2013-11-23, 12:02
Medlem
rapans avatar
Ber om ursäkt om detta redan diskuteras någonstans, hittade ingenting.

Som rubriken lyder: Katten tog ihjäl liten fågel. Min önskan är att ta vara på dess skelett för vidare montering. Förstår att det må vara ett mödosamt arbete. Letar efter information och tillvägagångssätt kring detta. Någon som vet?

mvh.
Citera
2013-11-23, 12:26
Medlem
1. Skrapa bort allt mjukt, hud muskler etc.
2. Koka i vatten.
Repetera detta tills det är rent och fint.

Kan vara så att det är något annat man kokar i, men bör funka med vanligt vatten. Jag är ingen expert

Får man fråga vad du ska använda det till?
Citera
2013-11-23, 12:54
Medlem
rapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durst
1. Skrapa bort allt mjukt, hud muskler etc.
2. Koka i vatten.
Repetera detta tills det är rent och fint.

Kan vara så att det är något annat man kokar i, men bör funka med vanligt vatten. Jag är ingen expert

Får man fråga vad du ska använda det till?

tackar för ett snabbt och utförligt svar! Om det är utförbart är min tanke att bygga upp det igen..
Det handlar egentligen inte om att konservera fågeln, utan skelettet, som ju inte kräver lika djupa kunskaper av mig veterligen.

Du menar att man avlägsnar det man kan och sedan kokar skelettet? Svårt att inte skada skelettet i detta skede? Det är ju ganska skört tänker jag.
Citera
2013-11-23, 20:24
Medlem
Lämna det hårda arbetet för myrorna i trädgården. De ska äta bort köttet och du får det fina och rena skelettet.
Citera
2013-11-24, 12:48
Medlem
Myrorna är nog enklast, men för att förhindra att de tar de små benen med sig så bör du lägga fågeln i en plåtburk eller liknande, med hål så att myrorna kan ta sig in och ut. Detta har jag läst i en bok, i den nämndes även kokmetoden, men den verkar vara mer komplicerad, bl a skulle man linda in fågeln i gasbinda och ha tvättmedel i vattnet, kommer inte ihåg dosering eller koktid. Fågeln ska nog inte skrapas för hand, då riskerar man att förstöra skelettet. För att få skelettet vitt kan man använda väteperoxid, tror det ska vara rätt låg koncentration.
Senast redigerad av Lars H 2013-11-24 kl. 12:51.
Citera
2013-11-24, 14:13
Medlem
rapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Myrorna är nog enklast, men för att förhindra att de tar de små benen med sig så bör du lägga fågeln i en plåtburk eller liknande, med hål så att myrorna kan ta sig in och ut. Detta har jag läst i en bok, i den nämndes även kokmetoden, men den verkar vara mer komplicerad, bl a skulle man linda in fågeln i gasbinda och ha tvättmedel i vattnet, kommer inte ihåg dosering eller koktid. Fågeln ska nog inte skrapas för hand, då riskerar man att förstöra skelettet. För att få skelettet vitt kan man använda väteperoxid, tror det ska vara rätt låg koncentration.

intressant. Vad heter denna bok undrar jag? låter väldigt användbar för ändamålet.
Citera
2013-11-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rapan
intressant. Vad heter denna bok undrar jag? låter väldigt användbar för ändamålet.
Jag minns tyvärr inte vad den heter. Det var en rätt omfattande och gammal bok om terrarium, den hade ett specialkapitel om konservering och skelettifiering av döda djur. Du kan kanske fråga Arboga Stadsbibliotek, där jag lånade den, om de har nån bok som passar in på den beskrivningen i sitt magasin. Annars kan du kanske ringa något naturhistoriskt museum och fråga hur de gör med sina skelett, de kan säkert berätta allt i minsta detalj.
Citera
2013-11-24, 19:13
Medlem
rapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Jag minns tyvärr inte vad den heter. Det var en rätt omfattande och gammal bok om terrarium, den hade ett specialkapitel om konservering och skelettifiering av döda djur. Du kan kanske fråga Arboga Stadsbibliotek, där jag lånade den, om de har nån bok som passar in på den beskrivningen i sitt magasin. Annars kan du kanske ringa något naturhistoriskt museum och fråga hur de gör med sina skelett, de kan säkert berätta allt i minsta detalj.

Skelettlifiering alltså. Om jag lägger fågeln i en metallburk med hål, kommer insekter trots minusgrader ändå bryta ner den? Gräva ner burken?
Känns det överhuvudtaget mjöligt att montera ett fågelskelett? jag tänker på alla små ben som kan tänkas finnas i kroppen?
Om detta är genomförbart kommer jag absolut att fullfölja uppgiften och återkomma med resultat på bild.
Citera
2013-11-24, 19:17
Medlem
Fernets avatar
I någon naturbok jag hade som barn sa dom man skulle hänga ner djuret i en burk med vatten och grodyngel. Men kanske svårt att få tag på i november. Kanske sådana där akvariefiskar dom har till att äta bort folks "psoriasisförhårdnader" på fötterna kan göra jobbet?
Citera
2013-11-24, 19:21
Medlem
rapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
I någon naturbok jag hade som barn sa dom man skulle hänga ner djuret i en burk med vatten och grodyngel. Men kanske svårt att få tag på i november. Kanske sådana där akvariefiskar dom har till att äta bort folks "psoriasisförhårdnader" på fötterna kan göra jobbet?

Jag har precis mailat naturhistorisk. Tycker inte det borde vara så besvärligt att avlägsna kroppen..som sagt väntar spänt på svar..återkommer med det.
Citera
2013-11-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rapan
tackar för ett snabbt och utförligt svar! Om det är utförbart är min tanke att bygga upp det igen..
Det handlar egentligen inte om att konservera fågeln, utan skelettet, som ju inte kräver lika djupa kunskaper av mig veterligen.

Du menar att man avlägsnar det man kan och sedan kokar skelettet? Svårt att inte skada skelettet i detta skede? Det är ju ganska skört tänker jag.
Fränt!

Jo du har rätt, du måste nog vara väldigt försiktig. Jag vet att en gammal släkting använde denna metod för att få bort skiten från kraniet av ett rådjur. Jag vet att han fick koka MÅNGA gånger för att han inte ville "repa" skelettet. Han använde sig bland annat av en högtryckstvätt men det är kanske inte aktuellt för en liten pippi

Det där med myrorna lät ju förjävla roligt

Edit; I serien Breaking Bad använder de något starkt medel som smälter bort allting från kroppen. Borde finnas något liknande i verkligen. Googla =)
Citera
2013-11-25, 21:08
Medlem
Fegyvereks avatar
Väteperoxid för att få det att bli vitt och fint

Annars finns en liknande tråd, men med benen från en katt:
https://www.flashback.org/t908293

PDF från tråden.
http://ag.arizona.edu/pubs/natresources/az1144.pdf
Citera
  • 1
  • 2