2013-11-22, 08:46
Medlem
TJa!

Jag undrar om det har inträffat några stora händelser efter industrialismen. Om det inte har gjort det har samhället blivit mer konservativ?

Tack på förhand!
Citera
2013-11-22, 09:54
Medlem
Jag är inte övertygad om att industrialismen är slut. Att vi är inne i en ny fas, delvis bortom verkstadsindustrialismen må vara hänt. Mer tveksam till "post-industrialism".
Citera
2013-11-22, 11:06
Medlem
ProDeos avatar
Det har fortsatt att utvecklas.
Från att gå från åker till industrin så har industrin nu ist för människor robotar.
Sedan har datorn kommit vilket har påverkat väldigt mycket.

Samhället (sverige) är inte konservativt idag. Tex var moderaterna konservativa en gång i tiden (allmänna valmansförbundet/Högern/högerpartiet) och det är de verkligen inte idag.
Citera
2013-11-22, 11:30
Medlem
Sveriges industrialisering är väl inte direkt "förbi/över" eftersom många strävar efter ett arbete utanför landsbygden, men jag tror du får spinna vidare på 2000-talets tekniska utveckling. vi lever i teknikens värld, och inte längre industrialiseringen skulle jag påstå. jag tror "teknikens tid" tar över efter industraliseringstiden om jag minns min historialärare rätt.
Citera
2013-11-22, 23:20
Bannlyst
Ja, det har hänt en jädrans massa nymodigheter, förändring, utveckling, usch, usch, sådant gillar vi givetvis inte. Människan är skapad av gud för att leva som jägare och samlare
Citera
2013-11-24, 10:38
Medlem
Industrialismen är inte ett enhetligt fenomen utan går i vågor (s.k. Kondratieff-cykler). Först var det textilindustrin som dominerade, sedan järnvägar, sedan elektro-kemisk industri, sedan varaktiga konsumtionsprodukter (bilar och kylskåp), och därefter IT. När varje cykel klingar av uppstår en period av sämre ekonomisk tillväxt och ekonomiska kriser innan en ny cykel tar vid. Så i den meningen "pågår" industrialismen för fullt. Jag ser ingen särskild anledning att tro att detta skulle upphöra i första taget.
Citera
2021-12-10, 16:50
Bannlyst
Industrialismen är tillsammans med jordbruksreformerna (skiftena m.m.) det som slog sönder samhället och gemenskapen mellan människor. Det är mycket tragiskt. Helst av allt skulle vi vilja ha detta ogjort, men tyvärr går det ju inte att dra tillbaka klockan (jag har försökt, jag fick lämna in den för lagning hos urmakaren) så vi får göra det bästa av situationen. Vi kan gör allt i vår makt för att hindra att denna galenskap fortsätter. Nu är det nog, nu är det stopp. Upp till kamp, bröder!
Citera
2022-01-05, 09:18
Medlem
ekerilars avatar
Den största händelsen står vi mitt i. Det är Internets introduktion och hur det sprids i samhället. Det har gått betydligt fortare är såväl industriella revolutionen som skiftesreformerna och jordbrukets utveckling.
Citera
2022-01-05, 09:22
Medlem
lemmy124s avatar
det har bara gått utför landet sen blot-sven dog. hur kan man va konservativ om man inte följer det äkta gamla idealet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in