• 1
  • 2
2013-11-20, 19:45
Medlem
munspruts avatar
Det talas ofta om objektifiering av kvinnor i olika sammanhang, ska medge att jag ofta ser på kvinnor i rent sexuellt perspektiv dvs jag är inte intresserade av dem i något annat syfte än rent sexuellt

Varför är det dåligt? Jag förstår ju att de har annan kompetens också och beroende på situation kan jag anpassa mig till det men om någon har en fin kropp borde man få njuta av det utan att någon ska ha synpunkter. Många kvinnor tycker om att vara sexiga också

Förklara varför jag har fel och varför objektifiering är dåligt
Citera
2013-11-20, 19:49
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Objektifiering anser jag är när man inte anpassar sig. Om kvinnans utseende bedöms fastän andra egenskaper egentligen borde stå i fokus.

Att anse att någon är sexig är inte objektifiering. Som du skriver vill många kvinnor vara sexiga och klär sig för det. Då är det inte objektifiering längre eftersom det förutsätter aktivt handlande från kvinnan (subjekt).
Citera
2013-11-20, 19:54
Medlem
kaffeobulles avatar
pga av väldigt osunda skönhetsideal, pga att man just reducerar kvinnan till ett "objekt". Det du tycker är en "fin kropp" präglas i allra högsta grad av de skönhetsideal du matas med dagligen från reklam, tv och internet..
Citera
2013-11-20, 20:18
Medlem
munspruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Objektifiering anser jag är när man inte anpassar sig. Om kvinnans utseende bedöms fastän andra egenskaper egentligen borde stå i fokus.

Att anse att någon är sexig är inte objektifiering. Som du skriver vill många kvinnor vara sexiga och klär sig för det. Då är det inte objektifiering längre eftersom det förutsätter aktivt handlande från kvinnan (subjekt).
Det förstår jag att man måste anpassa sig, det kan säkert bli lite awkward om man inte gör det. Samtidigt är det inte troligt att jag kan anpassa mig 100% om en kvinna t.ex. har stora bröst, det är inte heller omöjligt att hon har lärt sig att det är lättare att få som hon vill om hon trycker ihop brösten och lutar sig framåt samtidigt som hon frågar om något, kanske helt omedvetet av vana
Citera
2013-11-20, 22:41
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munsprut
Det förstår jag att man måste anpassa sig, det kan säkert bli lite awkward om man inte gör det. Samtidigt är det inte troligt att jag kan anpassa mig 100% om en kvinna t.ex. har stora bröst, det är inte heller omöjligt att hon har lärt sig att det är lättare att få som hon vill om hon trycker ihop brösten och lutar sig framåt samtidigt som hon frågar om något, kanske helt omedvetet av vana

I det exempel du tar upp är det kvinnan som själv väljer att anspela på sina sexuella attribut. Jag har då svårt att se det som objektifiering, eftersom kvinnan är subjekt.

Omvänt, om en casanova till karl medvetet kåtar upp kvinnor så blir han inte objektifierad när de ger sexuell respons.
Citera
2013-11-21, 12:28
Medlem
Här är en väldigt bra video rörande objektifiering: http://www.youtube.com/watch?v=fkUhW41Qpjg#t=0

Hon redogör för hur feministerna använder termen för att demonisera manlig sexualitet.
Senast redigerad av Ramalamadingdong 2013-11-21 kl. 12:34.
Citera
2013-11-21, 21:35
Medlem
munspruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramalamadingdong
Här är en väldigt bra video rörande objektifiering: http://www.youtube.com/watch?v=fkUhW41Qpjg#t=0

Hon redogör för hur feministerna använder termen för att demonisera manlig sexualitet.
bra video för den som orkar kolla. hon nämner även hur män och kvinnor upplever sexualitet olika.
såg du förresten vilka stora bröst hon har?
Citera
2013-11-22, 09:35
Medlem
glimmandes avatar
Tror det mer handlar om vem som objektifierar och vem som blir objektet för mäns lust. Om män utan potential objektifierar så är det alltid negativt ifrån kvinnors synvinkel. Äckligt liksom. Om attraktiva män objektifierar så är det ofta uppskattat.

Likaså så spelar själva objektet för objektifieringen in. Den STORA majoriteten av alla män är inga sexuella avvikare utan har ganska likartade sexuella preferenser. Det sexuella idealet är unga damer med tajt kropp där ungdom premieras. För de som passar in i idealet så kan det vara jobbigt att veta att typ 98% av alla män i ens omgivning ser sexuellt positivt på en. För den stora majoritet som varken är unga eller vackra så är det jobbigt att påminnas om att ens sexuella värde är begränsat.

Finns motrörelser. Dessa är alltid fåniga, t ex Lookism och Fat acceptance movement.
Senast redigerad av glimmande 2013-11-22 kl. 09:38.
Citera
2013-11-22, 19:15
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Det talas ofta om objektifiering av kvinnor i olika sammanhang, ska medge att jag ofta ser på kvinnor i rent sexuellt perspektiv dvs jag är inte intresserade av dem i något annat syfte än rent sexuellt

Varför är det dåligt? Jag förstår ju att de har annan kompetens också och beroende på situation kan jag anpassa mig till det men om någon har en fin kropp borde man få njuta av det utan att någon ska ha synpunkter. Många kvinnor tycker om att vara sexiga också

Att ha ett sexuellt intresse av någon kan inte vara objektifiering, så till vida det inte handlar om en nekrofil. Det är i stället möjligen en subjektifiering.

Men för att tro på vare sig objektifiering eller subjektifiering måste man tro på någon form av magi. Hur skulle det annars vara möjligt att exempelvis en människa 'blir' något annat. Det är, som jag tagit upp förut, som att tro att det händer något med människor om man räknar dem.

Som så mycket annat många feminister tror på inspirerat av post-strukturalistisk jargong är det snarare en form av metaforiskt tal som bara har mening utifrån föreställningar inom den egna subkulturen. Objektifiering är likvärdigt med en religiös sekts hittepå, t ex scientologins OT-nivåer.
Citera
2013-11-22, 20:37
Medlem
Citat:

På samma sätt som kvinnor endast vill se till vad man erbjuder i form av landrovers och dyra semesterresor och hon vill bara njuta av detta. Varför skulle det vara dåligt på något sätt?

Många män tycker om att bjuda också.
Citera
2013-11-22, 21:08
Medlem
Kvinnor gillar att marknadsföra sex med utseendet men de vägrar medge detta, så därför projicerar de deras beteende på män
Citera
2013-11-24, 00:51
Medlem
Citat:

Många feminister tycks, på fullt allvar, tro att män inte är förmögna att se dem som hela människor ifall deras fysiska attribut är vad som framhävs. Något som givetvis bottnar i en verklighetsfrånvänd och totalt genomvidrig manssyn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in