2013-11-25, 02:35
Medlem
bjornebarns avatar
Som rubriken undrar jag om ni kan hjälpa mig lista ut vad som hände i ett provrör jag lekte med. Jag hade flytande kväve som behövde slängas, men innan det så lekte jag lite. Tex så tänkte jag tillverka lite koldioxidsnö, så jag tog ett stort provrör och sprutade in koldioxid (dock inte helt lufttätt, så luft slank säkerligen också in). Jag kylde sedan detta i kvävet varpå insidan av provröret täcktes av koldioxidsnö.

Nu hände det konstiga. Jag tog upp provröret ur kvävet och i takt med att röret värmdes upp så började koldioxidsnön att försvinna från väggarna men ansamlades av någon anledning nere i botten på röret. Efter ett litet tag så blev det fullt med något flytande i botten av provröret, som koldioxidsnön låg och flöt på (röret var fortfarande så kallt att jag brände fingrarna på det om jag höll på de kallare delarna av det). Jag fortsatte att vänta och vätskan försvann (den kokade inte), så att bara koldioxidsnön som hade ansamlats i botten var kvar. Även denna försvann efter ytterligare väntan. När röret väl var relativt uppvärmt igen så var det helt torrt, så det var inte vatten och is jag såg.

Så, vad tror ni? Jag tycker att det känns väldigt konstigt. Eftersom röret inte var luftätt har luft självklart kommit in i det, men luft består till största delen av kväve, syre och koldioxid. Koldioxid blir inte flytande under normala förhållanden, utan sublimerar. Syre kokar visserligen vid lite högre temperaturer än kväve, men vätskan uppstod först när koldioxidsnön hade börjat sublimera, vilket sker vid ca 100 grader varmare än syrets kokpunkt.

Citera
2013-11-28, 01:35
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Du har sannolikt råkat framställa ett s k Bose-Einstein-kondensat. Det är farliga saker ska du veta! Lade du märke till egendomligheter med atomerna i provrörets kvantmekaniska grundtillstånd? Hade de samma vågfuntion?

Hade du varit några decennier snabbare med din upptäckt kunde du ha fått nobelpriset för dina mödor. Bose-Einstein-kondensatet framställdes nämligen för första gången 1995, för vilket upptäckarna belönades med Nobelpriset i fysik.

Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Bose%E2%80%93Einstein_condensate
Citera
2013-11-28, 06:21
Medlem
bjornebarns avatar
Mjo, det måste väl ha varit det Syre-16 och Kväve-14 har heltalig spin, så kanske någon av dem?

Det var nog dock inte rent Bose-Einstein-kondensat, utan det var nog bara partiellt som Helium-4 under lambdapunkten. Några makroskopiska kvantegenskaper såg jag inte, men jag missade dem nog bara, för jag är ju van vid att titta efter mikroskopiska kvantegenskaper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in