2013-11-27, 18:39
Medlem
Osterstromens avatar
Hejsan! Jag försöker plugga upp Svenskan som jag sket i en del i gymnasiet, så jag ska göra en debatt artikel som ska vara för kvinnoorganisationer, och det är verkligen helt tomt i mitt huvud som vanligt när man ska skriva en svenska uppgift Någon som kan tipsa med argument för kvinnoorganisationer? självklart är det ju bra att det finns så att ojämställdheten mellan män och kvinnor kanske kan bli en gnutta bättre.. och att kvinnor som blir utsatta för våld, sexuellt våld och allt annat som är mot de mänskliga rättigheterna kan få hjälp, vilket jag även har skrivit så jag har ungefär 2 argument men behöver 5st ungefär..

tacksam för svar!

//Osterstromen
Citera
2013-11-27, 18:52
Medlem
talgoxens avatar
Vad exakt är din uppgift?

Argumentera för att kvinnoorganisationer är en positiv företeelse i samhället?

Jag skulle fokusera på det mycket positiva med att det finns kvinnojourer som bokstavligen räddar kvinnor från att bli mördade av sina makar/pojkvänner.

Om du behöver fylla ut kan du börja med en inledning om feministiska kampens historia. Suffragetter och sånt, står massor på Wikipedia.
Senast redigerad av talgoxen 2013-11-27 kl. 18:56.
Citera
2013-11-27, 21:09
Medlem
Kvinnoorganisationer?
hmm? menar du feministiska organisationer eller menar du Sundsvalls knypplingssällskap?
viss skillnad.

Menar du vad feminisitiska organisationer/ rörelser jobbar med för frågor i dagens samhälle så kan jag kanske bidra lite:

Skulle säga att största frågan man jobbar med idag är löneglappet mellan kvinnor och män.
Man pratar då om den oförklariga löneskillnaden (ligger mellan 3-6% beroende på undersökning)
detta är alltså då man slår ut deltid och löneskillander mellan typiskt manliga och kvinnliga yrken men ändå får en oförklarlig skillnad.
Bara googla och läs på.

Sen har du obalanser inom maktsfärer såsom viktiga styrelserum, VD poster etc. kort och gott det berömda glastaket. Här diskuteras kvotering, samma system man har i Norge, men de flesta är emot.

Lika fördelning av föräldraledigheten. Man jobbar just nu på att få igenom en extra pappamånad ex.
Finns olika motioner i saken från olika partier. denna fråga hör ihop med första samt pappors svårigheter få enskild vårdnad.

Det berömda "mäns våld mot kvinnor" men det har du redan tagit upp.

Då har du 5 inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in