2013-11-19, 21:56
Medlem
Hej, jag har nu tagit Strattera mot min ADHD i 2 veckor exakt. Det har varit ett helvete de här två första veckorna. Jag har alltid varit dålig på att koncentrera, släppa taget om intresserade saker när jag borde göra någonting viktigt istället, och allting annat som passar in på folket utan självdisciplin.
Vad i helvete?! Det har verkligen inte blivit ett dugg bättre, bara ännu svårare.
Jag har hittills provat Concerta och Strattera. Aldrig någonsin har jag varit såhär deprimerad med ångest över att jag inte får saker gjorda. Jag vill verkligen ha någonting som fungerar snabbare och som lättare går att kunna utesluta. Jag har verkligen inte råd att ha det såhär extra jävligt med att hålla ihop studier och annat viktigt.
Är det verkligen någon som har upplevt helt jobbiga koncentrations effekter utav Strattera och sedan helt plötsligt fått det helt vänt under den tredje veckan och upplevt den precis som den skall fungera?
Denna medicin har verkligen satt mig i klistret. Jag får inte be om någonting annat innan jag testat den i 3 månader. Jag har verkligen inte tid att ha det "jobbigt" just nu. Jag har faktiskt även börjat ge tanke till självmord mycket mer ända sedan jag började prova fram mig med läkarens mediciner, Concerta och nu denna, 2 månader bakåt.
Nu känns allting som värst dock. Jag har aldrig känt att jag blivit bättre men denna har absolut varit värst.

Båda mediciner har gjort mig jävligt ångestfylld och deprimerad, jag vill verkligen inte säga detta till min oförståeliga läkare eftersom jag vill inte utesluta möjligheten att bli bättre utav medicinering som jag håller på testa nu. Men... det är så hiiimla jobbigt. Det känns hopplöst i bägge fall just nu, ska jag hålla ut helt enkelt?
Citera
2013-11-19, 22:02
Medlem
Snoddlans avatar
Säg bara att du mår piss av dem och vägrar ta dem något mer.
Citera
2013-11-19, 22:10
Medlem
MinFars avatar
Brukar det inte kunna bli värre första 2 v innan kroppen vant sig?
Citera
2013-11-19, 22:13
Medlem
Snoddlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinFar
Brukar det inte kunna bli värre första 2 v innan kroppen vant sig?

Det är väl antideppar?
Citera
2013-11-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoddlan
Säg bara att du mår piss av dem och vägrar ta dem något mer.
Funderar på det. Saken är att jag bara var helt rak i vårat andra möte där jag berätta att jag läst på internet att Vyvanse/Elvanse generellt verkar vara den bästa för ADHD folket. Då "kollade upp" den framför mig och sedan blev det bara panik såfort hon läste nånting om amfetamin. Stämplad som jag förmodligen blev så kom alltså Strattera strängt upp och att jag inte får gå på tal om annan medicin förrän jag provat den i 3 månader.
Jag är lite orolig att hon skulle "syna" mig och göra det värre ifall jag nämner hur dåligt jag hittills känner mig utav den här medicinen. Det är ju förmodligen även vad varenda missbrukare också skulle säga.
Jag hatar alltihopa, jag vill bara gå förbi de här skit bieffekts grejerna som Concerta och Strattera framförallt verkat och bekräftats vara för mig än sålänge.
Åh jag hatar verkligen det här, desto mer hopplöst det känns, desto mer depression och ångest för mig. medandraordsåvilljagbaradöochhatardetmisslyckandef jantlivetbuhuhusnyftpåmig24/7osv.
Citera
2013-11-19, 22:38
Medlem
BatmanLigists avatar
Brukar oftast vara så i några veckor med nya mediciner. Inga konstigheter med det.
Citera
2013-11-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanLigist
Brukar oftast vara så i några veckor med nya mediciner. Inga konstigheter med det.
skönt att höra! Nåja får bara hoppas att det inte dröjer så himla länge med Stratteran då
Citera
2013-11-19, 23:16
Medlem
Snoddlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanLigist

Inte om man verkligen mår dåligt av dem, en adhdmedicin testade jag en gång, sen aldrig mer.
Citera
2013-11-20, 07:04
Medlem
cdxz11s avatar
det kan ta upp emot 4 veckor innan man börjar få någon märkbar effekt av strattera så är inte helt omöjligt att det kmr komma effekt om några veckor, men att din läkare vill att du ska pröva i 3 månader låter fullständigt orimligt.

Enl vad jag läst är strattera inte något vidare effektivt läkemedel för att behandla adhd, aldrig någonsin läst om någon som vart nöjd med det, läste någonstans att man gjorde en studie i göteborg för ett par år sedan, och 95% av försökspersonerna fick avbryta medicineringen innan man kunde slutföra studien som skulle pågå ett år, på grund av biverkningar i form av förhöjda levervärden och besvärliga biverkningar som typ vredesutbrott och dylikt.

Är många fler personer som tycks få god effekt av metylfenidat än strattera, så man undrar hur din läkare tänker då denne prövar strattera innan man prövar någon form av snabbverkande metylfenidat då concerta uppenbarligen inte var ngt för dig. Jag hade ärligt talat letat efter en ny läkare om jag vore du, helst en privat sådan (finns en del som är anslutna till FK så högkostnadsskyddet gäller).

En sak som är bra med att du testar strattera nu är dock att man med all sannolikhet kommer kunna utesluta det som ett alternativ för dig efter en tid och du kan då gå vidare till andra mediciner som många tycks ha bättre hjälp av, typ ritalin/metamina/elvanse/modiodal/buproprion
Senast redigerad av cdxz11 2013-11-20 kl. 07:10.
Citera
2013-11-20, 09:51
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
det kan ta upp emot 4 veckor innan man börjar få någon märkbar effekt av strattera så är inte helt omöjligt att det kmr komma effekt om några veckor, men att din läkare vill att du ska pröva i 3 månader låter fullständigt orimligt.

Enl vad jag läst är strattera inte något vidare effektivt läkemedel för att behandla adhd, aldrig någonsin läst om någon som vart nöjd med det, läste någonstans att man gjorde en studie i göteborg för ett par år sedan, och 95% av försökspersonerna fick avbryta medicineringen innan man kunde slutföra studien som skulle pågå ett år, på grund av biverkningar i form av förhöjda levervärden och besvärliga biverkningar som typ vredesutbrott och dylikt.

Är många fler personer som tycks få god effekt av metylfenidat än strattera, så man undrar hur din läkare tänker då denne prövar strattera innan man prövar någon form av snabbverkande metylfenidat då concerta uppenbarligen inte var ngt för dig. Jag hade ärligt talat letat efter en ny läkare om jag vore du, helst en privat sådan (finns en del som är anslutna till FK så högkostnadsskyddet gäller).

En sak som är bra med att du testar strattera nu är dock att man med all sannolikhet kommer kunna utesluta det som ett alternativ för dig efter en tid och du kan då gå vidare till andra mediciner som många tycks ha bättre hjälp av, typ ritalin/metamina/elvanse/modiodal/buproprion

Att tillägga är också att personer med tidigare ångestproblematik såväl som depressiva tendenser kan yttra sig i mycket högre grad vid medicinering av läkemedel mot ADHD. Självmordstankar är inget sällsynt för denna typen av människor och det borde man ta upp med sin läkare så fort som tillfälle ges.
Citera
2013-11-20, 15:22
Medlem
Detta var det jävligaste.
Jag ringde precis Caprio psykiatri mottagning för att kunna få tag på läkaren lite tidigare än att vänta på telefontiden som hon inte har förrän om en vecka. Om jag ens då lyckas tränga mig in bland alla där.
Hursomhelst.. Jag blev bara kopplad till massa sjuksköterska som jag beskriver mitt problem med strattera och hur deprimerad och ångestfylld jag är. De säger bara att jag inte ska göra ett piss åt det förrän jag har fått tag i denna läkare. Jag gjorde ett nytt försök och blev uppringd av en ny sjuksköterska då istället och då när hon fråga vad jag har fått för problem utav medicinen strattera som jag känner att sluta tvärt med.
Jag började väl gnälla lite på hur jobbigt allting är med depression och ångest just nu. Efter jag bara hann säga "depression och jobbig ångest" så la hon på i örat på mig och har inte ringt upp mig nu heller. Uuuuusch :@

Problemet med ALLT det här är att jag behöver verkligen något mer snabbverkande. Då så fick jag därför strängt bara strattera från min läkare.
Ondskefulla jävla verksamhet. Jag haaatar denna medicinering och jag har heller inte tid med månadsprocessen att byta läkare i.
Jag är verkligen helt hopplös nu och håller på gå under i studierna. Detta är mitt sista år jag har tillåtelse att försöka i gymnasiet. Sen blir det bara ännu jobbigare med egen hand istället.
Helvetets jävla skit svårigheter... :@ :@
Citera
2013-11-20, 15:57
Medlem
http://www.greatschools.org/special-education/LD-ADHD/714-what-is-the-relationship-between-ad-hd-and-self-control.gs

Intressan, trovärdig och hoppfull läsning.
Skulle det egentligen bara kunna vara en bristande utveckling inom självdisciplin som ADHD egentligen handlar om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in