Citat:
Ursprungligen postat av
Hajen86
Tänkte söka lite ekonomiassistent tjänster, dock ser jag att i princip alla kräver erfarenhet.
Har nu lagt till en erfarenhet på mitt CV där jag har lite erfarenhet av att hantera leverantörskontra, kundreskontra samt fakturor. Sånt som ofta dyker upp i annonsens kravprofil.
Har i alla fall ordnat intervju, dock undrar jag vad exakt man gör om man hanterar föregående arbetsuppgfiter, så att man kan förklara på ett trovärdigt sätt om vad för erfarenheter man har.
Om man nu får arbetet, vad ska jag göra för att på bästa sätt dölja att jag har noll erfarenhet av detta? Finns det guider? Ngn här som kan ge en utförlig förklaring?
Lev.reskontra: Säg att du tar emot fakturor (antingen fysiskt i pappersform, men troligtvis elektroniskt i pdf. efter att inscanning gjorts av tjejerna i receptionen), ankomstregistrerar, kollar hastigt att fakturan verkar ok och avser rörelsekostnader, förkonterar och sedan skickar vidare till beställaren eller dennes närmste chef för sakattestering och slutattestering. (Antingen fysiskt i pappersform, eller i digitalt work-flow om fakturan har scannats in).
Du skapar även (förslag till) betalningsfiler (ca var annan dag) där alla inkommna fakturor som enligt reskontran förfaller till betalning automatiskt ingår. Filen skickar du sedan till Finance/Controlling som släpper filen för betalning. (Hur dom gör detta vet du dock inte).
När återrapportering kommer från banken (att betalning har dragits) bokar du bort leverantörsskulderna (2440 debet) och bokar mot företagets transaktionskonto (1930 kredit) i huvudboken. (Om du har acess till den. Reskontran brukar vara frikopplad från HB. Troligtvis har du inte access till HB, utan måste be controlling göra bokningen, men du upprättar förslag till bokföringsorder med kontering etc).
I månadsbokslutet upprättar du avstämning för leverantörsskulder, samt kanske även för några ytterligare konton. Kassa/bank kanske.
edit: På frågan vad för slags ekonomisystem du har arbetat i med dessa uppgifter tidigare kan du svara Visma. SAP är också vanligt system i större bolag, men krångligare.