2013-11-21, 16:59
Medlem
Gendarmeris avatar
Sverigedemokraternas landsdagar som startar imorgon 22/11 och pågår till 24/11 kommer att hållas i Västerås.

Ni kommer att kunna följa evenemanget live här: http://www.svtplay.se/video/1593963/svt-forum-sverigedemokraternas-landsdagar och via TV'n såklart.

Vad jag verkar utskilja finns det två olika förslag som kan gå igenom på landsdagarna som är negativa för SDU.

Första motionen handlar om att SDU kan mista sin representation i partiets högsta organ, partistyrelsen. Andra motionen handlar om att SDU, ska rätta sig i ledet och godkänna SD's stadgar och således vara tvungna att revidera deras egna nyskrivna stadgar.

http://sdkuriren.se/forbundskonsekvens-i-nytt-stadgeforslag/

http://expo.se/2013/sd-vill-kapa-sdus-inflytande_6203.html

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kasselstrand-sparkas-fran-sds-partistyrelse/

http://nyheter24.se/nyheter/politik/754703-partitoppens-harda-slag-mot-sdu-vill-kapa-forbundets-inflytande

Finns flera länkar för den som googlar..

Det viktigaste är enligt mig att inte SDU och SD inte delas upp i två större grupperingar mot varandra. Detta kan få förödande konsekvenser politiskt men även på andra plan för både moderparitet och ungdomsorganisationen.

Hur tror ni det kommer att gå under dessa dagar? Vad kommer utfallen i så fall ha för betydelse för svensk politik på kort/längre sikt?
Citera
2013-11-21, 17:51
Medlem
slipZens avatar
Det vore såklart väldigt roligt med en splittring mellan SD och SDU som ledde till en marginalisering men jag har svårt att se att det skulle bli resultatet. Majoriteten av SDs väljare är antagligen inte ens medvetna om den konflikten.
Citera
2013-11-21, 18:53
Medlem
Buddisch13s avatar
Jag förstår att SDs partitopp är oroliga för SDU, Dom har nog Sveriges vassaste ungdomspolitiker & som kommer dominera i svensk politik längre fram. Jag hoppas inte på några splittringar så nära inpå valet för att SD ska få så bra resultat som möjligt & för att om dom skulle skiljas åt SDU bildar ett eget parti? tex så skulle SD förlora på det kanske skulle SD dö ut på sikt & SDU blir ett nytt & starkare "SD" ska bli intressant att se i helgen, Helt klart att Åkesson & co är "rädda" för dom yngre som kommer & deras nya fräscha sätt & bedriva SD politik.
Citera
2013-11-21, 20:18
Medlem
Gendarmeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Jag förstår att SDs partitopp är oroliga för SDU, Dom har nog Sveriges vassaste ungdomspolitiker & som kommer dominera i svensk politik längre fram. Jag hoppas inte på några splittringar så nära inpå valet för att SD ska få så bra resultat som möjligt & för att om dom skulle skiljas åt SDU bildar ett eget parti? tex så skulle SD förlora på det kanske skulle SD dö ut på sikt & SDU blir ett nytt & starkare "SD" ska bli intressant att se i helgen, Helt klart att Åkesson & co är "rädda" för dom yngre som kommer & deras nya fräscha sätt & bedriva SD politik.

De har inte råd eller tid med att starta ett nytt parti, detta är språngbrädan som folk kämpat för i åratal. Inget man bör rasera.
Citera
2013-11-21, 21:45
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gendarmeri
De har inte råd eller tid med att starta ett nytt parti, detta är språngbrädan som folk kämpat för i åratal. Inget man bör rasera.

Det enda som SD har lyckats med är att få folk att omdefiniera hur de vill att Sverige ska se ut i framtiden. Folk har gått från att önska sig ett svenskt Sverige till att omfamna det etniskt heterogena samhälle vi idag ser. SD är alltså varken någon språngbräda eller räddning.
Citera
2013-11-21, 22:51
Medlem
Velicanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
SDU är en liten värdelös pappersorganisation och en klubb för inbördes beundran som leds av ett gäng grabbar med som måste kompensera sina fula trynen och bristen på manliga "redskap" genom att bli fallskärmsjägare och klä sig i överklass-fetisch kostymer. SDU är helt värdelöst men visst har SD många duktiga unga politiker, dem som inte är med i SDU. Alla vettiga och vanliga SD-ungdomar som är lojala mot partiet kan gå med i ny avdelning för ungdomar när SDU lagts på soptippen.

Tips till journalister: I SDU väljer FS sin egen valberedning (haha och så klagar dom på intern-demokratin i SD) och för ngn vecka sedan söp GK och gänget ner valberedningen på tallinkyrssning för att se till att de föreslår rätt folk. Samtidigt har SDU mer skulder än pengar så när SDU läggs ner kan SD skicka kronofogden på dom. Fast det är klart har man skickat förra *hög post i SDU, kille* att hora med äldre män ska väl ingenting förvånas.
Citera
2013-11-21, 22:57
Medlem
8711s avatar
Ska bli roligt med landsdagarna i helgen. SVT Forum sänder hela lördagen och söndagen och mycket redan imorgon med ett par avbrott bara.

Som jag förstått det handlar det inte om att klippa SDU:s representation, utan om att jämställa alla underordnade delar till SD så dom behandlas likadant. SDU, SD-kvinnor och SD-seniorer som kommer snart ska behandlas lika, alltså ingen representation i PS. Det är motiveringen.
Citera
2013-11-22, 02:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ska bli roligt med landsdagarna i helgen. SVT Forum sänder hela lördagen och söndagen och mycket redan imorgon med ett par avbrott bara.

Som jag förstått det handlar det inte om att klippa SDU:s representation, utan om att jämställa alla underordnade delar till SD så dom behandlas likadant. SDU, SD-kvinnor och SD-seniorer som kommer snart ska behandlas lika, alltså ingen representation i PS. Det är motiveringen.
Japp så är det. De flesta partier har även liknande. Men att fyrans gäng inte gillar GK är solklart.
Citera
2013-11-22, 10:36
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Det är motiveringen, ja. Men om det är anledningen är en annan fråga. Det är troligt att man väljer att göra stadgeändringen just på grund av att förbundstoppen i SDU är GK, WH och JA.

Håller med om att det ska bli intressant med Landsdagarna. Har läst igenom en del av motionerna, och jag står på partiledningens sida i princip gällande allt. Största debatten lär bli kring vilken approach man ska ha till EU-frågan. Alla är överens om att EU ska ut ur Sverige, men debatten handlar framförallt om vilka ordval och vilken strategi man ska ha kring det.

Åkesson var för övrigt med i en extremt värdelös intervju i morse i P1 Morgon, där han under sex minuter fick en enda fråga nämligen nolltoleransen. Gällande nolltoleransen så finns det vissa motioner som kritiserar att nolltoleransen finns, vissa att nolltoleransen gäller retroaktivt och vissa andra att det är otydligt vad som menas med nolltoleransen. Personligen tycker jag att det är bra att nolltoleransen finns, lite halvdåligt att den gäller retroaktivt och att man bör vara tydligare med vad som menas med nolltoleransen.

Angående partistyrelsen så är det mycket konstigt att man ej har nominerat GK till partistyrelsen, om man nu så gärna vill behålla en "SDU-plats" där.
Citera
2013-11-22, 12:08
Medlem
8711s avatar
Kollar ni?

Här kan ni se Sverigedemokraternas Landsdagar 2013

http://www.svt.se/nyheter/svtforum/forsvar-internet-och-sd-s-landsdagar
Citera
2013-11-22, 12:11
Medlem
8711s avatar
Fredag 2013-11-22:

11-13 Sverigedemokraternas landsdagar i Västerås DIREKT

14-17.20 Sverigedemokraternas landsdagar i Västerås DIREKT

Lördag 2013-11-23

09:03 - 17:00 Sverigedemokraternas landsdagar DIREKT
Cirka 11:05 tal av partiordförande Jimmie Åkesson.

Söndag 2013-11-24

09:05 - 15:55 Sverigedemokraternas landsdagar DIREKT
Obs! kl 10:00-11:05 i Kunskapskanalen.

Obs! kl 10:00-11:05 i Kunskapskanalen.

http://www.svt.se/nyheter/svtforum/forsvar-internet-och-sd-s-landsdagar
Citera
2013-11-22, 12:20
Medlem
8711s avatar
Programmet med klockslag kan ni följa här:

http://sverigedemokraterna.se/wp-content/uploads/2013/11/Program-med-dagordning-LD131.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in