2013-11-29, 23:22
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Bromsvätskan indelas huvudsakligen i tre grupper efter vilket bas de är framställda av. De olika baserna är inte blandbara. Inom samma basgrupp så är de blandbara kemiskt dvs DOT 3, 4 och 5.1. Varje tillverkare har tätningar och slangar enligt vad de avser att använda för sort, och problem uppstår om fel typ av vätska tillsätts. De flesta system måste byta alla packningar om ex DOT 4 har fyllts på i ett LHM system etc. DOT 4 har även haft problem med bakåtkompatibilitet i vissa DOT 3 system.

Min uppfattning är att alla DOT3, DOT4 och DOT 5.1 är möjliga att använda även om man initialt använt DOT3. Har själv gjort detta och har aldrig inte heller hört om någon annan som har får problem när man blandat.
Mitt generella råd är att DOT4 alltid fungerar oavsett rekommendationer och blandning.
Kör själv 5.1 men det är bara en tillfällighet, skulle lika väl kunna köra på 4.
Citera
2013-11-30, 07:31
Medlem
sådu har tänkt att fuska och trixa med bilen till dina FÖRÄLDRAR som har fött dig och servat dig i +18 år.... Dagens ungdom säger gubben....
Citera
2013-11-30, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Min uppfattning är att alla DOT3, DOT4 och DOT 5.1 är möjliga att använda även om man initialt använt DOT3. Har själv gjort detta och har aldrig inte heller hört om någon annan som har får problem när man blandat.
Mitt generella råd är att DOT4 alltid fungerar oavsett rekommendationer och blandning.
Kör själv 5.1 men det är bara en tillfällighet, skulle lika väl kunna köra på 4.

Jag tror det är svårt att hitta någon bil som är gjord för DOT 3 i Sverige.
Citera
2013-11-30, 18:54
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Jag tror det är svårt att hitta någon bil som är gjord för DOT 3 i Sverige.

Nu var det inte riktigt det frågeställningen handlade om utan ditt påstående att man inte kan blanda DOT4 i system avsedda för DOT3. Med tanke på att DOT4 är efterträdare till DOT3 så är frågan högst relevant.
Och det finns bilar och motorcyklar som har rekommendation DOT3 i Sverige, alltså fordon som fanns innan DOT4 introducerades.
Citera
2013-11-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Nu var det inte riktigt det frågeställningen handlade om utan ditt påstående att man inte kan blanda DOT4 i system avsedda för DOT3. Med tanke på att DOT4 är efterträdare till DOT3 så är frågan högst relevant.
Och det finns bilar och motorcyklar som har rekommendation DOT3 i Sverige, alltså fordon som fanns innan DOT4 introducerades.

När det gäller att blanda DOT 3 och 4 går det förmodligen oftast utan problem.
Men det kan gå åt pipan också. Står det att systemet är gjort för DOT 3 så ska man inte använda DOT4 även om det kan fungera.
Jämför med att använda HP77 flygfotogen eller brännolja i en i dieselbil. Det fungerar också i de flesta fall. Men är man rädd om sin motor gör man det inte

Även om bägge är glykolbasterade, har samma bas så skiljer det mycket med vilka tillsatser som finns i dem. DOT 4 kan vara aggressivt mot tätningar i ett DOT 3 system.

Och bägge av dem kommer att förstöra servosystemet om man använder dem där. Och det är nästan en garanti.
Just för att baserna är helt olika. Lika löser lika. Glykolbaserade är vattenlösliga och olja är ju givetvis oljebaserat.
Senast redigerad av Depprikula 2013-11-30 kl. 22:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in