2013-11-29, 01:18
Medlem
(Det finns redan en tråd om Sverigedemokraternas medlemslån https://www.flashback.org/t2257980 , men i den diskuteras i stort sett bara politik. Jag är intresserad av att diskutera medlemslånet utifrån en ekonomisk investering).

Sverigedemokraterna har lanserat ett medlemslån som ger dubbla avkastningen på deras valresultat i riksdagsvalet 2014.
Personligen tror jag att partiet kommer landa runt 12-13%, vilket skulle ge en avkastning på 25%.

En hake är ju att man måste bli medlem i Sverigedemokraterna för att kunna investera.

Men hur säker är egentligen en sån här investering?

Vad händer ifall partiet skulle splittras eller upplösas?

Vad händer ifall en domstol (eller liknande) skulle komma fram till att medlemslån inte är tillåtet, riskerar man att förlora alla sina utlånade pengar i så fall?

Finns det någon annan fara? (mer än att man riskerar att låsa pengarna i 3 år, samtidigt som avkastningen kan bli rätt låg vid dåligt resultat (dock blir ju snittiden "bara" 2 år ifall man tecknar flera medlemslån och det inte beslutas om förtida inlösen.))
Citera
2013-11-29, 01:59
Medlem
Francisco-Francos avatar
Väldigt intressant må jag säga.. ! Har andra partier något liknande eller hur ser det ut?
Citera
2013-11-29, 06:49
Medlem
annanmedlems avatar
Räntan är inte årlig?

Så man får typ säg 18% för kanske ett år kanske tre?
Citera
2013-11-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixttillbaka
(Det finns redan en tråd om Sverigedemokraternas medlemslån https://www.flashback.org/t2257980 , men i den diskuteras i stort sett bara politik. Jag är intresserad av att diskutera medlemslånet utifrån en ekonomisk investering).

Sverigedemokraterna har lanserat ett medlemslån som ger dubbla avkastningen på deras valresultat i riksdagsvalet 2014.
Personligen tror jag att partiet kommer landa runt 12-13%, vilket skulle ge en avkastning på 25%.

En hake är ju att man måste bli medlem i Sverigedemokraterna för att kunna investera.

Men hur säker är egentligen en sån här investering?

Vad händer ifall partiet skulle splittras eller upplösas?

Vad händer ifall en domstol (eller liknande) skulle komma fram till att medlemslån inte är tillåtet, riskerar man att förlora alla sina utlånade pengar i så fall?

Finns det någon annan fara? (mer än att man riskerar att låsa pengarna i 3 år, samtidigt som avkastningen kan bli rätt låg vid dåligt resultat (dock blir ju snittiden "bara" 2 år ifall man tecknar flera medlemslån och det inte beslutas om förtida inlösen.))

Vad är det för inkomster dom förväntar sig efter valet som ska ge pengar att betala tillbaka allt ? Hur fick dom pengarna förra gången till återbetalningen ? Om dessa lån blir fulltecknade så får dom in 10 MSEK. Och valresultat på 10 % måste de betala tillbaka 12 MSEK.
Citera
2013-11-29, 09:58
Medlem
Väldigt generöst erbjudande. Om vi bortser ifrån den politiska dimensionen så är det bästa investeringen man kan göra. Extremt bra risk/reward.
Citera
2013-11-29, 10:22
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasManU
Vad är det för inkomster dom förväntar sig efter valet som ska ge pengar att betala tillbaka allt ? Hur fick dom pengarna förra gången till återbetalningen ? Om dessa lån blir fulltecknade så får dom in 10 MSEK. Och valresultat på 10 % måste de betala tillbaka 12 MSEK.
Som jag uppfattat det då (vet inte riktigt hur jag fick den uppfattningen) så var det pengar de får i typ partibidrag / för att driva partiet / som politiker / ..

Var väl en del gnällande huruvida det var ok att de betalade ut det sådär men de är väl mer intresserade av pengarna nu för att försöka marknadsföra sig och få högre valsiffror.

... om det nu skulle vara så. Inga som helst garantier där och jag kan helt vara ute och cykla, vet inte ett skit egentligen. Borde ju vara lätt att ta reda på och kanske även att fråga dem vad som krävs för att de skall ha svårt att betala tillbaka. Kanske är svårt att sätta sig in i riskerna? Eftersom folk gjorde bra med pengar på det förra gången fick man ju kanske lätt uppfattningen att det var en no-brainer men så är det kanske inte egentligen.
Citera
2013-11-29, 10:29
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtarnejansson
Väldigt generöst erbjudande. Om vi bortser ifrån den politiska dimensionen så är det bästa investeringen man kan göra. Extremt bra risk/reward.
Vad är risken?

Jag har svårt för typ:
?/x är svårberäknat för mig.
Citera
2013-11-29, 11:03
Medlem
Francisco-Francos avatar
Två direkta funderingar som någon kanske kan svara på:

Löptiden, räknas den från och med 20140901 ? Eller när man tecknar medlemslånen?

Det står att de betalades tillbaka i förtid 2006 och 2010, när betalades de tillbaka då?

Hade gärna fått svar på detta Har mailat SD och frågat men svar dröjer..
Citera
2013-11-29, 11:11
Medlem
Phillemans avatar
Otroligt smutsigt, men det ser ju rätt bra ut
Citera
2013-11-29, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vad är risken?

Jag har svårt för typ:
?/x är svårberäknat för mig.

Jag ser ingen risk, det är därför det är så bra risk/reward.
Citera
2013-11-29, 11:18
Medlem
Celenos avatar
Hmmm. Tål att funderas på. Tur man helt saknar principer
Citera
2013-11-29, 12:06
Medlem
Citat:
Fakta om Sverigedemokraternas medlemslån:

• Maximalt 2 000 medlemslån á 5000 kronor

• Teckningsperiod 20131119-20140901

• Löptid 1, 2 eller 3 år (lottas ut slumpmässigt med en tredjedel för varje år)

• Partistyrelsen kan komma att fatta beslut om förtida inlösen (vilket skedde efter valet 2010)

• Ingen årlig avkastning utgår. Avkastning beroende av valresultatet och blir partiets valresultat avrundat till jämna heltal gånger 2. Exempelvis blir avkastningen 10 % vid ett valresultat på 5 % och 20 % vid ett valresultat på 10 %. Om partiet mot förmodan inte skulle klara riksdagsspärren utgår avkastning på 4 %.

Ett lån är på 5000 kr. Medlemsavgift är på 200 kr per år. Löptid: 1 till 3 år (ev. förtida inlösen). Förra valet blev löptiden 1 år pga förtida inlösen.

Avkastningen är partiets valresultat (i procentenheter) avrundat till heltal gånger två dvs A = R*2 - 200. Utbetalning vid löptidens slut.

Låt säga att SD får 10 % i valet. Det ger då 20 % avkastning på lånet. 5800 kr får du alltså tillbaka om SD får 10 % i valet dvs 16 % avkastning före skatt.

Avkastning per år efter löptid

1 år = 16 %
2 år = 8 %
3 år = 5,34 %

Du får alltså en helt ok avkastning oavsett antal löpår. Men den går från att vara fenomenal till att bli ok vid 3 års löptid.
Senast redigerad av Azote 2013-11-29 kl. 12:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in