2005-07-15, 03:07
Medlem
Vad händer om ett vitt hål krockar med ett svart hål?

Eftersom vita hål med största sannolikhet inte existerar menar jag förstås teoretiskt
Citera
2005-07-15, 03:37
insomnias avatar
Michael Jackson? *Ba-dum-pah*
Citera
2005-07-15, 03:37
Medlem
Koppla en slang mellan baken och munnen så märker du

Efter som vita hål bara är fantasier (inget stöder att dom verkligen skulle existera vad jag vet) så vet ingen helt enkelt. Tror det är det bästa svar du får.
Citera
2005-07-15, 04:10
Medlem
MyZt|pettsons avatar
Grått hål tycker jag låter rätt annars.. rent estetiskt då ;p
Citera
2005-07-15, 18:02
Medlem
Intressant att det första inlägget redigeras efter att Drakul påpekat att vita hål inte existerar.

Någon som kan förklara hur svarta hål kan skicka ut strålning?
Citera
2005-07-15, 18:19
Medlem
prezets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoff
Intressant att det första inlägget redigeras efter att Drakul påpekat att vita hål inte existerar.

Nej, jag kan inte det.
Du kan låta Stephen Hawking försöka. (det är hans ide tror jag).
goolga på 'Hawking Radiation' kanske?
Hur mycket strålar det? ( klicka och räkna själv )
http://xaonon.dyndns.org/hawking/
Citera
2005-07-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skoff

De kan skicka ut partiklar. Man vet inte exakt varför, men den troligaste teorin kan jag förklara för dig, men då är den förstås förenklad eftersom jag inte har läst någon kvantmekanik. Det är möjligt att bryta mot termodynamikens första lag (energi kan varken skapas eller förstöras) under väldigt korta perioder. Om det skapas ett partikelpar ur ingenting kommer anti-partikeln och partikeln att annihilera varandra kort efteråt, men om partikelparet skapas nära händelsehorisonten kan den ena partikeln dras in i hålet medan den andra tar sig därifrån. Då försvinner lika mycket energi från hålet som lyckades fly.

Tiden två lånade partiklar kan existera går att räkna ut med ΔE*Δt≦ħ
E är lika med energin hos de lånade partiklarna, t är lika med tiden och ħ är lika med diracs konstant, som motsvarar 1,054 571 596(82) · 10-34 J·s.

Om det är att en "pelare" av strålning skickas ut på två sidor mot varandra om hålet som du syftar kan jag tyvärr inte svara, men jag tror det har att göra med att materia acceleras upp i höga hastigheter runt hålet och friktionen blir väldigt stor då, vilket skapar strålning.

Sök efter svarta hål på wikipedia. Där finns det en bra artikel om det.
Citera
2005-07-15, 21:15
Medlem
Jag tror att det blir ett grönt hål, men detta är väl snarare filosofi?
Citera
2005-07-18, 15:02
Medlem
Rans avatar
jag förstår inte riktigt vad vitt hål ska anses vara?

är svarta hål saker som suger in saker, och vita det som suger ut?
då borde det ju bli... ett fängelse? ingen kan komma in eller ut...
ow, jag måste bli en scifi-författare
Citera
2005-07-19, 20:25
Medlem
Draugs Hargs avatar
Men jag undrar hur i hela friden de kan se svarta hål, jag menar... det är ju svart i rymden
Citera
2005-07-20, 02:30
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Men jag undrar hur i hela friden de kan se svarta hål, jag menar... det är ju svart i rymden

Själva grejen med svarta hål är just det att ljus (och allt annat) som kommer tillräckligt nära inte kommer därifrån. Tillräckligt nära innebär innanför händelsehorisonten.

Som du säkert vet är det ljus som gör att du kan se saker och ting. Om ljus inte kan slippa ifrån ett svart hål innebär detta att man inte kan se ett svart hål. Med andra ord blir svaret på din fråga: Det går inte att se svarta hål. Däremot kan man indirekt se svarta hål. T.ex via röntgenstrålning från uppvärmd gas (utanför händelsehorisonten) som sugs in i hålet.
Citera
2005-07-20, 08:33
Medlem
MacAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Däremot kan man indirekt se svarta hål. T.ex via röntgenstrålning från uppvärmd gas (utanför händelsehorisonten) som sugs in i hålet.
Korrektion: du kan se gas som sugs in MOT hålet, du kan ALDRIG se gas som sugs in i hålet.
Pga den oändliga tidsdilatationen på händelsehorisonten så ser allt som sugs in i ett svart hål ut att frysa fast på horsisonten och du kommer ALDRIG någonsin se detta passera in i hålet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in