2013-11-21, 18:16
Medlem
Hej!

Jag inser att det finns hur många trådar som helst med Sertralin men jag hittade ingen om min specifika fråga.

Jag har tagit Sertralin i 4 år och bytte i mars till Efexor. Efter att ha upplevt hemska biverkningar med Efexor ville jag testa vara utan medicin. Jag var medicinerad för mild depression + oro/ångest (tog ibland atarax), men jag mådde nu hur bra som helst och efter att ha pratat med min läkare bestämde jag mig för att sluta.

Jag mår fortfarande bra, ej melankolisk eller deppig, men jag är fylld med oro och har en konstant klump i min magen över egentligen ingenting. Jag har alltid varit orolig för att bli övergiven, vilket jag går i terapi för, och naturligtvis kretsar oron mycket runt detta men annars är den väldigt generell.

Efter mycket googlande får jag fram att vissa säger att de fått sertralin utskrivna mot endast oro och ångest samt att atarax (antiångest medicin) endast lindrar symptomen men löser ej själva problemet.

Så min fråga är nu: fungerar sertralin mot oro?
Citera
2013-11-21, 19:18
Medlem
thejams avatar
Det bästa är väl att säga exakt det du skrev här till din läkare, få utskrivet, och prova själv?
Citera
2013-11-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Det bästa är väl att säga exakt det du skrev här till din läkare, få utskrivet, och prova själv?

Jag har sertralin hemma och jag orkar ej vänta tills nästa vecka för att få en telefontid Men ja jag ska prata med honom också
Citera
2013-11-22, 04:58
Medlem
SSRI preparat löser aldrig saken varför man faktiskt är deppig, eller orolig. Saken är att SSRI gör att man kan ta tag i sakerna och prata med en psykolog eller dyligt. Oftast KBT behandling där man går igenom varför man känner som man gör och vad man ska göra åt det och hur man ska bete sig i olika situationer när oro eller ångest kommer.

Men så länge din tanke inte är att gå på SSRI preparat resten av dit liv så börja med KBT eller någon typ av terapi. Konstigt att din läkare har skrivit ut SSRI utan att koppla ihop dig med en psykolog eller något för att ta hand om dom grundläggande problememen/problemet.

Har jag ont i knät så är det ju klart att jag kan ta en panodil, men är det så att jag går snett på grund av fel skor så kommer jag få äta panodil resten av livet om jag inte rättar till skon som är det faktiska problemet.

Tror nog du förstår var jag vill komma .9

För att det inte ska komma från vem som helst så går jag för tillfället på följande:

45mg Mirtazapin, 100mg Sertralin, och för toppade jag även med 50mg Atarax och Zipoklon för att sova.
Citera
2013-11-25, 01:29
Medlem
Lev Med Den Där Lilla Oron I Magen Och Börja För I Helvette Inte Käka Medicinerna Igen!
Citera
2013-11-26, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jacksterr
Lev Med Den Där Lilla Oron I Magen Och Börja För I Helvette Inte Käka Medicinerna Igen!
Skärp dig.

Ot: varför står det att detta inlägget skapades 1988? När jag sökte tidsperiod 1980-1996 så dök detta upp på skrillexs födelseår... Wtf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in