2013-11-29, 15:24
Medlem
KarlPs avatar
Aftonbladet har en snyftartikel idag om en tvåbarnsfamilj som kommit hit från Syrien.
http://bloggar.aftonbladet.se/syrienflykten/2013/11/bussades-i-vag-till-okand-plats/

Och trots att dom fått en trerums lägenhet möblerad med soffa och TV, massa gratis kläder av vänliga svenskar samt 5500:- i månaden till mat, så är dom ändå inte nöjda.
Dom vill ha ännu mer pengar säger dom.
Trots att dom aldrig betalat in en krona i skatt i det här landet, och trots att dom inte behöver arbeta som alla oss andra, utan kan vara tillsammans med barnen hela dagarna, så vill dom ha ännu mer pengar från någons sorts magisk skattkista som aldrig kan bli tom.
Fy fan vad trött man blir på såna här människor.

Det finns massor av ensamstående föräldrar i Sverige som jobbar och sliter hela dagarna och som skulle vara jävligt glada om dom hade 5500:- kvar efter att alla fasta kostnader var betalda.
Och om man veckohandlar för 1 372:- klarar man sig på två vuxna och två barn om man köper det viktigaste, mat och hygienartiklar.
Men dom här människorna dom tycker dom ska få pengar så dom kan åka till Stan och shoppa och unna sig massa nöjen. Och varför inte en semesterresa till Syrien. Det är dom väl värda.
Senast redigerad av KarlP 2013-11-29 kl. 15:27.
Citera
2013-11-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlP
Aftonbladet har en snyftartikel idag om en tvåbarnsfamilj som kommit hit från Syrien.
http://bloggar.aftonbladet.se/syrienflykten/2013/11/bussades-i-vag-till-okand-plats/

Och trots att dom fått en trerums lägenhet möblerad med soffa och TV, massa gratis kläder av vänliga svenskar samt 5500:- i månaden till mat, så är dom ändå inte nöjda.
Dom vill ha ännu mer pengar säger dom.
Trots att dom aldrig betalat in en krona i skatt i det här landet, och trots att dom inte behöver arbeta som alla oss andra, utan kan vara tillsammans med barnen hela dagarna, så vill dom ha ännu mer pengar från någons sorts magisk skattkista som aldrig kan bli tom.
Fy fan vad trött man blir på såna här människor.

Det finns massor av ensamstående föräldrar i Sverige som jobbar och sliter hela dagarna och som skulle vara jävligt glada om dom hade 5500:- kvar efter att alla fasta kostnader var betalda.
Och om man veckohandlar för 1 372:- klarar man sig på två vuxna och två barn om man köper det viktigaste, mat och hygienartiklar.
Men dom här människorna dom tycker dom ska få pengar så dom kan åka till Stan och shoppa och unna sig massa nöjen. Och varför inte en semesterresa till Syrien. Det är dom väl värda.

Var i artikeln står det att dom tycker att dom ska ha mer pengar? Det som står är att det är svårt att få pengarna att räcka. Det är definitivt inte samma sak som att anse att man ska ha mera.

Men jag kanske har missat något så du får gärna visa vad det är.
Citera
2013-11-29, 15:35
Medlem
KarlPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Var i artikeln står det att dom tycker att dom ska ha mer pengar? Det som står är att det är svårt att få pengarna att räcka. Det är definitivt inte samma sak som att anse att man ska ha mera.

Men jag kanske har missat något så du får gärna visa vad det är.

"Pengar är egentligen vårt enda problem nu: hur vi ska få dem att räcka till blöjor och sådant vi behöver,"

Jag kan bara tolka det som att dom vill ha mer pengar. Tolkar du det som att dom är nöjda?
Citera
2013-11-29, 15:39
Medlem
auktors avatar
Citat:
Och varför inte en semesterresa till Syrien. Det är dom väl värda.

jadå det tycker jag också !! en enkelbiljett dessutom!
ut med dem lågutbildade kräken!

svenska staten:

vad sägs om att ta hit mentalt störda personer som varit i krigszoner?
vad sägs om att hjälpa 1 individ istället för 10,000 på hemmaplan?
vad sägs om att vi ska ge dem pengar ifall dem påpekar att något är rasistiskt?
vad sägs om att svenska flaggan är en rasistisk provokation?

Sveriges politik må vara dålig, men något som jag tycker är värre är alla dessa svenskar som tar skiten. så fort en svensk visar upp svenska flaggan få dem glåpord om att vara rasister. vi tar emot skit på hemmaplan. jävla integration, fel från första början. för stort antal invandrare. annars kunde det mycket möjligt kunnat leda till nått positivt. i dagsläget är välfärden sämre. jävla olof palme.
Citera
2013-11-29, 15:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
"Pengar är egentligen vårt enda problem nu: hur vi ska få dem att räcka till blöjor och sådant vi behöver,"

Jag kan bara tolka det som att dom vill ha mer pengar. Tolkar du det som att dom är nöjda?

Att de skulle önska mer pengar är inte samma som att de kräver eller "anser sig ha rätt till".

Dessutom ÄR det en låg summa. En bra bit under existensminimum. Så jag kan förstå deras oro.

Man kan kritisera svensk invandringspolitik och Aftonbladets tendensiösa offerjournalistik. Men att skjuta in sig på den här meningen i syfte att hetsa mot enskilda människor är såväl kontraproduktivt som lågt. Du gör som Aftonbladet - fast tvärtom.
Citera
2013-11-29, 15:47
Medlem
Jag håller med de andra här i tråden.

Några andra citat från familjen.

– Det här känns så bra. På hotellet delade vi rum med andra. Vi får bo tillsammans, bara vi, nu. Vi är så tacksamma mot den här regeringen som verkligen respekterar alla. Det är så stort.
Vad de ska göra de närmaste tre månaderna, i väntan på nästa intervju med Migrationsverket, vet han inte.
– Om jag inte kan jobba, så ska jag försöka lära mig svenska. Jag vill träffa svenskar och lära mig allt, om kulturen, maten, allt.
Citera
2013-11-29, 15:51
Medlem
Citat:

Nej, jag tolkar det som om dom har svårt att få pengarna att räcka. Precis som många andra familjer.

Varför ska man behöva "tolka" det dom säger för att vrida till det så att det ser ut som om dom kräver mer pengar? Om dom tyckte dom borde ha mer så hade dom väl sagt det.

Tvärtom verkar dom, enligt resten av artikeln, vara väldigt tacksamma för hur dom har blivit mottagna i Sverige.
Citera
2013-11-29, 15:54
Medlem
KarlPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Att de skulle önska mer pengar är inte samma som att de kräver eller "anser sig ha rätt till".

Dessutom ÄR det en låg summa. En bra bit under existensminimum. Så jag kan förstå deras oro.

Man kan kritisera svensk invandringspolitik och Aftonbladets tendensiösa offerjournalistik. Men att skjuta in sig på den här meningen i syfte att hetsa mot enskilda människor är såväl kontraproduktivt som lågt. Du gör som Aftonbladet - fast tvärtom.
Jo, att inte vara nöjd med det man får är precis samma sak som att man vill ha mer.
Dessutom kan du inte jämföra summan med existensminimum, för i normalbeloppet för existensminimum ingår massor av kostnader som dom här människorna inte behöver betala för.
Jag skjuter inte in mig på meningen, hela artikeln visar hur bortskämda flyktingar kan vara när dom kommer hit.
Citera
2013-11-29, 16:02
Medlem
KarlPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Nej, jag tolkar det som om dom har svårt att få pengarna att räcka. Precis som många andra familjer.

Varför ska man behöva "tolka" det dom säger för att vrida till det så att det ser ut som om dom kräver mer pengar? Om dom tyckte dom borde ha mer så hade dom väl sagt det.

Tvärtom verkar dom, enligt resten av artikeln, vara väldigt tacksamma för hur dom har blivit mottagna i Sverige.
Självklart är dom tacksamma fattas bara annat, dom får allt gratis och mer pengar än en svensk ensamstående arbetare med barn.
Men dom är inte riktigt nöjda ännu.
Det är ungefär som om du var hembjuden som gäst att bo hos en familj och fick husrum och mat gratis, skulle du då säga till dom: "Jag är tacksam över allt ni ger mig men tänk vad trevligt det vore att få oxfilé ibland".
Citera
2013-11-29, 16:29
Medlem
Citat:
Självklart är dom tacksamma fattas bara annat, dom får allt gratis och mer pengar än en svensk ensamstående arbetare med barn.
Men dom är inte riktigt nöjda ännu.
Det är ungefär som om du var hembjuden som gäst att bo hos en familj och fick husrum och mat gratis, skulle du då säga till dom: "Jag är tacksam över allt ni ger mig men tänk vad trevligt det vore att få oxfilé ibland".

Det är din högst personlig tolkning av texten. Tvärtom tycker jag att dom verkar vara väldigt nöjda trots att dom måste pussla lite för att få ekonomin att gå ihop.

Sen är jag lite nyfiken på dels varför du jämför en familj (med bägge föräldrarna) från utlandet med en ensamstående förälder i Sverige samt vad du grundar ditt uttalande att en ensamstående svensk får mindre pengar på?
Citera
2013-11-29, 16:34
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Jo, att inte vara nöjd med det man får är precis samma sak som att man vill ha mer.
Dessutom kan du inte jämföra summan med existensminimum, för i normalbeloppet för existensminimum ingår massor av kostnader som dom här människorna inte behöver betala för.
Jag skjuter inte in mig på meningen, hela artikeln visar hur bortskämda flyktingar kan vara när dom kommer hit.
Ja, de måste ju ha det bättre nu än de hade när de levde vid en vägkant i Grekland.
Summan de får räcker mera än väl till mat, blöjor och hygienartiklar för 2 vuxna och 2 barn.
Men det blir lite dyrare för dem att handla i byaffären.
Jag lever också på en liten inkomst. Men jag handlar där det är billigast, på Lidl och Netto oftast. Det gör många pensionärer. Vi går eller cyklar långa vägar för att kunna köpa allt som behövs i månadens hushåll. Jag har en gammal vagn att köra varorna på.
Dessutom, de här människorna betalar inte för El, TV-avgift, bredband, försäkringar odyl.
De får lära sig att spara som alla andra som inte jobbar. Det är inte bara att vara bekväm och köpa allt i närmaste affär eller värre, begära hemkörning.
Men deras gnäll vänder sig inte till oss fattiga. Nej, de vill väcka medlidande hos politiker och journalister som har bil och lägger 10 000 i veckan på hushållet.
Citera
2013-11-29, 16:40
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ja, men inte att man som de "anser sig ha RÄTT till det".
Citat:
Som vaddå?
Citat:
Inte? Rubriken på din TS är JUST den meningen. I artikeln framstår de inte alls som bortskämda. De uttrycker oro sin ekonomi, det är förståeligt.
Senast redigerad av Tinuviel 2013-11-29 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in