2013-11-22, 19:49
Medlem
SuperBlaes avatar
Har märkt att när jag köper öl, typ var 50:e burk, smakar konstigt.
Det smakar som ölen inte var färdig om man jämför med de andra goda öl ifrån samma platta man dricker.
Då och då kommer en burk som smakar piss... (var 40-60:e burk)

Har någon upplevt samma?
Om, är det någon som vet varför inte alla massproducerade öl smakar samma burk för burk?
Är det slatten man får i en hel burk från batchen ibland eller varför smakar den annorlunda?

Jag köper nästan bara Mariestads Export.
Citera
2013-11-22, 19:51
Medlem
ragingcows avatar
Har mest märkt det med fulöl som Sofiero och Millenium att det har en äcklig eftersmak av jäst och ibland smakar det metallbrödaktigt.
Citera
2013-11-22, 20:00
Medlem
SuperBlaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Har mest märkt det med fulöl som Sofiero och Millenium att det har en äcklig eftersmak av jäst och ibland smakar det metallbrödaktigt.
Jo, känner igen mig i det du skrev i smaken, men undrar lite mer varför det uppstår.
Jag har nog aldrig druckit en "dålig" Coca Cola (smakar alltid samma), under förutsättning att Colan du dricker är från samma land/distributör, men dålig smak på öl stöter man på titt som tätt.
Smakar ofärdigt och snusk, om man jämför med de andra goda bira man köpt.

Edit : Man förväntar ju sig att när man handlar öl för 16 kr burken att det ska smaka samma för varje bira man drar i sig.
Men tyvärr så får man hälla bort en och en annan ibland.
Senast redigerad av SuperBlae 2013-11-22 kl. 20:04.
Citera
2013-11-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperBlae
Har märkt att när jag köper öl, typ var 50:e burk, smakar konstigt.
Det smakar som ölen inte var färdig om man jämför med de andra goda öl ifrån samma platta man dricker.
Då och då kommer en burk som smakar piss... (var 40-60:e burk)

Har någon upplevt samma?
Om, är det någon som vet varför inte alla massproducerade öl smakar samma burk för burk?
Är det slatten man får i en hel burk från batchen ibland eller varför smakar den annorlunda?

Jag köper nästan bara Mariestads Export.
Det är så det fungerar på bryggerier. 1/50 är den så kallade 'pisseburken' av anledningar jag nog inte närmre behöver gå in på. Det är tradition helt enkelt!
Citera
2013-11-22, 20:10
Medlem
SuperBlaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Det är så det fungerar på bryggerier. 1/50 är den så kallade 'pisseburken' av anledningar jag nog inte närmre behöver gå in på. Det är tradition helt enkelt!

Jo något sådant är ju självklart logiskt, men man betalar ju ändå för en vara som man har vissa förväntningar på. Det vet ju bryggeriet om.
Kanske en liten svävande fråga som har ett logiskt svar, men ändå, man vill ju ha det man betalar för.
Inte snuskölen var 40-50 bira "för att det är så det fungerar".
Varför är det inte så med läsk i så fall?
Citera
2013-11-22, 20:18
Medlem
Citat:
Jo något sådant är ju självklart logiskt, men man betalar ju ändå för en vara som man har vissa förväntningar på. Det vet ju bryggeriet om.
Kanske en liten svävande fråga som har ett logiskt svar, men ändå, man vill ju ha det man betalar för.
Inte snuskölen var 40-50 bira "för att det är så det fungerar".
Varför är det inte så med läsk i så fall?
Jag skall villigt erkänna att jag inte delar din upplevelse.

Det enda jag kan komma på som närmar sig din ursprunliga fungering är en viss bismak som jag ibland lokaliserat till burkens ovansida (det vill säga där du sätter dina läppar om du är en burkdrickare som mig).

Har du upplevt samma med öl i glasflaska eller uppslagen i ölglas?
Citera
2013-11-22, 20:24
Medlem
SuperBlaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jag skall villigt erkänna att jag inte delar din upplevelse.

Det enda jag kan komma på som närmar sig din ursprunliga fungering är en viss bismak som jag ibland lokaliserat till burkens ovansida (det vill säga där du sätter dina läppar om du är en burkdrickare som mig).

Har du upplevt samma med öl i glasflaska eller uppslagen i ölglas?

Nej inte på glasflaskor, men jag har känt exakt samma på burköl i ölglas.
Citera
2013-11-22, 20:32
Medlem
Har också upplevt detta! Hemskt! Blir liksom nån slags "färsköl"´s smak.... Ofärdigt som TS så bra uttryckte det!
Pisseöl tror jag dock inte på... "bottenstats" möjligtvis.
Citera
2013-11-22, 20:37
Medlem
Citat:
Nej inte på glasflaskor, men jag har känt exakt samma på burköl i ölglas.
Märkligt. Jag har som sagt inte upplevt det själv men jag är kanske inte rätt person att avgöra detta då jag mest dricker "fulöl" för yrslet. Om någon serverat mig en genomskinlig, smaklös vätska likt vatten för samma pris (och med ~5-6% alkoholhalt) hade jag hellre druckit denna.

Men jag skall ha detta å tanke i framtiden och se om jag känner någon öl som "sticker ut"
Citera
2013-11-22, 20:45
Medlem
Koprofilias avatar
Jag känner en kille som jobbar på mariestads han säger att han brukar pissa i ölen, därför köper inte jag den ölen.
Citera
2013-11-22, 20:58
Medlem
fejsetnr1s avatar
Ne har inte märk detta bara att man blir fullare efter desto mer öl man dricker men vet inte om detta e vetenskapligt bevisat.
Citera
2013-11-22, 21:31
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
Jag känner en kille som jobbar på mariestads han säger att han brukar pissa i ölen, därför köper inte jag den ölen.

Det var ju lustigt, eftersom Mariestads Bryggeri lades ner 1972.

Själva varumärket Mariestads bryggs hos Spendrups.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in