• 1
  • 2
2013-11-29, 23:45
Medlem
vitelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helikopetr
Det är ju en stor skillnad på mängden nikotin i en prilla och i en cigarett. Är väl cirka tio gånger så mycket nikotin i en prilla jämfört med en cigarett. Och snusare har ju en tendens till att snusa konstant eftersom de kan till skillnad från rökare. Alltså bör det vara svårare att sluta snusa förutsatt att man snusat som man bör snusa (alltid en prilla under läppen).

Folk stirrar sig blind på mängden nikotin i snus jämfört med cigg. När du röker får du allt inom loppet av max 5 min jämfört med snus som du sitter och suger på minst 30, det säger sig självt att utloppet nikotin i snus är mer jämt fördelat relativt cigaretter. Men måhända att snus och cigg är jämställda i psykologiskt beroende, är mer av en vanesnusare än rökare så min empiri är väl en aning snäv. Kan dock säga att fysiska besvär av utebliven snus är inte i närheten än dom jag upplevt av utebliven cigg.

Icke att förglömma, det är nikotin man blir beroende av.
Citera
2013-11-29, 23:59
Medlem
Sluta medan du kan min vän. Det är en dålig vana många av oss har.
Citera
2013-11-30, 01:20
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitelvis
Folk stirrar sig blind på mängden nikotin i snus jämfört med cigg. När du röker får du allt inom loppet av max 5 min jämfört med snus som du sitter och suger på minst 30, det säger sig självt att utloppet nikotin i snus är mer jämt fördelat relativt cigaretter. Men måhända att snus och cigg är jämställda i psykologiskt beroende, är mer av en vanesnusare än rökare så min empiri är väl en aning snäv. Kan dock säga att fysiska besvär av utebliven snus är inte i närheten än dom jag upplevt av utebliven cigg.

Icke att förglömma, det är nikotin man blir beroende av.

snus klarar jag mig inte utan att ha under läppen en längre tid känner att nåt saknas cigg inte samma sak röker sällan snusat i 7-8 år nu och är helt klart beroende men frågan är vart går gränsen för tobaksberoende?

snus är hursomhelst ofarligt eller åtminstone betydligt mindre farligt än cigaretter trots att snus är starkare nikotinmässigt. snus är nog inte ens farligare än kaffe så snusa lugnt alla snusare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in