2013-11-23, 13:44
Bannlyst
Flickvännen har en katt på 8 månader som blir helt galen när han ser saker han kan jaga. Nu har hon en julgran som han fällt ner flera gånger, hon dekorerade imorse men han har redan hunnit fälla ner den och krossa några kulor.

Hur gör man egentligen om man har en katt som är så livlig? Hur ser man till att hålla den borta från vissa saker i hemmet?
Citera
2013-11-23, 13:52
Medlem
Spruta vatten på katten när den rör julgranen. Den kommer sluta. Dock finns det risk för att den blir skyggare av sådan behandling. Men jag har inget annat tips.
Citera
2013-11-23, 13:54
Avslutad
edit: blev fel
Senast redigerad av plusforward 2013-11-23 kl. 13:57.
Citera
2013-11-23, 13:55
Medlem
Sätta fast granen med snöre runt något så inte den välter och sedan kulor och skit som inte går sönder..
Citera
2013-11-23, 14:07
Medlem
Lajtels avatar
När jag bodde hemma så slutade vi helt enkelt med dekorationer som var fragila.
Annars finns det ju spray man kan köpa som katten inte gillar lukten av, spraya sånt runt granen funkar ju. Eller någon saft från citrusfrukter, eller lägga skal från citrusfrukter runt granen.
Citera
2013-11-23, 14:09
Medlem
Fiskfjolls avatar
Aldrig haft några problem med den ekvationen Men man kanske kan placera något tungt på julgransfoten?
Citera
2013-11-23, 14:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Skippa granen. Hur kan man ens tänka tanken att ha en gran med sköra kulor när man har kattunge? Dessutom redan nu, det är november....?

Det kommer bara bli stressigt och konflikter helt i onödan. Såna här saker löser sig själv, när katten blir äldre och det behövs inga vattensprutor, bara en matte som är mogen nog att fatta och vänta. Nästa år kan hon ha gran.
Citera
2013-11-23, 15:00
Medlem
Känner igen problemet Antingen skippar ni granen när katten är unge eller så kattsäkrar ni granen. Knyt ett stadigt snöre i toppen och fäst ordentligt. -Snyggt? -Nej. Ta också bort alla dekorationer som kan vara farliga. Tänk så kul kattungen har, skaffa ett klätterträd till den som står framme året runt.
Citera
2013-11-23, 15:25
Medlem
konan-babarens avatar
Har ni ställt fram julgranen först i November? Själv tog jag fram den i början av Oktober...
TS måste vara sist i landet med att ställa fram granen! Pinsamt.

Ge katten lite knark över hjul så blir den nog lugn.
Citera
2013-11-23, 15:25
Medlem
JollyRogerss avatar
Hade samma problem för två jular sedan med plastgran. Mina två katter höll på att äta upp hela granen. En vecka senare var granen nedpackad i sin förpackning igen. Problemet löst.
Citera
2013-11-23, 16:16
Medlem
Demandos avatar
Vi hade inte några speciella dekorationer längst ner på granen.
Citera
2013-11-23, 16:50
Medlem
pelle_snusks avatar
Hänga granen i taket? Det har vi - funkar bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in