2013-11-21, 10:12
Medlem
Hej,

Tänkte förhöra mig lite bland Er som är mer insatta i att starta företag, än vad jag själv är än så länge..

Jag har planerat att starta ett företag, och haft kontakt med både Arbetsförmedlingen och Nyföretagarcentrum, och fått tummen upp på min idé.

Eftersom att jag är arbetslös så hade jag möjligheten att ansöka om Starta eget-bidrag, fick godkännande av min handläggare, och var på starta eget information på Arbetsförmedlingen.

Nu när jag lämnade in min affärsplan förra veckan, för att få ett slutgiltigt beslut om bidraget, så ringde den ansvarige personen upp mig i måndags och berättade att de tyvärr har fått göra stora ändringar i vilka som kan beviljas bidraget. Man ska ha varit arbetslös minst 14 månader osv, alltså vara i det mest utsatta läget för att få bidraget nu. Han kunde inte svara på hur lång tid framåt det skulle vara så, ifall det bara är året slut..eller om det ska vara så framöver.
Han hade dock läst igenom min affärsplan och sa att det är ju inga tvivel där, och han tyckte att jag borde köra ändå eftersom jag inte tar några större ekonomiska risker med mitt företag. Han sa också att jag ska hålla kontakten med min handläggare så jag får veta ifall läget förändras och jag plötsligt åter blir aktuell för att få bidraget.

Detta besked känns ju rätt deppigt nu när jag var redo att starta igång.

Det mitt företag går ut på är att jag kommer att hjälpa företag att få bättre synlighet på nätet, och uppdatera deras internetprofil.

Jag kan inte gå flera månader utan en inkomst på kontot, jag har ju familj med två barn.. Så att bara säga upp min akassa och börja köra, när det kommer dröja innan pengarna börjar komma in, känns inget vidare smart...

Finns det nåt annat sätt som jag kan lägga upp detta på? Jag har funderat lite, men vet inte om jag missar nåt viktigt i min plan.. Jag tänker att jag nu medan jag fortfarande stämplar (och söker jobb såklart) så jobbar jag samtidigt med min oregistrerade firma. Jag kan fixa med diverse förberedelser som företaget behöver. Jag kan fixa med marknadsföring, samt ragga kunder. Jag kan även göra vissa jobb åt kunderna så de har sin fungerande produkt, MEN jag skickar inga fakturor? Jag får ha en överenskommelse med kunden att eftersom företaget är i registreringsfasen så dröjer det ett par månader innan fakturan dyker upp.

När jag känner att företaget kommit igång, allt fungerar med nya kunder osv., registrerar jag företaget, säger upp min akassa och sen skickar jag ut de fakturor som jag sparat på.
Sen kan allt rulla på... Men jag har haft en trygghet i början.

Ifall det snabbt skulle visa sig att min idé inte håller..det är svårt att få kunder exempelvis.. så kan jag ju fortsätta stämpla och söka jobb istället, och lägger företagsidén på hyllan. De kunder jag hunnit göra jobb åt, som ska faktureras kan jag ju ta hjälp av nåt företag som man kan anlita när man inte har ett registrerat företag och som fixar fakturor och ser till att det blir rätt med skatten osv..

Hmm? Jag grubblar och grubblar här... Tacksam för idéer och tankar runt detta, av Er som har registrerat en firma och vet hur allt fungerar..
Citera
2013-11-21, 10:21
Medlem
Be handläggaren styrka skriftligt att starta eget bidrag kräver dessa 14 månaders arbetslöshet.

Tror dem ljuger rent ut sagt!

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180001139/St%C3%B6d+vid+start+av+n%C3%A4ringsverksamhet.pdf

Sen ska du absolut inte riskera husrum och mat på bordet för en idé!

Lycka till!!!
Citera
2013-11-21, 10:28
Medlem
Kanske kan du köra på frilans finans (http://www.frilansfinans.se/, kanske finns fler liknande?). Se om det bär sig, och starta företaget senare.
Citera
2013-11-21, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Be handläggaren styrka skriftligt att starta eget bidrag kräver dessa 14 månaders arbetslöshet.

Tror dem ljuger rent ut sagt!

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180001139/St%C3%B6d+vid+start+av+n%C3%A4ringsverksamhet.pdf

Sen ska du absolut inte riskera husrum och mat på bordet för en idé!

Lycka till!!!

Tror tyvärr inte de ljuger för jag har förhört mig med min handläggare också. Det är regeringen som har tagit detta beslutet för ett par veckor sedan, och det gäller nu över hela landet tills vidare.. Han som ringde upp mig var uppriktigt ledsen för min skull över att de fått det här beslutet, och tyckte att jag ska hålla ögonen öppna ifall det kommer att ändras igen inom en snar framtid.. Han hade beviljat min idé ifall det var innan de fick detta senaste beslut uppifrån..
Citera
2013-11-21, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klamparn
Kanske kan du köra på frilans finans (http://www.frilansfinans.se/, kanske finns fler liknande?). Se om det bär sig, och starta företaget senare.

Ahh, tack.
Ska kika vidare på vad det skulle innebära. Men jag kan väl inte stämpla och köra den varianten heller antar jag? Jag testar ju arbetsmarknaden på det sättet visserligen..
Citera
2013-11-21, 13:42
Medlem
Gabriel Knights avatar
Men m man har FA-skattsedel då? Kan inte TS köra igång företaget på hobbybasis och ändå stämpa tills bidraget kommer?

En fråga till TS: Behövs det mycket pengar till upstarten av företaget eller kan du låna lite pengar från föräldrar eller vänner och ändå köra igång för att få lite inkomst?
Starta eget bidraget är väl egentligen bara som en garanterad inkomst under några månader som jag förstår det men är egentligen inget krav att ansöka om för att starta företaget.
Går företagets affärer igång på en gång om man har en bra ide och man inte måste köpa alla saker på en gång utan eftersom så kan det ju gå att få inkomst redan första veckan.
Prova starta upp företaget ändå för är företagsideén bra och marknaden finns är det bara att köra.
Lycka till
Citera
2013-11-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Men m man har FA-skattsedel då? Kan inte TS köra igång företaget på hobbybasis och ändå stämpa tills bidraget kommer?

En fråga till TS: Behövs det mycket pengar till upstarten av företaget eller kan du låna lite pengar från föräldrar eller vänner och ändå köra igång för att få lite inkomst?
Starta eget bidraget är väl egentligen bara som en garanterad inkomst under några månader som jag förstår det men är egentligen inget krav att ansöka om för att starta företaget.
Går företagets affärer igång på en gång om man har en bra ide och man inte måste köpa alla saker på en gång utan eftersom så kan det ju gå att få inkomst redan första veckan.
Prova starta upp företaget ändå för är företagsideén bra och marknaden finns är det bara att köra.
Lycka till

Jo men lite åt det hållet jag tänkte som du skriver i slutet.. Att man märker ju rätt snabbt om det funkar och det ska gå att få det att rulla igång även med inkomster från början..
Tyvärr har jag ingen jag känner att jag kan be om ett lån hos, och inga besparingar kvar heller, annars hade ju det varit en trygghet.. Så därför är jag ju lite feg nu och vill ju inte säga upp min akassa innan jag verkliget vet 100% att företaget håller.
Därför jag tänkte att det kanske är ett litet kryphål att jobba någon månad ut (osynlig) inget reggat företag, inte uppsagd från akassan. Och när jag märker att det håller, då säger jag upp akassan, och det är fritt fram att regga företaget och skicka ut fakturor.
Men jag kan också ångra mig, utan att det blir nåt strul med akassan och papper och hit och dit..

Det jag tänker mig är isåfall någon månad, max två på detta sättet.. Sen vet jag ju om det håller, och då finns det ju ingen anledningen att smyga med företaget mer..

Någon som känner nån som gått tillväga på det här sättet? Det borde ju inte vara helt ovanligt, iaf inte ifall man inte har blivit beviljad starta eget bidraget, och ändå tror på sin idé..
Citera
2013-11-21, 15:19
Medlem
Prova kontakta ALMI för uppstartslån.
Citera
2013-11-21, 23:25
Medlem
Hör dig för lite mer innan du ger upp tanken på starta eget bidrag. Det är en väldigt skön trygghet att ha under de första månaderna med eget företag. Det minskar pressen på dig enormt mycket så att du får lite arbetsro.
Ring runt lite och prata med AF centralt. Ring flera gånger och se om du får samma besked.

Om det är helt kört med starta eget-bidrag, kan det finnas andra bidra att söka. Kolla med kommunen, landstinget m.m. Nyföretagarcentrum brukar ha hyfsad koll på vilka bidrag du kan söka. Ring och kolla.
Lån är ju som nämnts även ett alternativ, även om jag inte tycker det är så smart att ta lån för att kunna ta ut en lön att leva på i de flesta fall.

Hittar du inget där heller så tycker jag att du gör helt rätt. Börja jobba med företaget och gör så mycket som möjligt, men vänta med att skicka dina fakturor. Du kan säkert vänta 2-3 månader efter slutfört uppdrag innan du skickar de första fakturorna. Säg det till kunderna, de brukar inte ha några problem med det. Speciellt inte om det är några du har relationer med sidan tidigare vilket de första kunderna brukar vara. Gör du såhär så kan du ju jobba i ditt bolag 3-4 månader innan du måste avsluta A-kassan.
Det är väl kanske inte helt okej enligt reglerna att göra såhär, men jag tycker inte att det är fel och jag tror chansen för att bli upptäckt är väldigt liten om man sköter det snyggt. Det är ju AF som gör fel som inte ger dig bidraget. Starta eget-bidraget är ju det vettigaste bidraget de kan ge ut så länge de ger det till entreprenörer som har goda chanser för att kunna leva på sitt företag efter 6 månader. Det finns ju inget bättre sätt att få ut folk i arbete!

Har du lite is i magen kan det även hända att de ändrar det här efter årsskiftet i och med den nya budgeten.
Senast redigerad av pekz0r 2013-11-21 kl. 23:27.
Citera
2013-11-24, 16:02
Medlem
Generellt så anses det som väldigt DÅLIG idé att byta a-kassa mot starta -eget - bidrag i max 6 månader. A-kassa ger dig både mer pengar och mer trygghet - starta -eget bidrag ger minimalt med pengar i normala fall. Dessutom kan du ej få Försäkringskassan i fas 2 om du ej lägger ner företaget. Vill du tjäna pengar och kolla din affärsidé så ska den ge dig pengar från dag 1 - betydligt mer än tex A-kassa ger. Att smyga igång företaget är kanske bra iofs, men just din idé kommer nog ej ge ett jämnt flöde med pengar i närmaste framtiden. Sök en anställning istället ...på samma meriter.
Citera
2013-11-24, 18:09
Medlem
Stämpla. Vidare. Ta uppdrag med tim debitering. Då kan du använda frilansfinans tex. För jobbar du på timme så är det lätt att göra avdraget för akassan.

Står precis hur man går tillväga på deras hemsida. Finns ett par såna företag.

http://www.frilansfinans.se/faq
Senast redigerad av MiffoMuff 2013-11-24 kl. 18:12.
Citera
2013-11-26, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobkretsen
Generellt så anses det som väldigt DÅLIG idé att byta a-kassa mot starta -eget - bidrag i max 6 månader. A-kassa ger dig både mer pengar och mer trygghet - starta -eget bidrag ger minimalt med pengar i normala fall. Dessutom kan du ej få Försäkringskassan i fas 2 om du ej lägger ner företaget. Vill du tjäna pengar och kolla din affärsidé så ska den ge dig pengar från dag 1 - betydligt mer än tex A-kassa ger. Att smyga igång företaget är kanske bra iofs, men just din idé kommer nog ej ge ett jämnt flöde med pengar i närmaste framtiden. Sök en anställning istället ...på samma meriter.
Hur tänker du här?
På vilket sätt är det en dålig idé? Man få ju exakt samma ersättning som man annars skulle fått från A-kassan. Pengar du får genombidraget får du i tillägg till de pengar som du kan tjäna på ditt egna företag. Om du får en vinst på 15000 i ditt företag en månad med bidrag så får du 15000 + bidraget i vinst.
Om man inte kan klara sig på företaget efter 6 månader så är det fritt fram att få A-kassa igen om man lägger ned företaget.
Det finns inga nackdelar med att få starta eget-bidraget. På vilket sätt får man mindre trygghet och mindre pengar jämfört med vanlig A-kassa?

Det är få idéer som genererar tillräckligt med pengar från dag 1 för att man ska kunna försörja sig eller motsvarande A-kassan(ca 10 000/mån).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in