Jag försöker för tillfället ta mig igenom Phenomenology of Perception (vågade inte ens överväga att läsa den på franska) och har under läsandets gång upptäckt – om jag inte helt har missförstått – en rad idealistiska tendenser hos författaren. Det var inte vad jag förväntade mig när jag först bestämde mig för att läsa boken. Jag kom nämligen i kontakt med den via Dreyfus’ tolkning av Heidegger (som öppnar upp för en realism som jag sympatiserar med).
Mest påtagligt hittills är förmodligen följande:
Kort sagt:
Är det verkligen nödvändigt för M-P:s projekt att ta den radikala ställning han tar? Kommer han att utveckla och göra en poäng av detta senare i boken, d.v.s. detta att förkasta "all forms of realism", eller är det i huvudsak möjligt att läsa M-P "realistiskt" i Dreyfus’ mening? (Eller är det kanske ett skäl till att tolka Heidegger idealistiskt?)
Tack på förhand.
Mest påtagligt hittills är förmodligen följande:
Citat:
Här blir jag alltså fundersam. Jag håller med om att varje realism som tar för givet det han kallar "the determinate universe of science" är problematisk. Universum måste rimligen förstås utifrån värld och därmed i-världen-varo. Men måste man fördenskull utesluta att det finns någon typ av rena natural kinds?
Ursprungligen postat av Phenomenology of Perception, p 54
However, the psychologists who practise the description of phenomena are not normally aware of the philosophical implications of their method. They do not see that the return to perceptual experience, in so far as it is a consequential and radical reform, puts out of court all forms of realism, that is to say, all philosophies which leave consciousness and take as given one of its results—that the real sin of intellectualism lies precisely in having taken as given the determinate universe of science, that this reproach applies a fortiori to psychological thinking, since it places perceptual consciousness in the midst of a ready-made world, and that the attack on the constancy hypothesis carried to its logical conclusion assumes the value of a genuine ’phenomenological reduction’.
Kort sagt:
Är det verkligen nödvändigt för M-P:s projekt att ta den radikala ställning han tar? Kommer han att utveckla och göra en poäng av detta senare i boken, d.v.s. detta att förkasta "all forms of realism", eller är det i huvudsak möjligt att läsa M-P "realistiskt" i Dreyfus’ mening? (Eller är det kanske ett skäl till att tolka Heidegger idealistiskt?)
Tack på förhand.