtid, när är det lönt att yttra sig överhuvudtaget, varför är Transportstyrelsen så mån om att jag yttrar mig alls om det inte är någon idè, är Transportstyrelsens spärrtider alltid korrekta, bryr sig min handläggare (utredare) om ifall mitt körkort blir återkallat eller inte, varför infördes alkolås, varför delger inte Transportstyrelsen förelägganden.

Om denna tråd inte är tillåten så är det bara att stänga den, annars hjälper jag gärna till. Varför vill jag hjälpa människor mot min egen arbetsgivare? Det är helt enkelt för att jag inte sympatiserar med en del av det som förekommer på Transportstyrelsen, och inte har något personligt intresse av att människors körkort blir återkallade.
Citera
2013-11-30, 00:58
  #2
Medlem
think2acts avatar
vad är diskussionsunderlaget?,Berätta de du vet ist, dvs de vi inte vet.
Citera
2013-11-30, 01:01
  #3
Avstängd
Vad är det du inte delar med dem?
Citera
2013-11-30, 01:27
  #4
Medlem
EvelKnievels avatar
Gällande drogtester för lämplighetsintyg. I brevet står det såhär:

Varaktig nykterhet måste kunna verifieras under:
Minst 6 månader om missbruk föreligger.
Minst 12 månader om beroende eller allvarligt missbruk föreligger.
Minst 24 månader om svårt beroende föreligger.

Vad ligger till grund för den tid det blir? Har varit nykter över ett år och kommer klara proverna galant. Går man på tidigare utredningar eller helt på läkarens utlåtande? Misstänker att han är en slug jävel som vill sko sig på mig och håva in så mycket som möjligt till sin lilla privatmottagning. Fick inga bra vibbar alls. Är man helt utlämnad? Han sa också att ni håller på att ta bort 6-månaders-gränsen. Stämmer det?
Citera
2013-11-30, 01:34
  #5
Medlem
zeepaxs avatar
Hjälp gärna mig

innnan transportstyrelsen var det länsstyrelsen som hade hand om körkort. hur som helst mitt slarvades bort i flytten mellan dom. dom skyller på varandra och vill inte ge mig ett svenskt i inbyte men tror på mig att det komit bort. jag kan inte få ett nytt från landet i fråga.
Citera
2013-11-30, 02:16
  #6
Medlem
Gaspars avatar
Förnyelse av körkort
Jag bor utomlands (utanför Eu) och måste snart förnya mitt körkort, hur går jag tillväga? Samt vad händer om jag inte förnyar mitt körkort, kan jag få tillbaka det senare?
Citera
2013-11-30, 02:36
  #7
Medlem
BenAsslicks avatar
Jag ska börja lämna up i 6mån för att behålla körkortet.

Om jag konverterar mitt körkort till ett annat europeiskt körkort, har då trafikstyrelsen befogenhet att klippa det kortet om jag skiter i att lämna prover?

Om de kan det, vad händer om jag fixar ett icke-europeiskt körkort?
Citera
2013-11-30, 10:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Vad är det du inte delar med dem?

På Transportstyrelsen/körkort finns en funktion som heter VS. För ingripande mot körkort består denna funktion av två damer som har full befogenhet att bestämma för vilka trafikbrott/förseelser som människors körkort ska återkallas. Dessa damer skulle från början följa rättspraxis, men har nu börjat komma med nya påfund på eget bevåg. Argumenten och motiven kan lyda: "förseelsen låter/verkar farlig, återkalla" eller "förseelsen är nog inte helt ofarlig, ska medföra en varning". Problemet är att det i många fall finns riktig rättspraxis på de aktuella förseelserna. Damerna anser att dom "kan köra på tills någon överklagar till överinstans, då ändrar vi tillbaka praxisen".

För att exemplifiera: Innehar en person ett körkort med behörighet AM B, men kör motorcykel olovligt så ska det medföra en varning. Men damerna har sedan några månader beordrat att denna situation ska medföra körkortsåterkallelse i 6 månader. Problemet är att det finns ett rättsfall i högsta förvaltningsdomstolen från 90-talet som satt praxisen till just varning. Transportstyrelsen har nu fått bakslag i kammarrätten då en person överklagat, men damerna har beordrat att situationen ändå ska medföra körkortsindragning i 6 månader "tills fler överklagar".

Hela grunden för deras resonemang är att "motorcyklar är farligare nu än på 90-talet", samt att antalet omkomna motorcyklister inte sjunker över åren utan ligger konstant.
Citera
2013-11-30, 10:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvelKnievel
Gällande drogtester för lämplighetsintyg. I brevet står det såhär:

Varaktig nykterhet måste kunna verifieras under:
Minst 6 månader om missbruk föreligger.
Minst 12 månader om beroende eller allvarligt missbruk föreligger.
Minst 24 månader om svårt beroende föreligger.

Vad ligger till grund för den tid det blir? Har varit nykter över ett år och kommer klara proverna galant. Går man på tidigare utredningar eller helt på läkarens utlåtande? Misstänker att han är en slug jävel som vill sko sig på mig och håva in så mycket som möjligt till sin lilla privatmottagning. Fick inga bra vibbar alls. Är man helt utlämnad? Han sa också att ni håller på att ta bort 6-månaders-gränsen. Stämmer det?

Utredaren på ditt ärende har tillgång till alla handlingar och läkarintyg som inkommit sedan 2010. Han eller hon kommer leta i läkarintygen för att se om du har någon missbruks- eller beroendediagnos. Alternativt om din aktuella läkare skriver i ditt nya intyg efter provtagning att du har en diagnos. Det framgår i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort hur länge du får styrka nykterhet enligt ovan. Om du googlar så hittar du föreskrifterna på Transportstyrelsens hemsida.
Citera
2013-11-30, 11:26
  #10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
På Transportstyrelsen/körkort finns en funktion som heter VS. För ingripande mot körkort består denna funktion av två damer som har full befogenhet att bestämma för vilka trafikbrott/förseelser som människors körkort ska återkallas. Dessa damer skulle från början följa rättspraxis, men har nu börjat komma med nya påfund på eget bevåg. Argumenten och motiven kan lyda: "förseelsen låter/verkar farlig, återkalla" eller "förseelsen är nog inte helt ofarlig, ska medföra en varning". Problemet är att det i många fall finns riktig rättspraxis på de aktuella förseelserna. Damerna anser att dom "kan köra på tills någon överklagar till överinstans, då ändrar vi tillbaka praxisen".

För att exemplifiera: Innehar en person ett körkort med behörighet AM B, men kör motorcykel olovligt så ska det medföra en varning. Men damerna har sedan några månader beordrat att denna situation ska medföra körkortsåterkallelse i 6 månader. Problemet är att det finns ett rättsfall i högsta förvaltningsdomstolen från 90-talet som satt praxisen till just varning. Transportstyrelsen har nu fått bakslag i kammarrätten då en person överklagat, men damerna har beordrat att situationen ändå ska medföra körkortsindragning i 6 månader "tills fler överklagar".

Hela grunden för deras resonemang är att "motorcyklar är farligare nu än på 90-talet", samt att antalet omkomna motorcyklister inte sjunker över åren utan ligger konstant.

Vad heter dessa kärringar? Det känns som att en uthängning är motiverad.

Och här ser vi återigen varför anarkism är det enda rätta. I staten kan tjänstemän bryta ostraffat mot statens egna lagar och gör det också mycket ofta.
Citera
2013-11-30, 12:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
På Transportstyrelsen/körkort finns en funktion som heter VS. För ingripande mot körkort består denna funktion av två damer som har full befogenhet att bestämma för vilka trafikbrott/förseelser som människors körkort ska återkallas. Dessa damer skulle från början följa rättspraxis, men har nu börjat komma med nya påfund på eget bevåg. Argumenten och motiven kan lyda: "förseelsen låter/verkar farlig, återkalla" eller "förseelsen är nog inte helt ofarlig, ska medföra en varning". Problemet är att det i många fall finns riktig rättspraxis på de aktuella förseelserna. Damerna anser att dom "kan köra på tills någon överklagar till överinstans, då ändrar vi tillbaka praxisen".

För att exemplifiera: Innehar en person ett körkort med behörighet AM B, men kör motorcykel olovligt så ska det medföra en varning. Men damerna har sedan några månader beordrat att denna situation ska medföra körkortsåterkallelse i 6 månader. Problemet är att det finns ett rättsfall i högsta förvaltningsdomstolen från 90-talet som satt praxisen till just varning. Transportstyrelsen har nu fått bakslag i kammarrätten då en person överklagat, men damerna har beordrat att situationen ändå ska medföra körkortsindragning i 6 månader "tills fler överklagar".

Hela grunden för deras resonemang är att "motorcyklar är farligare nu än på 90-talet", samt att antalet omkomna motorcyklister inte sjunker över åren utan ligger konstant.

Det här är otroligt allvarligt. Jag har själv jobbat i branschen som trafiklärare, och jag tycker att det här är något som massmedia borde få nys om. Du har som källa till information en grundlagsskyddad rätt att vara anonym och inte bli röjd, även om journalisten du skulle ha kontakt med känner till dig. Om det du säger är sant (jag ser ingen anledning att tvivla på dina uppgifter) anser jag att det i princip är din medborgerliga plikt att avslöja detta. I slutändan är det du som avgör, men om du verkligen vill få till stånd en förändring så måste det här komma till allmänhetens kännedom!

Att införa anarki, som någon påstod, för att råda bot på dumheterna är däremot ren idioti. Anarki har alltid, och kommer alltid, att vara en dysfunktionell väg att gå. Men det är en helt annan fråga som inte gör sig bra här.
Citera
2013-12-02, 21:37
  #12
Medlem
Redoxreaktions avatar
Berätta gärna hur du ska få polisen och domstolen att sätta dit kriminella tjänstemän, som medvetet begår grova tjänstefel. De är nämligen inte för fem öre intresserade av det.

Möjligen skulle Uppdrag granskning bry sig om det, men jag är inte säker på det heller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback