2013-11-23, 17:23
Medlem
Tänkte söka lite ekonomiassistent tjänster, dock ser jag att i princip alla kräver erfarenhet.
Har nu lagt till en erfarenhet på mitt CV där jag har lite erfarenhet av att hantera leverantörskontra, kundreskontra samt fakturor. Sånt som ofta dyker upp i annonsens kravprofil.

Har i alla fall ordnat intervju, dock undrar jag vad exakt man gör om man hanterar föregående arbetsuppgfiter, så att man kan förklara på ett trovärdigt sätt om vad för erfarenheter man har.
Om man nu får arbetet, vad ska jag göra för att på bästa sätt dölja att jag har noll erfarenhet av detta? Finns det guider? Ngn här som kan ge en utförlig förklaring?
Citera
2013-11-23, 19:22
Medlem
tuuss avatar
Ehm.. Har du ens läst ekonomi på gymnasienivå? alternativt jobbat något med ekonomi? Annars är du rätt rökt om du sagt att du kan reskontra. Det går att googla samt att det finns böcker som förklarar VAD det är inte HUR du gör det..
Citera
2013-11-23, 19:38
Avslutad
oj, inlägg i fel tråd.
Citera
2013-11-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuus
Ehm.. Har du ens läst ekonomi på gymnasienivå? alternativt jobbat något med ekonomi? Annars är du rätt rökt om du sagt att du kan reskontra. Det går att googla samt att det finns böcker som förklarar VAD det är inte HUR du gör det..

kan typ göra en analys av en discounted cash flow model och lite annat.
Det vore dock intressant att få reda på hur man göra det, ngn hjälp får väl svenne-pelle när han bestämmer sig för att starta egen firma?
Citera
2013-11-24, 15:40
Medlem
MillerMullers avatar
Min bild av en ekonomiassistents arbete är att det mycket går ut på att registrera fakturor och andra transaktionsdokument i affärssystemet samt att även sköta betalningar och avstämningar. Administrativa uppgifter alltså. Sen så kan man ju sitta med olika uppgifter, lön, inköp osv.

Beroende på hur datoriserat företaget är så varierar nivån av manuell bokföring troligtvis, även om manuella avstämningar kräver att man har koll på sina konteringar. Men å andra sidan skiljer det ju sig företag till företag vilka konton man har lagt upp också.

En del tjänster verkar innefatta lättare bokslutsarbete också.

Så tillvida man inte skall sköta allt med papper och stämpel torde det vara ett lätt jobb om mallar och system finns klara. Kassaflöden och projekt/bokslutsanalys som du nämner känns mer som arbete för en controller eller liknande tjänst.
Citera
2013-11-24, 20:03
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajen86
Tänkte söka lite ekonomiassistent tjänster, dock ser jag att i princip alla kräver erfarenhet.
Har nu lagt till en erfarenhet på mitt CV där jag har lite erfarenhet av att hantera leverantörskontra, kundreskontra samt fakturor. Sånt som ofta dyker upp i annonsens kravprofil.

Har i alla fall ordnat intervju, dock undrar jag vad exakt man gör om man hanterar föregående arbetsuppgfiter, så att man kan förklara på ett trovärdigt sätt om vad för erfarenheter man har.
Om man nu får arbetet, vad ska jag göra för att på bästa sätt dölja att jag har noll erfarenhet av detta? Finns det guider? Ngn här som kan ge en utförlig förklaring?

Lev.reskontra: Säg att du tar emot fakturor (antingen fysiskt i pappersform, men troligtvis elektroniskt i pdf. efter att inscanning gjorts av tjejerna i receptionen), ankomstregistrerar, kollar hastigt att fakturan verkar ok och avser rörelsekostnader, förkonterar och sedan skickar vidare till beställaren eller dennes närmste chef för sakattestering och slutattestering. (Antingen fysiskt i pappersform, eller i digitalt work-flow om fakturan har scannats in).
Du skapar även (förslag till) betalningsfiler (ca var annan dag) där alla inkommna fakturor som enligt reskontran förfaller till betalning automatiskt ingår. Filen skickar du sedan till Finance/Controlling som släpper filen för betalning. (Hur dom gör detta vet du dock inte).
När återrapportering kommer från banken (att betalning har dragits) bokar du bort leverantörsskulderna (2440 debet) och bokar mot företagets transaktionskonto (1930 kredit) i huvudboken. (Om du har acess till den. Reskontran brukar vara frikopplad från HB. Troligtvis har du inte access till HB, utan måste be controlling göra bokningen, men du upprättar förslag till bokföringsorder med kontering etc).

I månadsbokslutet upprättar du avstämning för leverantörsskulder, samt kanske även för några ytterligare konton. Kassa/bank kanske.

edit: På frågan vad för slags ekonomisystem du har arbetat i med dessa uppgifter tidigare kan du svara Visma. SAP är också vanligt system i större bolag, men krångligare.
Senast redigerad av DearLeader 2013-11-24 kl. 20:07.
Citera
2013-11-27, 16:13
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajen86

Jag gick från receptionisttjänst där mitt ekonomiarbete bestod av att registrera leverantörsfakturor och bokföra utlägg till att idag jobba som ekonomiassistent och sköta allt som sker löpande (kundreskontra, levreskontra, transaktioner, export, import, momsredovisning, lön m.m.). Har förvisso en jäkligt bra prestigelös chef som lärt mig mycket och är själv väldigt lättlärd.
Har man en grundkunskap kring kontering, debet/kredit och pengaflöde så går det. Men ljug för fan inte i ansökan, du får trots allt en förväntan på dig att allt ska flyta på, och misslyckas du hela tiden blir du bara ett problem. Bättre då att vara ödmjuk och promota det du är bra på, till exempel att du är lättlärd, noggrann, effektiv, whatever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in