2013-11-22, 23:04
Medlem
Får bara upp svar om farligt gods när man googlar. Jag har behov av att transportera ca 1000 liter vatten.

Två frågor:

1. Får man transportera en 1000 liters IBC behållare innehållande vatten utan tillstånd på allmänna vägar?

2. Några problem med att lasta in IBC:n i en vanlig skåpbil för transport?
Citera
2013-11-22, 23:10
Medlem
avestas avatar
Självklart få du transportera vatten eftersom det som du säger inte räknas som farligt gods.

Ta den i en skåpbil / pickup eller på en kärra. Men tänkt på vikten och lastsäkring.

Vikten är största och ända problemet
Citera
2013-11-22, 23:11
Medlem
Polyklorfenols avatar
Så länge du säkrar lasten och inte överskrider maxlasten på ditt fordon är det lugnt.
Citera
2013-11-22, 23:14
Medlem
Törstig?
Citera
2013-11-22, 23:18
Medlem
Vattenposts avatar
Om det nu bara är vanligt vatten så kan jag inte se att det skulle vara några problem

Däremot med att lasta det i en vanlig skåpbil, det beror helt på vad man får lasta samt vilken behörighet man har på körkortet

Nu vet jag inte vad du menar med "vanlig skåpbil", men tex en något äldre VW Transporter får bara lasta ca 800 kg så en sådan fungerar inte lagligt

Fordonet (eller släpet) måste kunna lasta över 1000 kg för att kunna transportera lagligt
Tänk också på att lasten kommer att väga över 1000 kg så inte fordonet är för klent
Citera
2013-11-22, 23:26
Medlem
Okej, då var det som jag tänkte då. Ska se till att dubbelkolla maxvikten innan jag ger mig på det plus att se till att den sitter säkert.

Kanske är lättare på släp istället för skåpbil?
Senast redigerad av -steve- 2013-11-22 kl. 23:29.
Citera
2013-11-22, 23:42
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -steve-
Okej, då var det som jag tänkte då. Ska se till att dubbelkolla maxvikten innan jag ger mig på det plus att se till att den sitter säkert.

Kanske är lättare på släp istället för skåpbil?
Skulle vilja påstå att begränsningen ligger i på och avlastning för din del. Tänk också på att du kanske inte måste fylla hela din behållare. Tex om du bara får lasta 500 kg, då kan du ju fylla halva behållaren och ta en sväng extra.
Citera
2013-11-23, 01:26
Medlem
Tar du den på släp så måste du tänka på att det inte är släpets bruttovikt (vad det väger lastat för tillfället) som gäller om du bara har B kort.
Har du endast B kort räknas släpet alltid som fullastat så du måste kolla att släpet får lasta dina ca.1100kg samt att din bil får dra den vikt släpet är klassat för och att din körkortsbehörighet räcker till.

Jag personligen skulle tagit IBC'n och lastat in den i valfri minibuss/skåpbil och kört.
Risken att bli stoppad om du har lastat rätt (viktfördelningen) är minimal.
Citera
2013-11-23, 01:41
Medlem
Ja tänkte på det också.

Kom även på att det kanske är lättare att skaffa en 800 liters IBC istället för 1000 liter.
Citera
2013-11-23, 03:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Tex om du bara får lasta 500 kg, då kan du ju fylla halva behållaren och ta en sväng extra.
Och i första bästa kurva när vattnet slooshar runt så välter ekipaget :S inte ens större fordon som tankbilar och brandbilar klarar sig undan den kraften som kan bli så det är något man bör ha i åtanke.

Informationsfilm om tankbilar och hur vätska påverkar fordonet.
http://www.youtube.com/watch?v=RKjhquObc9M
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-11-23 kl. 03:09.
Citera
2013-11-23, 03:19
Medlem
Ja som säkert framgår av den überlånga videon ovan är det säkraste att ha ett vätskekärl så välfyllt som möjligt.
Ett stort kärl som är halvfyllt skiftar tyngdpunkt väldigt fort och även om man kör mjukt och försiktigt så kan ett kast komma efter att man rätat upp ekipaget när man går ur en kurva.
Är kärlet däremot fullt så vet man alltid var man har vikten så länge den är säkrad, men det är å andra sidan klokt att hålla koll på inte bara maximal lastvikt utan även maximalt axeltryck. Vatten väger som bekant näst intill ett kg per liter så det är lätträknat.
Citera
2013-11-23, 03:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Ja som säkert framgår av den überlånga videon ovan är det säkraste att ha ett vätskekärl så välfyllt som möjligt.
3:30 börjar de och fortsätter ett par minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in