Citat:
Ursprungligen postat av
munsprut
Det talas ofta om objektifiering av kvinnor i olika sammanhang, ska medge att jag ofta ser på kvinnor i rent sexuellt perspektiv dvs jag är inte intresserade av dem i något annat syfte än rent sexuellt
Varför är det dåligt? Jag förstår ju att de har annan kompetens också och beroende på situation kan jag anpassa mig till det men om någon har en fin kropp borde man få njuta av det utan att någon ska ha synpunkter. Många kvinnor tycker om att vara sexiga också
Förklara varför jag har fel och varför objektifiering är dåligt
Att ha ett sexuellt intresse av någon kan inte vara objektifiering, så till vida det inte handlar om en nekrofil. Det är i stället möjligen en subjektifiering.
Men för att tro på vare sig objektifiering eller subjektifiering måste man tro på någon form av magi. Hur skulle det annars vara möjligt att exempelvis en människa 'blir' något annat. Det är, som jag tagit upp förut, som att tro att det händer något med människor om man räknar dem.
Som så mycket annat många feminister tror på inspirerat av post-strukturalistisk jargong är det snarare en form av metaforiskt tal som bara har mening utifrån föreställningar inom den egna subkulturen. Objektifiering är likvärdigt med en religiös sekts hittepå, t ex scientologins OT-nivåer.