2005-07-14, 23:01
  #1
Bannlyst
Vem terroriserar egentligen vem? Västvärlden är knappast ett naturligt tillstånd, så vem terroriserar egentligen vem? Vore intressant att ta del av flashbacks användares reflektioner i den saken! Seså, använd hjärnan nu!
Citera
2005-07-14, 23:06
  #2
Medlem
Hans Castorps avatar
Definitionen av terror står i ordboken. Det hela är mycket enkelt. Att vända ordet ut och in båtar föga.
Citera
2005-07-14, 23:16
  #3
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatPtang
Vem terroriserar egentligen vem? Västvärlden är knappast ett naturligt tillstånd, så vem terroriserar egentligen vem? Vore intressant att ta del av flashbacks användares reflektioner i den saken! Seså, använd hjärnan nu!
Det är klart som fan att det är ett naturligt tillstånd, det har ju inte tillkommit genom några regleringar eller dylikt utan vuxit fram på egen kraft. Alltså naturligt tillstånd. Några frågor?
Citera
2005-07-14, 23:22
  #4
Medlem
Lysiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatPtang
Vem terroriserar egentligen vem? Västvärlden är knappast ett naturligt tillstånd, så vem terroriserar egentligen vem? Vore intressant att ta del av flashbacks användares reflektioner i den saken! Seså, använd hjärnan nu!

Vafan pratar du om? Är en kulturell gemenskap ett "tillstånd"? Dessutom, vadå naturlig? Vad är det du vill diskutera? Filosofiska innebörden av Västvärlden med tillhörande terrorteorier eller den språkliga definitionen av densamma? Jag ser ingen koppling till inrikespolitik.
Citera
2005-07-15, 00:00
  #5
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatPtang
Vem terroriserar egentligen vem? Västvärlden är knappast ett naturligt tillstånd, så vem terroriserar egentligen vem? Vore intressant att ta del av flashbacks användares reflektioner i den saken! Seså, använd hjärnan nu!
Din retoriska frågeställning antyder vad du är ute efter - vi faller dock inte i fällan

Den terror som har sin grund i flummig s.k. religion, och tankegångar som främst utvecklas i länder som saknar demokratiskt styre har, en gång för alla, mycket lite att göra med de civiliserade, västerländska ländernas sätt ätt agera.

Många muslimska länder, som tillämpar, lagstiftning och styrelseskick som för tankarna till medeltiden, kan knappast kallas demokratiska. I befolkningar, som pressas ner av mullor, med främsta av avsikt att utnyttja religionen till att konsolidera makten, sprider sig en hopplöshet som ger grogrund för extremism i olika former. De fundamentalistiska cellerna söker endast medlemmar (oftast män i 18-25 årsåldern) som låter sig indoktrineras till de illdåd vi ser. De drivs av den mest effektiva principen som finns:

"Det finns inga som är så såta vänner som de med gemensamma ovänner"

Västvärlden, främst USA eller andra länder som stöder dess politik, har valts som terrormål. Naiviteten bland dem som kan tänka sig att utföra terrordåden utsträcks till att tro på de löften som utfästs:

"När uppdraget är utfört i Guds namn, väntar belöningen i form av sju sköna jungfrur"

underförstått som följer din minsta vink.

Den som vill skylla terrordåden på andra länder än de muslimska, som uppmuntrat terrorn (även om man ofta förnekar detta) har knappast torrt på fötterna.
Citera
2005-07-15, 04:37
  #6
Moderator
impieteers avatar
Du terroriserar forumet med en dum fråga. Villd u diskutera terror i Sverige, eller finns det någon annan anledning till att du valde Poltik Inrikes? Terrorism är ju rätt internationellt numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in