2013-11-27, 19:39
Bannlyst
Hejsan!

Jag sitter med några uppgifter inför en tenta och funderar på hur jag ska tolka några begrepp.

Det första gäller huruvida split-half metoden verkligen visar hållbarheten i statistiska samband? Som jag förstår det är det just det den är till för genom att man mäter och ser huruvida sambanden kan skönjas eller inte och i så fall hur starka de är? Men kan man förklara metoden bättre?

Det andra handlar om bortfall där jag antar att problemet till största delen handlar om att det blir problem om bortfallet är systematiskt? Eller är något annat problem större? För få svar ger ju dålig möjlighet att generalisera resultatet.

Vad är sekundärdata? är det andra forskares resultat? Används det ofta och i så fall, är det mer lönsamt än att göra eget? Jag tror att det är smart att använda andras. Fast det kanske kan bli problem om tidigare resultat t.ex. innehåller andra frågor? Men det måste vara tidsbesparande!

Vad är meta-analys? är det individnivå man menar då?

Visst är indikatorer till gagn för att ta sig an/operationalisera ett samhällsfenomen? T.ex. om jag ser i media att skjutningar i Göteborg ökar dramatiskt kan det användas för att forska om vapenanvändning i Götet? Har jag fattat rätt?

Tacksam för någon klok input!

/Ragatan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in