Citat:
Ursprungligen postat av Skoff
Intressant att det första inlägget redigeras efter att Drakul påpekat att vita hål inte existerar.
Någon som kan förklara hur svarta hål kan skicka ut strålning?
De kan skicka ut partiklar. Man vet inte exakt varför, men den troligaste teorin kan jag förklara för dig, men då är den förstås förenklad eftersom jag inte har läst någon kvantmekanik. Det är möjligt att bryta mot termodynamikens första lag (energi kan varken skapas eller förstöras) under väldigt korta perioder. Om det skapas ett partikelpar ur ingenting kommer anti-partikeln och partikeln att annihilera varandra kort efteråt, men om partikelparet skapas nära händelsehorisonten kan den ena partikeln dras in i hålet medan den andra tar sig därifrån. Då försvinner lika mycket energi från hålet som lyckades fly.
Tiden två lånade partiklar kan existera går att räkna ut med ΔE*Δt≦ħ
E är lika med energin hos de lånade partiklarna, t är lika med tiden och ħ är lika med diracs konstant, som motsvarar 1,054 571 596(82) · 10-34 J·s.
Om det är att en "pelare" av strålning skickas ut på två sidor mot varandra om hålet som du syftar kan jag tyvärr inte svara, men jag tror det har att göra med att materia acceleras upp i höga hastigheter runt hålet och friktionen blir väldigt stor då, vilket skapar strålning.
Sök efter svarta hål på wikipedia. Där finns det en bra artikel om det.