2013-11-28, 20:04
Medlem
Ja nu var jag lite stressad och råkade hälla i ca 1dl bromsvätska i styrservon. Vad blir konsekvenserna om jag skiter i att göra något på kort respektive lång sikt? Är en Ford mondeo, årsmodell 99a. Har nyligen beställt en ny bil som jag får innan nyår men tänkte ge päronen min nuvarande bil

PS Nej kan inte skit om bilar då jag endast denna typ av fordon för att komma från punkt Ā till punkt B Ds
Senast redigerad av Locomotiv 2013-11-28 kl. 20:08.
Citera
2013-11-28, 20:12
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Ja nu var jag lite stressad och råkade hälla i ca 1dl bromsvätska i styrservon. Vad blir konsekvenserna om jag skiter i att göra något på kort respektive lång sikt? Är en Ford mondeo, årsmodell 99a. Har nyligen beställt en ny bil som jag får innan nyår men tänkte ge päronen min nuvarande bil

PS Nej kan inte skit om bilar då jag endast denna typ av fordon för att komma från punkt Ā till punkt B Ds
Du kan väl tömma systemet genom att lossa återcirkuleringsslangen och svänga på ratten medan du häller i riktig vätska?
Annars så tror jag inte det blir problem, då båda är hydraulvätskor.
Citera
2013-11-28, 20:18
Medlem
avestas avatar
Det kommer inte hända någonting, jag skulle ha låtsas som att det regnar och bara kört vidare.

Citera
2013-11-28, 20:22
Medlem
Larseverts avatar
Bromsvätskan är glykolbaserad och ska inte blandas med olja som finns i tex styrservot. Inte bra, töm systemet och fyll på nytt av rätt sort. Även oljekvaliteten kan vara känslig i hydraulsystem.
Citera
2013-11-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Bromsvätskan är glykolbaserad och ska inte blandas med olja som finns i tex styrservot. Inte bra, töm systemet och fyll på nytt av rätt sort. Även oljekvaliteten kan vara känslig i hydraulsystem.

Nä förstår också att den inte är bra men hur stor är risken att bilen skulle dö helt inom 6 månader? Kan som sagt nada om bilar..
Citera
2013-11-28, 20:35
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert

Finns silikonbaserad bromsvätska också även om den är ovanlig och normalt inte används av gemene man.
Töm systemet så får du även fräsch olja till servon, jag hade absolut inte kört omkring med bromsvätska i styrservon. Misstänker att bromsvätskan är mer frätande på packningar osv.
Ska du bara har bilen till nyår så kommer du dock säkert klara dig utan problem.
Citera
2013-11-28, 21:33
Medlem
Byt,
Bromsvätska heter det inte bromsolja just för att det inte är olja.
Bromsvätska kan (läs kommer) förstöra tätningarna i servot.

Du kan inte ens blanda t ex Dot 4 i ett Dot 3 system utan att eventuellt förstöra alla tätningar.
Och dot5.1 är silikonbaserat.
Och ingen av dem är lösliga i olja.

I bästa fall kommer de bara att svälla och gå sönder efter en tid. Har du mindre tur kommer de nästan att lösas upp av bromsvätskan.

Ingen kommer kunna ge dig exakt svar på vad som kommer att hända om de inte gjort precis samma sak på en bil med exakt samma servo med samma tätningar.

Har du inte hunnit köra med bilen är det bara att suga upp ur burken med en petplaska och en slang.

Har du kört med bilen så byt så kanske du renovera servot = köpa nytt
Citera
2013-11-29, 13:12
Medlem
Du har fått bra svar,byt oljan! med största sannolikhet kommer packningarna att gå sönder.har du otur när du äger bilen med styrservo bortfall som resultat.Hur lätt är det att sälja en bil utan fungerande styrservo.

Att åtgärda felet då kommer att kosta en hel del,om du byter ola nu kommer du undan med hundra lappar att byta servo pump kommer att gå loss på tusen lappar.

En annan aspekt skulle du själv vilja köpa en bil där en klant har fyllt på fel olja på fel ställe? Som man behandlar andra blir man behandlad själv....... bollen ligger hos dig.
Citera
2013-11-29, 15:53
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula

Du kan inte ens blanda t ex Dot 4 i ett Dot 3 system utan att eventuellt förstöra alla tätningar.
Och dot5.1 är silikonbaserat.

Varför skulle det vara problem att ha DOT4 i ett DOT3 system? Har jag aldrig hört.

Sen är det DOT5.1 som du kan blanda med övriga men inte DOT5. DOT5 är silikonbaserat.
Citera
2013-11-29, 16:05
Medlem
Tajger66s avatar
Bromsvätskan är inte aggressiv mot packningar i gummi och och gummiblandningar, endast packningar i akryl och liknande men det används knappast i detta fall, hade den varit det så hade snart hela bromssystemet börjat läcka. Hade varit värre att hälla olja i bromsvätskebehållaren då hade det blivit omfattande renovering av hela bromssystemet om oljan kommit ut i det.

Ta hjälp av någon som vet hur du dränerar servosystemet för som andra skrivit här så är nog inte blandningen bra i längden men den kommer inte att fräta sönder något annat än lacken på bilen.
Citera
2013-11-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Varför skulle det vara problem att ha DOT4 i ett DOT3 system? Har jag aldrig hört.

Sen är det DOT5.1 som du kan blanda med övriga men inte DOT5. DOT5 är silikonbaserat.

Bromsvätska kallas mediet i ett hydrauliskt bromssystem som används för att överföra kraft från exempelvis en bromspedal via en huvudbromscylinder till en eller flera slavcylindrar som i sin tur påverkar en mekanisk broms.

Bromsvätskans huvudsakliga uppgifter är hydraulmedium, bibehålla en hög kokpunkt samt smörja tätytor och packningar.

Bromsvätskan indelas huvudsakligen i tre grupper efter vilket bas de är framställda av. De olika baserna är inte blandbara. Inom samma basgrupp så är de blandbara kemiskt dvs DOT 3, 4 och 5.1. Varje tillverkare har tätningar och slangar enligt vad de avser att använda för sort, och problem uppstår om fel typ av vätska tillsätts. De flesta system måste byta alla packningar om ex DOT 4 har fyllts på i ett LHM system etc. DOT 4 har även haft problem med bakåtkompatibilitet i vissa DOT 3 system.

DOT 2 tidig standard för trumbromssystem, ej längre använd

DOT 3 (aka SAE J1703) är den äldsta använda typen och består till större delen av trietylenglykolmonometyleter

DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar

DOT 5 är en silikonbaserad, icke-hygroskopisk bromsvätska som fanns innan DOT 4.

DOT 5.1 är en senare indelning av DOT 5 klassen för att skilja på silikon- och glykolbaserade vätskor som klarar samma krav. Är den senaste generationen som passerat den silikonbaserade DOT 5 i kokpunkt, men som det inte görs någon vidare reklam för då den för lätt kan förväxlas med namnet på silikontypen. Teoretiskt sett hör de flesta av dagens mest avancerade DOT 4-produkter egentligen till denna klass.

DOT 6 är EJ en D.O.T.-klassificering än, utan är ett försäljningsnamn från OMP racing för en bromsvätska.
Citera
2013-11-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Bromsvätskan är inte aggressiv mot packningar i gummi och och gummiblandningar, endast packningar i akryl och liknande men det används knappast i detta fall, hade den varit det så hade snart hela bromssystemet börjat läcka. Hade varit värre att hälla olja i bromsvätskebehållaren då hade det blivit omfattande renovering av hela bromssystemet om oljan kommit ut i det.

Ta hjälp av någon som vet hur du dränerar servosystemet för som andra skrivit här så är nog inte blandningen bra i längden men den kommer inte att fräta sönder något annat än lacken på bilen.

Dagens hydrauliktätningar är gjorda av polyuretan till 99% i dag.
Äldre tätningar kan ofta vara NBR gummi och oringar är till 99% NBR70.
Alternativ om de ska vara köld eller värmetåliga så kan blandningen eller hårdheten variera.

Läs stycket Icke kompatibla med:
http://produkter.tatringen.se/main.html?nodeUid=3186665&parents=3186620|3186621& path=0&catalogUid=3186593&style=view0

Icke kompatibel med glykolbaserade bromsvätskor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in