2013-11-21, 13:53
Medlem
MRs avatar
Well, nu kommer dagen jag fruktat, jag hade tänkt dra ut och söka jobb. Oftast brukar jag mest bara skicka in via mail osv till annonser men tänkt personligen gå till en massa butiker som jag skapat riktad CV till, dessa är alla matvarubutiker just idag.

Gjort det tidigare, men tycker inte det går så smidigt. Tidigare har jag liksom väldigt osäkert frågat någon random snubbe som jobbar där och 75% av fallen ungefär så har jag lämnat över mitt CV till dom, som jag inte tror är bra på flera olika sätt.

Istället tänker jag vore ju bättre att träffa någon chef eller liknande?
Men har ni tips om HUR jag gör detta?
Tycker det låter lite mysko om jag bara går in och säger "Hej, jag söker chefen, är personen här?" (ja, ännu konstigare om jag inte vet vilket kön som deras chef är eller liknande).
Samt ska jag nämna att jag söker jobb eller ska jag bara fokusera och endast avslöja att jag vill prata med chefen eller annan ansvarig?
Citera
2013-11-21, 14:00
Medlem
UlfGullivers avatar
Få först tag på chefen genom mail eller telefon och fråga om det är okej att du kommer förbi, chefer idag brukar vara väldigt "upptagna" och frånvarande.

Spelar egentligen inte så stor roll hur ditt CV ser ut, alla kan jobba i en matbutik. Ditt öde är redan fastslaget vid första kontakten öga mot öga med chefen.
Citera
2013-11-21, 14:08
Medlem
MRs avatar
Aha okej.
Jo jag minns att när jag ibland frågat om chefen så har dom inte varit där.

Men jag kanske ändå ger det ett försök idag på någon/några matvarubutiker. Går ju att söka flera gånger ändå, och finns en hel del jag har på listan att besöka.
Sedan får jag väl försöka leta upp personernas mailadresser så jag kan testa maila dom innan.

Fast saken är om jag mailar dom innan, kommer dom inte nästan ge mig då ett rakt svar tillbaka?
Menar, om jag skriver till dom att jag söker jobb och vill gärna träffa dom, så kanske dom redan vet att det är fullt och säger att tyvärr har dom inte tid eller/och att dom inte har plats för mer personal just nu och därav så missar jag hela chansen att ens träffa dom.
Citera
2013-11-21, 15:05
Bannlyst
Mitt tips är att gå till chefen vid en tid då det ej är stressigt (ej måndagar och ej under lunch osv). Fråga nån anställd att du letar efter chefen blablabla, tänk på att du kommer få olika svar av olika anställda. Jag nöjde mig inte med svar såsom att lämna cvet till de utan ville personligen lämna till chefen.

Såhär fick jag mitt jobb och gjorde så på ett par butiker. Försök vara glad och utåtriktad, första intrycket är viktigt. Ifall det inte går bra någongång, tänk inte så mycket på det utan se det som nyttig träning!
Citera
2013-11-21, 15:17
Medlem
Jag är uppvuxen på ica då min familj äger en butik. Jag har hyfsad koll på hur det fungerar.

Att ge ett cv tar 1 min så bry dig inte om att boka tid. Du går in och säger till en anställd att du vill lämna in ditt cv till butikschefen. Försök inte snacka till dig extraminuter med chefen utan ge ett ordentligt handslag, se personen i ögonen, mumla inte och sammanfatta dig. Säg bara vad du heter, hur gammal du är och vad för typ av jobb du söker (kvällar, helger, heltid etc)

Om du söker extrajobb så är det viktigt att vara tydlig i ditt cv att du kommer att vilja jobba där i flera år. Inte att du ska viga hela livet men visa att du inte bara är där för att köra ett halvår.

Du bör också skriva att du ofta är tillgänglig för snabba inryckningar.

Det är inte fel att skriva att du är flitig och jobbar i rask takt.

Skit i att skriva massa om att du är service minded och bra att jobba i grupp. Sånt går bara bort. Skit i att presentera massa jobb och sysslor som inte ger någon merit. Skriv hellre en halv a4 med vettiga saker än massa blaj.

STAVA perfekt. Inte ett enda stavfel. Du ska bara veta vilka mängder av skit cvn som kommer in. Som är felstavade och skitdåliga.

Som någon sa. Alla klarar jobba på ica och det vet ägarna också. Så du måste lyfta fram andra saker. Självklart är det bra om du jobbat i butik förr dock.
Citera
2013-11-21, 16:23
Medlem
Som arbetsgivare kan jag tala om för dig att det är väldigt vanligt att arbetsgivare inklusive mig endast tar emot ansökningar när en tjänst har utannonserats. Spontana ansökningar som lämnas i receptionen eller t.ex. i kassan slängs i papperskorgen.
Citera
2013-11-21, 22:05
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Som arbetsgivare kan jag tala om för dig att det är väldigt vanligt att arbetsgivare inklusive mig endast tar emot ansökningar när en tjänst har utannonserats. Spontana ansökningar som lämnas i receptionen eller t.ex. i kassan slängs i papperskorgen.
Samtidigt har man ju ofta hört på arbetsplatser om att det är svårt att få tag på folk och fått frågan om man kan tipsa om folk som behöver jobb. Kan det vara så att det är antingen eller? Antingen behöver man folk och kan inte få tag på arbetskraft eller så behöver man ingen förstärkning men får ansökningar som hamnar på soptippen. Arbetsmarknaden är sned på många sätt och vis. En annan fråga är varför ni inte sparar spontanansökningar tills ett tillfälle uppkommer då ni behöver anställa ( Om de ligger hyffsat nära i tid d.v.s.)?
Citera
2013-11-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Samtidigt har man ju ofta hört på arbetsplatser om att det är svårt att få tag på folk och fått frågan om man kan tipsa om folk som behöver jobb. Kan det vara så att det är antingen eller? Antingen behöver man folk och kan inte få tag på arbetskraft eller så behöver man ingen förstärkning men får ansökningar som hamnar på soptippen. Arbetsmarknaden är sned på många sätt och vis. En annan fråga är varför ni inte sparar spontanansökningar tills ett tillfälle uppkommer då ni behöver anställa ( Om de ligger hyffsat nära i tid d.v.s.)?

Det är korrekt, det beror oftast på om man har behov av fler anställda. När jag utannonserar en tjänst ger jag det oftast en specifik tid, därefter slutar jag att ta emot ansökningar. Det kan hända ibland att det kommer in spontana ansökningar någon dag eller vecka efter att vi har slutat annonsera. Detta är absolut acceptabelt, dock ser vi ingen anledning att ta emot spontana ansökningar när vi inte har någon tjänst att tilldela.
Citera
2013-11-21, 23:46
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Det är korrekt, det beror oftast på om man har behov av fler anställda. När jag utannonserar en tjänst ger jag det oftast en specifik tid, därefter slutar jag att ta emot ansökningar. Det kan hända ibland att det kommer in spontana ansökningar någon dag eller vecka efter att vi har slutat annonsera. Detta är absolut acceptabelt, dock ser vi ingen anledning att ta emot spontana ansökningar när vi inte har någon tjänst att tilldela.
Jag förstår hur du tänker och hade troligen agerat likartat men ponera att en ansökan hade kommit in under en tid då ni inte söker att anställa ny personal. Personen i fråga har relevant erfarenhet, utbildningar m.m. som passar för arbetet ( Jag vet inte hur stor organisation du hanterar). Hade det då inte varit värt att lägga den ansökan på hög tills dess att ett behov för nyanställning uppkommer på nytt? Naturligtvis förstår jag om ni kasserar ansökningar som troligen inte skulle ha hanterats i vilket fall som helst.
Citera
2013-11-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jag förstår hur du tänker och hade troligen agerat likartat men ponera att en ansökan hade kommit in under en tid då ni inte söker att anställa ny personal. Personen i fråga har relevant erfarenhet, utbildningar m.m. som passar för arbetet ( Jag vet inte hur stor organisation du hanterar). Hade det då inte varit värt att lägga den ansökan på hög tills dess att ett behov för nyanställning uppkommer på nytt? Naturligtvis förstår jag om ni kasserar ansökningar som troligen inte skulle ha hanterats i vilket fall som helst.

Jag hanterar en väldigt stor organisation där medelåldern är omkring fyrtio och upp till pensionsålder. Det vi fokuserar på är att försöka ge ungdomar en chans, vi har erbjudit sommarjobb åt ett stort antal ungdomar varje år och även extrajobb och praktikplatser. Att ha relevant utbildning eller erfarenhet väger mycket mindre just i detta sammanhang då vi vet att det är svårt när man som ungdom inte har så mycket erfarenhet. Detta gör det också svårare för oss att erbjuda anställningar för någon med relevant erfarenhet när dessa tjänster redan är tillsatta. Jag tycker absolut att man ska skicka in en ansökan när vi utannonserar en tjänst, dock inte när vi inte har en tjänst att tilldela. Om man är ungdom och behöver hitta en aktivitet ger vi också en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in