2013-11-19, 16:31
Medlem
Hej på er!

Jag sitter nu här lite smått förtvivlad då jag fick 0,5 på HP mattedelen, detta drog givetvis ned mitt resultat en hel del vilket gör att jag förmodligen inte kommer att komma in på linjen som kräver ynka 0,9. Jag har då kommit underfund med att jag måste plugga mera matte då detta är mitt sämsta ämne. Jag pluggade faktiskt matte B i våras och fick i alla fall ett G/E men det var nog snarare ren tur. Jag läser mycket böcker på fritiden så det har kommit lite naturligt att jag är lite bättre på den verbala delen, dock inte allt för bra heller men men...

Har läst en hel del i HP tråden och då är det flertalet som nämner att om man skall lyckas på HP med matten så är det Matte 1C man skall läsa. Jag har därför skapat denna tråden för att starta en diskussion om hur man/jag bör gå till väga för att lyckas bättre med min matte. Räcker det verkligen med matte 1c för att lyckas få bättre än 0,5. Jag blir helt sifferblind när jag ser ett tal som "4E/ce=?.." Speciellt Division tycker jag är extremt svårt när det har med variabler att göra.

Så om vi kunde sammanställa lite här nu så vore jag väldigt tacksam. Kan börja med att säga att jag kollat igenom matten i (Guiden till HP) eller vad den heter, visst den förklarar matten. Men för mig är det bara en massa gröt och jag förstår inte någonting.

Vilken mattebok skall jag köpa egentligen och varför, kanske finns det någon mattebok som lär ut hur man räknar (Hp) matematik?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Facemash 2013-11-19 kl. 16:46.
Citera
2013-11-19, 18:04
Medlem
Hodurs avatar
Gör hela Ma1c boken inför nästa prov, alla uppgifter, alla rätt.

Sedan övar du på gamla prov och ser till att du kan lösa alla uppgifter där. Packat och klart.

Matematik lär man sig genom övning. Misslyckas du på matte-delen då, gör hela Ma1b boken, sedan är du klar.
Citera
2013-11-19, 19:05
Medlem
Matte1c bok säger du, någon särskild ma1c bok du kan rekommendera?

Jag kan verkligen inte minnas att man räknade med variabler osv i matte A. Eller är det nytt nu bara för att det heter matte 1?
Citera
2013-11-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Matte1c bok säger du, någon särskild ma1c bok du kan rekommendera?

Jag kan verkligen inte minnas att man räknade med variabler osv i matte A. Eller är det nytt nu bara för att det heter matte 1?

Du bör ha läst med variabler i matte A. I vilket fall finns det i ma1c så du behöver inte vara orolig.

Jag hade en bok som hette matematik origo 1c (http://www.bokus.com/bok/9789152309254/matematik-origo-1c/), tyckte den var bra men har ju inget att jämföra med.
Citera
2013-11-19, 22:47
Medlem
Quinqqs avatar
Matte 1 eller A känns väldigt lite, sats åtminstone på matte 2 eller B så att du blir säker på matten!
Citera
2013-11-20, 17:36
Medlem
Såg mitt resultat nu, fick 0,4 på kvant och i alla fall 1,1 på verb. Min taktik att lägga ned mest tid på att sitta att göra kartorna failade tydligen totalt. Hade ju räckt att jag fick åtminstone 0,6-0,7 på kvant så hade jag förmodligen kommit in. Fast har ju en liten chans att komma in endå, än är hoppet inte ute.
Annars får jag helt enkelt plugga lite matte tills nästa gång, skall även börja läsa lite mera litteratur ifrån svenska författare tills dess.

Så du tycker att jag borde räkna matte 2 också?
Senast redigerad av Facemash 2013-11-20 kl. 17:38.
Citera
2013-11-21, 08:11
Medlem
Greatheftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Matte 1 eller A känns väldigt lite, sats åtminstone på matte 2 eller B så att du blir säker på matten!
Värt att notera att inte hela matte 2 kursen är nödvändig att plöja igenom, bara vissa kapitel!
Citera
2013-11-21, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greathefty
Värt att notera att inte hela matte 2 kursen är nödvändig att plöja igenom, bara vissa kapitel!
'som vilka1
Citera
2013-11-21, 15:39
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:

Men han kan aldrig lära sig för mycket! Matte 2 är fortfarande simpel matematik så han borde kunna plöja igenom den på en vecka eller två om han inte har så mycket annat för sig om dagarna.
Citera
2013-11-21, 15:57
Medlem
Greatheftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Men han kan aldrig lära sig för mycket! Matte 2 är fortfarande simpel matematik så han borde kunna plöja igenom den på en vecka eller två om han inte har så mycket annat för sig om dagarna.
Ye really? Det är en ganska stor bok om jag inte minns fel! En eller två veckor,det lär ta mer tid! (Om man gör allt grundligt, analyserar vad man gör för fel, gör ALLA uppgifter och även repetitionsuppgifterna i slutet!)

EDIT: Kan dock tillägga att jag kan bara prata för 2c 5000!
Senast redigerad av Greathefty 2013-11-21 kl. 16:00.
Citera
2013-11-21, 15:59
Medlem
Greatheftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prime.
'som vilka1
Har inte boken här, men har för mig det fanns mycket onödigt att kunna, som t.ex. trigonometrin i 1c.
Citera
2013-11-21, 21:27
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ye really? Det är en ganska stor bok om jag inte minns fel! En eller två veckor,det lär ta mer tid! (Om man gör allt grundligt, analyserar vad man gör för fel, gör ALLA uppgifter och även repetitionsuppgifterna i slutet!)

EDIT: Kan dock tillägga att jag kan bara prata för 2c 5000!

Boken är väll runt 300 sidor? Gör han färdigt den på 10 dagar så blir det bara 30 sidor om dagen vilket inte är en stor grej om han inte har så mycket annat för sig dem dagarna! Sedan är inte matte 2c inte raketforskning, det här ska alla ha gjort i gymnasiet så det ska inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in