• 1
  • 2
2013-11-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Ingen indexfond är "hög risk". På lång sikt är det det bästa valet för en vanlig sparare, du kommer ha det jävligt svårt att slå index vad du än gör. Det finns en orsak till att finanssnubbarna som har trading-algoritmer osv. får bra betalt...
Nu är du återigen ute och seglar på flera plan.
En aktiefond som är helt exponerad mot lilla Sverige, där index rusat 20% i år, du ser ingen risk i den?
Citera
2013-11-27, 21:03
Medlem
Citat:
Avanza Zero är inte direkt "högrisk", men rekommenderar också indexfonder/ETF:s (Vanguard) .

Skönt med folk som har koll...
Citera
2013-11-27, 21:37
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Nu är du återigen ute och seglar på flera plan.
En aktiefond som är helt exponerad mot lilla Sverige, där index rusat 20% i år, du ser ingen risk i den?
Tja, över 5-10 år så ser jag inte så stor risk. Den är ju såklart mindre säker än en globalt exponerad fond, typ någon Vanguard ETF.
Citera
2013-11-28, 19:56
Bannlyst
kanske va ett skämt men fick tips om astra zeneca pga vinterkräksjukan
Citera
2013-11-28, 20:00
Medlem
Citat:
Tja, över 5-10 år så ser jag inte så stor risk. Den är ju såklart mindre säker än en globalt exponerad fond, typ någon Vanguard ETF.
Rätt meningslöst att yttra sig när man kallar 5 år för lång sikt och aldrig varit med om en finanskris.
Citera
2013-11-28, 20:13
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Rätt meningslöst att yttra sig när man kallar 5 år för lång sikt och aldrig varit med om en finanskris.

Sverige har repat på sig sedan finanskrisen - gick in strax innan finanskrisen och var nere 30-40% - nu så här 5 år senare är man plus ca 50 %.
Citera
2013-11-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Sverige har repat på sig sedan finanskrisen - gick in strax innan finanskrisen och var nere 30-40% - nu så här 5 år senare är man plus ca 50 %.
Grattis.
Det om något illustrerar dock volatiliteten i slutet av en cykel.
Att slänga in pengar i en aktiefond utan någon som helst kunskap och i detta läge med överhettad marknad är en intressant strategi. Kan vara bra, men kom inte och säg att det är "låg risk"...

Kan väl tillägga att jag har själv sjusiffrigt kapital som till stor del är exponerat mot aktiemarknaden. Det är dock en medveten risk jag tar och jag sprider den bäst jag kan genom att hålla mig informerad. Slutligen investerar jag inte på fem års sikt och är därför inte så bekymrad.
Senast redigerad av Denkmal 2013-11-28 kl. 20:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in