Citat:
Ursprungligen postat av
MCVagina
Tror att det blir svårt att hitta ett vitt jobb där du inte behöver skriva på någonting. Tänk att du driver ett företag, skulle du vilja anställa folk som inte skriver på ditt anställnings avtal?
Detta företag betalar ut vita löner, så det är lugnt. Företaget blir av med samtliga kunder om inte lagar följs. Jo men en papperslös anställning är detsamma som en timanställning där den lilla rutan "extra, vid behov av arbetskraft" är kryssad. I båda fallen är endast det muntliga det vi kommit överens om. Har chefen muntligt lovat mig 40 timmar/vecka så kan han när han känner för det säga upp med med 14 dagars varsel. Den enda fördel jag kan se är att ett anställningsavtal säger vilken lön man får. Men även det går att styrka av gamla lönespecifikationer.
Hade denna diskussion med facket för ett år sedan. Jobbade åt samma arbetsgivare och då skrev jag på anställningsavtal. Chefen frågade hur mycket jag ville arbeta och hur länge. Därefter skrev han ett anställningsavtal som jag skrev under som gällde under en viss period. När den tog slut så var det tänkt att jag skulle påbörja en annan anställning på ett nytt företag. Dock dröjde det två veckor och då var jag tvungen att stämpla. Den gamla arbetsgivaren skrev då i arbetsgivarintyget att jag var erbjuden fortsatt anställning, men tackat nej, Vilket jag hade. Denna innebar för mig 45 dagars karens istället för sju dagar. Gick till facket för att kolla med dom om detta arbetsgivarintyg var rätt skrivet. Fick då ett NEJ där de berättade att de inte kan skriva att jag tackat nej till jobb då anställningen faktiskt löpt ut. Då finns det inget att tacka nej till då det inte finns ett jobb. Och eftersom ett jobb bara existerar på papper så går finns det inte heller något att tacka nej på om inget avtal finns eller om det löpt ut. Arbetsgivaren fick snällt göra om intyget och skriva att jobb finns med att anställningen tog slut annan orsak.
Därför vill jag vara papperslös.