2013-11-20, 12:50
Medlem
Strodes avatar
Kort sagt. Ska ut och äta tapas. Är det bara förrätter eller kan man köpa många och äta enbart det? Tycker personalen att man är dum i huvudet om man inte äter en varmrätt också?
Hjälp så jag slipper skämma ut mig haha.
Citera
2013-11-20, 12:53
Medlem
tommybolins avatar
Det är ju flera olika rätter, både varmt och kallt käk. Du väljer de rätter du vill käka och jag tror inte att personalen bryr sig ett skit om vad du beställer. Vissa gånger har jag bara beställt vitlöksbröd eller någon starkt korv då jag varit på after work, har fungerat utmärkt.
Citera
2013-11-20, 12:58
Medlem
Brmcs avatar
Jag arbetade som servitris på en tapasrestaurang. Om personalen inte säger hur många rätter en bör beställa för att bli mätt är det bara att fråga. Den frågan är tusen gånger bättre än: "VADÅ, KAN NI INTE SLÄNGA IHOP EN STOR BURGARE?! BA FÖR MIG!? PÅ SMÅRÄTTER BLIR MAN LA FAN INTE MÄTT!??

På restaurangen jag jobbade på så brukade vi rekommendera 3-4 rätter för att bli mätt, men det är givetvis olika. Är du lite osäker kan du börja med att beställa en rätt och sedan beställa in en lite senare. Det är ju typ konceptet att man ska sitta länge och njuta. Ett bra tips är att om du tycker maten är för stark så beställ in vanligt vitt bröd, det hjälper mycket bättre än att halsa vatten.

Hoppas du får en trevlig middag! Kom ihåg att rött vin passar bra till stark mat, gärna en kraftig malbec eller något, förutsatt att du vill impa på en date.
Citera
2013-11-20, 13:13
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Jag arbetade som servitris på en tapasrestaurang. Om personalen inte säger hur många rätter en bör beställa för att bli mätt är det bara att fråga. Den frågan är tusen gånger bättre än: "VADÅ, KAN NI INTE SLÄNGA IHOP EN STOR BURGARE?! BA FÖR MIG!? PÅ SMÅRÄTTER BLIR MAN LA FAN INTE MÄTT!??

På restaurangen jag jobbade på så brukade vi rekommendera 3-4 rätter för att bli mätt, men det är givetvis olika. Är du lite osäker kan du börja med att beställa en rätt och sedan beställa in en lite senare. Det är ju typ konceptet att man ska sitta länge och njuta. Ett bra tips är att om du tycker maten är för stark så beställ in vanligt vitt bröd, det hjälper mycket bättre än att halsa vatten.

Hoppas du får en trevlig middag! Kom ihåg att rött vin passar bra till stark mat, gärna en kraftig malbec eller något, förutsatt att du vill impa på en date.

Tack så mkt. Haha!
Jag vill ju bara ha tapas och hoppas inte man ser ut som ett pucko för att man "bara" äter förrätter... Vet inte ens om det räknas som förrätter
Men då kör jag på det.
Citera
2013-11-20, 13:21
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Tack så mkt. Haha!
Jag vill ju bara ha tapas och hoppas inte man ser ut som ett pucko för att man "bara" äter förrätter... Vet inte ens om det räknas som förrätter
Men då kör jag på det.

Grejen är att tapas är smårätter. På vår meny vart det utformat som så att det inte fanns förrätter, utan allt var varmrätter, då inte menat att alla var varma, utan alla var del av varmrättsmenyn. Men annars kan du lite listigt bara fråga hur stora rätterna generellt sätt är med.

Jag var på ett ställe i Göteborg vid Linné, varpå jag beställde in en tallrik med lite mixat. Då fick jag: 2 korvar, någon skinka, 2 ostar och 2 dipper + bröd. Men en sån tallrik räcker absolut inte för att bli mätt.

Tror det kan vara lite olika beroende på vilken typ av restaurang det är. Vissa ställen har nog både tapas och varmrätter, varpå vissa kanske bara serverar tapas.

Just ja, finns det racion är det en stor tallrik med mat! Glömde jag säga. Men du är inte konstig om du bara beställer tapas. Mycket trevligare i mitt tycke.
Senast redigerad av Brmc 2013-11-20 kl. 13:24.
Citera
2013-11-20, 13:27
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Grejen är att tapas är smårätter. På vår meny vart det utformat som så att det inte fanns förrätter, utan allt var varmrätter, då inte menat att alla var varma, utan alla var del av varmrättsmenyn. Men annars kan du lite listigt bara fråga hur stora rätterna generellt sätt är med.

Jag var på ett ställe i Göteborg vid Linné, varpå jag beställde in en tallrik med lite mixat. Då fick jag: 2 korvar, någon skinka, 2 ostar och 2 dipper + bröd. Men en sån tallrik räcker absolut inte för att bli mätt.

Tror det kan vara lite olika beroende på vilken typ av restaurang det är. Vissa ställen har nog både tapas och varmrätter, varpå vissa kanske bara serverar tapas.

Just ja, finns det racion är det en stor tallrik med mat! Glömde jag säga. Men du är inte konstig om du bara beställer tapas. Mycket trevligare i mitt tycke.

Okej vad bra!
Tänkte beställa in 6-8 tapasrätter att dela på med mitt sällskap. Känns roligare än bara en stor rätt. Stället vi ska till har både varmrätter och tapasrätter (dock står det tapas/förrätter) på menyn så därför jag började nojja. Bryr mig lite för mkt om vad andra tror om mig, lol. Men tack för svaret, nu får jag lite mer kvinno-balls att gå ut och äta hahaha.
Citera
2013-11-20, 13:31
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Okej vad bra!
Tänkte beställa in 6-8 tapasrätter att dela på med mitt sällskap. Känns roligare än bara en stor rätt. Stället vi ska till har både varmrätter och tapasrätter (dock står det tapas/förrätter) på menyn så därför jag började nojja. Bryr mig lite för mkt om vad andra tror om mig, lol. Men tack för svaret, nu får jag lite mer kvinno-balls att gå ut och äta hahaha.

Finns det media? Det är nämligen halvstora rätter. Då kan ni ju ta varsin sån och 4 tapas att dela på. Men jag ser absolut inget konstigt med att beställa in 6-8 tapas och dela på. Det är ju själva konceptet med tapas. Men vill ni underlätta lite för köket och har någorlunda tid på er så beställ in i omgångar.

Härligt med kvinnoballs! Återkom med hur det gick sen ikväll också, och glöm inte mitt vintips nu

Ska du ut i Göteborg är La Sombrita ett rätt bra tapasställe med trevlig personal.
Senast redigerad av Brmc 2013-11-20 kl. 13:33.
Citera
2013-11-20, 13:57
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Finns det media? Det är nämligen halvstora rätter. Då kan ni ju ta varsin sån och 4 tapas att dela på. Men jag ser absolut inget konstigt med att beställa in 6-8 tapas och dela på. Det är ju själva konceptet med tapas. Men vill ni underlätta lite för köket och har någorlunda tid på er så beställ in i omgångar.

Härligt med kvinnoballs! Återkom med hur det gick sen ikväll också, och glöm inte mitt vintips nu

Ska du ut i Göteborg är La Sombrita ett rätt bra tapasställe med trevlig personal.

Det är i GBG, kollade rejta och La sombrita hade fått sådär i betyg. Blir Muchacho som hade 5/5
Vad jag kan se har dom inte halvstora rätter, utan det är tapas eller vanliga varmrätter.

Tack igen, ska prova vinet!
Citera
2013-11-20, 13:58
Medlem
chilipreppers avatar
Tapas är bäst! Massa smårätter, som folk redan beskrivit är de varma eller kalla. Åt på mamas and tapas i Sthlm sist, det var guld. Blev mätt på 4 rätter ungefär, jag och min partner beställde in 9 stycken som vi delade på. Vi rullade hem

Du kan alltid börja med en två, sedan beställa fler? Det brukar gå fort
Citera
2013-11-20, 14:02
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Det är i GBG, kollade rejta och La sombrita hade fått sådär i betyg. Blir Muchacho som hade 5/5
Vad jag kan se har dom inte halvstora rätter, utan det är tapas eller vanliga varmrätter.

Tack igen, ska prova vinet!

Vad jag kan se så står det på deras hemsida att 3 rätter kostar 195, vilket jag tänker anta är 3 stycken tapas! Med andra ord vill det till att du får en riktigt otrevlig servitris/servitör för att denne skall dumförklara dig och ditt sätt att äta tapas på.

Återkom med recension med! Ser kanon ut på deras hemsida och helt okej priser.
Citera
2013-11-21, 15:24
Medlem
TheBITs avatar
Tapas är väldigt sällan värt det i min mening, då du behöver beställa in en hel del för att bli lika mätt som du kan bli av en helt vanlig varmrätt. Jag har å andra sidan aldrig riktigt gillat tapas heller.
Citera
2013-11-21, 20:27
Medlem
Tapas äts i original som trevliga munsbitar mellan 14-21 dvs efter lunch och i väntan på middag som där äts kl 21-22.

Tre till fyra tapas av resturang" storlek räcker mer än väl för att bli jättemätt.

Råkar du vara i Barcelona missa inte tapasbarerna där som har jättebra , goda ,roliga tapas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in