2013-11-27, 13:22
Bannlyst
Ja det luktar verkligen inlet och gubbaktigt. Hade Ett annat rum innan som luktade Helt normalt (inget) men när jag levt där inne Ett tag så trädde gubblukten fram tillslut. är det min naturliga kroppslukt som orsakar detta eller vad fan är det frågan om?

Vad kan jag göra åt det?
Senast redigerad av waicen 2013-11-27 kl. 13:24.
Citera
2013-11-27, 13:28
Medlem
bergochdals avatar
Var noga med hygienen och tänk på vad du äter och dricker. Se till att vädra och städa samt ha saker som är fräscha. Skaffa växter som är duktiga på att ta hand om koldioxid.
Citera
2013-11-27, 13:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Ja det luktar verkligen inlet och gubbaktigt. Hade Ett annat rum innan som luktade Helt normalt (inget) men när jag levt där inne Ett tag så trädde gubblukten fram tillslut. är det min naturliga kroppslukt som orsakar detta eller vad fan är det frågan om?

Vad kan jag göra åt det?

Det är nog urinämnen som luktar. Räcker nog med att byta sängkläder oftare förutm normal hygien som duschning etc.

Stark lukt kan också bero på att man har problem med lever/njurar vilket gör att kroppen försöker avsöndra div ämnen via huden. Detta hamnar då på sängkläderna.
Citera
2013-11-27, 13:29
Medlem
rEEgs avatar
Byt sängkläder.
Dammsug
Torka golven.
Duscha. MED duschtvålsgrejsimojser
Borsta tänderna.

Generellt ta tag i din hygien.
Själv har jag pinsamt nog inte bytt sängkläder på 2 veckor och det luktar gubbjävel här också men har tvättstuga imorrn som tur är så det kommer lösa sig
Citera
2013-11-27, 13:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Byt sängkläder, som andra redan tipsat om. Tvätta täcke, kuddar, bäddmadrass. Allt ska kunna köras på 60 gr utom möjligen bäddmadrassen. Att man tvättar på för låg temperatur gör att sängkläderna luktar "gubbe". Våttorka överallt. Vädra varje dag, helst med ett kort korsdrag. Kolla upp ventilationen.
Citera
2013-11-27, 16:22
Medlem
Kudden är den stora boven, tvätta eller köp nytt.
Citera
2013-11-27, 16:22
Medlem
Fungerar dina ventilationer i rummet/lägenheten?
Det gör stor skillnad, annars blir det alldeles instängt, unket och luften står "helt stilla". Kanske beror på det eftersom du inte hafde problemet i din tidigare bostad/rum?
Citera
2013-11-27, 16:26
Medlem
storytellers avatar
Beskriv doften. Är det mer unket eller surt? Unket låter som sagt som otvättadesängkläder, surt mer som kläder som torkats för långsamt eller i våtutrymme så att de tar en viss mögelton i lukten. Hur torkar du dina kläder när du tvättat?

Den sistnämnda doften känner man ibland på gymmet från folk som tränar i bomullskläder och tvättar dessa kläder tillsammans med vanliga bomullskläder på 40c, vilket inte är tillräckligt för kraftig svettade kläder då lukten inte går bort under 60c. Som vanligt med lukter nära kroppen känner personen ofta inte stanken själv utan det är bara andra som märker det, och äcklas.
Citera
2013-11-27, 16:37
Medlem
Opportunitiess avatar
Om rummet var möblerat när du flyttade in så kan det ju vara så enkelt att där faktiskt finns en liten gubbe som gömmer sig, alternativt trillat av pinn.

Prova att lägga ut en gubbfälla (dom gillar snus o brännvin) o se vad som händer!
Citera
2013-11-28, 17:24
Medlem
Bolides avatar
Doftljus är bästa lösningen
Citera
2013-11-28, 19:22
Medlem
Lägg en heldag på att städa (dammsuga, dammtorka och skura) överallt.
Tvätta även allt av tyg och glöm inte skinnpåsen full med blod, ben och kött!
Citera
2013-11-28, 19:23
Medlem
Stilnoctpeniss avatar
När jag bodde hemma sa alltid mitt ex att det luktade gubbe i mitt rum. Det berodde säkerligen på alla ölflaskor och snusprillor som låg överallt. Städa skura hela skiten,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in