Jag är inte övertygad om att industrialismen är slut. Att vi är inne i en ny fas, delvis bortom verkstadsindustrialismen må vara hänt. Mer tveksam till "post-industrialism".
Det har fortsatt att utvecklas.
Från att gå från åker till industrin så har industrin nu ist för människor robotar.
Sedan har datorn kommit vilket har påverkat väldigt mycket.
Samhället (sverige) är inte konservativt idag. Tex var moderaterna konservativa en gång i tiden (allmänna valmansförbundet/Högern/högerpartiet) och det är de verkligen inte idag.
Sveriges industrialisering är väl inte direkt "förbi/över" eftersom många strävar efter ett arbete utanför landsbygden, men jag tror du får spinna vidare på 2000-talets tekniska utveckling. vi lever i teknikens värld, och inte längre industrialiseringen skulle jag påstå. jag tror "teknikens tid" tar över efter industraliseringstiden om jag minns min historialärare rätt.
Ja, det har hänt en jädrans massa nymodigheter, förändring, utveckling, usch, usch, sådant gillar vi givetvis inte. Människan är skapad av gud för att leva som jägare och samlare
Industrialismen är inte ett enhetligt fenomen utan går i vågor (s.k. Kondratieff-cykler). Först var det textilindustrin som dominerade, sedan järnvägar, sedan elektro-kemisk industri, sedan varaktiga konsumtionsprodukter (bilar och kylskåp), och därefter IT. När varje cykel klingar av uppstår en period av sämre ekonomisk tillväxt och ekonomiska kriser innan en ny cykel tar vid. Så i den meningen "pågår" industrialismen för fullt. Jag ser ingen särskild anledning att tro att detta skulle upphöra i första taget.
Industrialismen är tillsammans med jordbruksreformerna (skiftena m.m.) det som slog sönder samhället och gemenskapen mellan människor. Det är mycket tragiskt. Helst av allt skulle vi vilja ha detta ogjort, men tyvärr går det ju inte att dra tillbaka klockan (jag har försökt, jag fick lämna in den för lagning hos urmakaren) så vi får göra det bästa av situationen. Vi kan gör allt i vår makt för att hindra att denna galenskap fortsätter. Nu är det nog, nu är det stopp. Upp till kamp, bröder!
Den största händelsen står vi mitt i. Det är Internets introduktion och hur det sprids i samhället. Det har gått betydligt fortare är såväl industriella revolutionen som skiftesreformerna och jordbrukets utveckling.