Asch, bra karl reder sig själv! Så resonerade jag för ett antal år sedan. Hade i ena armhålan ett födelsemärke som var stort och ivägen. så faktiskt ut som en liten tumör som hängde ut, var väldigt irriterande. Men jag blev aldrig färdig att gå till läkare, och det kändes lite glyttigt att komma för en sådan banalitet.
Vid ett tillfälle rensade min bror ut en del av sina äldre elektronikverktyg, varav jag fick ärva de som var bra. Däribland en liten fin avbitartång med precisionskäftar. Används för att klippa av elektronikkomponenter nära en yta utan att lämna vassa uppstående kanter. Jag funderade ett tag, och skred till verket. Sagt och gjort, tvättade tången noga med tvål och vatten, och desinficerade med sprit. Tvättade "tumören likaledes", och högg in i köttet med tången.
Jo, det är sant.! Klämde till duktigt, så att det gjorde riktigt ont. Men istället för att avrbryta, stannade jag upp och tänkte "kan jag vänja mig vid smärtan?". Jodå, det tog några sekunder. Därefter klämde jag till än mer, vande mig på nytt vid smärtan, och upprepade förfarandet gång på gång, bit för bit. Plötsligt ramlade "tumören" av och ner i toan. Klart!
Sedan desinficera såret. I sedvanlig ordning bildades en ruva. Men när det lite senare började läka, så värkte ordentligt i några dagar, sedan avtog smärtan, och det blev en väldigt fin snittyta. Har aldrig haft några men av denna självkirurgi. Faktiskt, har jag upprepat det på några små irriterande ärr och födelsemärken o dylikt på andra ställen. Aldrig fått några men av det.
Någon som har liknande erfarenheter?
Vid ett tillfälle rensade min bror ut en del av sina äldre elektronikverktyg, varav jag fick ärva de som var bra. Däribland en liten fin avbitartång med precisionskäftar. Används för att klippa av elektronikkomponenter nära en yta utan att lämna vassa uppstående kanter. Jag funderade ett tag, och skred till verket. Sagt och gjort, tvättade tången noga med tvål och vatten, och desinficerade med sprit. Tvättade "tumören likaledes", och högg in i köttet med tången.
Jo, det är sant.! Klämde till duktigt, så att det gjorde riktigt ont. Men istället för att avrbryta, stannade jag upp och tänkte "kan jag vänja mig vid smärtan?". Jodå, det tog några sekunder. Därefter klämde jag till än mer, vande mig på nytt vid smärtan, och upprepade förfarandet gång på gång, bit för bit. Plötsligt ramlade "tumören" av och ner i toan. Klart!Sedan desinficera såret. I sedvanlig ordning bildades en ruva. Men när det lite senare började läka, så värkte ordentligt i några dagar, sedan avtog smärtan, och det blev en väldigt fin snittyta. Har aldrig haft några men av denna självkirurgi. Faktiskt, har jag upprepat det på några små irriterande ärr och födelsemärken o dylikt på andra ställen. Aldrig fått några men av det.
Någon som har liknande erfarenheter?
Då bleknade jag betydligt, började må riktigt illa, trodde jag skulle kräkas på ort och ställe. Det gjorde aldrig ont under operationen. Men det var betydligt värre än så: jag kände stötvågorna i kroppen när de klippte med saxen, grävde, krasade, drog och slet i vad det nu var för nåt. Och så plockade de ut ateromet, som är inkapslat i en bindvävshinna. "Oh, usch, ja det luktas, det är ett aterom" sa sköterskan. VA?? Luktar de också? Jodå, talgfettet härsknar där det ligger, så det stinker härsket fett när de plockar ut det...!
så hade du nog fan satt kaffet i halsen direkt.