Citat:
Ursprungligen postat av
khorosho
I september fick jag jobb som hotellreceptionist på ett nystartat hotell. Jag har jättebra kollegor och hotellet är fyrstjärnigt. Bra grund. Jag är extraanställd så jag jobbar oftast helger. Man kan köra två pass. Morgonpass och kvällspass.
Idag fick jag min lönespec och blev helt uppgiven. För det första hade dom glömt betala mig för en dag, och för det andra så fick jag en nettolön på 3100:- Jag har mest arbetat morgonpass på helger, vilket har inneburit att jag varit tvungen att gå upp 4 på morgonen (!) då morgonpasset börjar 06.30. Sex pass sammanlagt, och jag fick betalt för fem.
Fick reda på att OB-tillägget på lördagar gällde från och med klockan 16. Jag slutar 14.30. På söndagar var det OB hela dagen. Dock endast 19,80:- i timmen. Minus skatt i slutändan så jobbar jag tidiga söndagar för knappt en hundralapp.
Jag känner verkligen inte att jag har lust att slösa en massa helger för att få en såhär dålig lön. När jag har berättat detta för folk har dom flesta hållt med, men vissa har sagt att jag är bortskämd och lat. I dagens Sverige måste man ju vara glad över att ha ett jobb, även om du så skulle tjäna en tia i timmen. Jag kräver inte mycket. Jag har enbart gymnasial utbildning så jag är fullt medveten om att jag inte kan vara kräsen. Men jag känner att morgonpass mer eller mindre OB-fria helger inte är värt. Inte för den lönen.
Vad är era åsikter? Håller ni med eller bör jag hålla käften och vara glad?
skrev du på anställningspapper utan att läsa i dom? prova att läsa i dom nästa gång du börjar på ny jobb...