2005-07-14, 02:19
Medlem
SvaMp_s avatar
Jo farsan vart lite tokig idag o körde en stekpanna hårt på spisen vilket pippa sönder den rätt rejält, det är då en sån sorts spis med en jämn glasskiva över alla fyra plattorna. Iaf gick pannan igenom glaset och en av plattorna är helt klart oanvändbar, de andra har glaset kvar men har sprickor i sig. Nu min fråga, tror ni det kan vara farligt att laga mat på en av dessa plattor som då bara har sprickor i glaset?
Citera
2005-07-14, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
pippa sönder den rätt rejält
Citera
2005-07-14, 05:00
Bannlyst
Citat:
pippa sönder den rätt rejält

Citat:
Ursprungligen postat av Mansig

skrattade åt samma jävla mening!!!
Citera
2005-07-14, 05:03
Medlem
100% off topic, starkt jobbat PG

farligt och farligt, nja..men se till att få plattan utbytt
Citera
2005-07-14, 08:50
Medlem
miklons avatar
Man kan ju tänka sig att värmen får glaset att spricka ännu mer när det väl har uppstått en spricka, men det borde ju rimligen vara ett extremt värmebeständigt glas i hällen.

Det borde inte vara någon fara tycker jag, men lita inte på mig, jag är ingen spisexpert. Mitt råd blir detsamma som Henkkos: Se till att få skivan bytt.
Citera
2005-07-14, 09:48
Medlem
UTbytbars avatar
disclaimer: tänk själv...
Går på hemförsäkringen och då kan ju montage och "tillbehör" ingå!
Det är ok att använda den men givetvis försiktigt... det var iaf så de sa till oss när vi sabbade vår and had to wait a week to get a new one.
Citera
2005-07-14, 12:52
Medlem
babblans avatar
Jag har precis fått mig en ny sån spis, och i instruktionerna står att
man genast ska dra ur kontakten om hällen spruckit.
Det kanske har med att göra att det kan komma ner fukt i nån elektronik därnere?
Hur som helst så ska ni nog inte använda spisen tror jag.
Citera
2005-07-14, 13:13
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
Jag har precis fått mig en ny sån spis, och i instruktionerna står att
man genast ska dra ur kontakten om hällen spruckit.
Det kanske har med att göra att det kan komma ner fukt i nån elektronik därnere?
Hur som helst så ska ni nog inte använda spisen tror jag.

ok, då är det kall mat/ute mat som gäller hädanefter . Nånting säger mig att det kommer ta ett bra tag innan farsan tar tagi det där o byter ut den (jag vet inte ens vilket nr man ska ringa), så vad tror ni en såndär liten tvåplattorsspis som folk brukar ha i sommarstugorna kostar? Ev vart man kan hitta en sådan?
Citera
2005-07-14, 14:17
Medlem
Randerssons avatar
Citat:
ok, då är det kall mat/ute mat som gäller hädanefter . Nånting säger mig att det kommer ta ett bra tag innan farsan tar tagi det där o byter ut den (jag vet inte ens vilket nr man ska ringa), så vad tror ni en såndär liten tvåplattorsspis som folk brukar ha i sommarstugorna kostar? Ev vart man kan hitta en sådan?

Här kommer ett par frågor för att bättre kunna hjälpa dig.

Vad är det för fabrikat på spisen.
Vad står det på lappen som kan sitta på sidan eller vid lådan under ugnen?
Om du ordnar fram detta så kan jag säkerligen hänvisa dig rätt

Platthällar kostar i runda slängar 600-700 iaf de märken jag säljer
Citera
2005-07-14, 17:55
Moderator
Tystnads avatar
Använd ALDRIG en glaskeramikhäll som spruckit ,Vätska kan vid överkok tränga ner till spänningsförande delar,bryt strömmen till spisen och kontakta service . Ja så står det i en bruksanvisning för en Elektrolux spis med glas keramik häll .Länk till bruksanvisning : http://www.electrolux-ui.com:8080/2005/821/075000SV.pdf

Elektroservice har tel nr:0771-767676 och lagar bla Electrolux spisar.samt AEG,Husqvarna,Volta Electrolux,Electrohelios,Zanussi

CYLINDA SERVICE har 0771-252500 (lokalsamtalsnr)

Är det inget av ovan märke ,kolla i din spis bruksanvisning vart du skall vända dig för service.

Ett tips vid service anmälan :leta upp spisen´s typ skylt som finns klistrad antingen på sidan eller på baksidan på spisen ,anteckna spisens modell beteckning ,produkt nr ,serial nr ,och uppge detta vid service anmälan ,då blir det lättare för service killen som kommer att veta vilka reservdelar han skall ha med ,annars får han kanske köra två besök och det blir dyrare.
Citera
2005-07-14, 21:36
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randersson
Här kommer ett par frågor för att bättre kunna hjälpa dig.

Vad är det för fabrikat på spisen.
Vad står det på lappen som kan sitta på sidan eller vid lådan under ugnen?
Om du ordnar fram detta så kan jag säkerligen hänvisa dig rätt

Platthällar kostar i runda slängar 600-700 iaf de märken jag säljer

Jag hittade ingen lapp men sprisen är en electrolux, kan en bild på spisen hjälpa dig?
Citera
2005-07-14, 21:50
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Använd ALDRIG en glaskeramikhäll som spruckit ,Vätska kan vid överkok tränga ner till spänningsförande delar,bryt strömmen till spisen och kontakta service . Ja så står det i en bruksanvisning för en Elektrolux spis med glas keramik häll .Länk till bruksanvisning : http://www.electrolux-ui.com:8080/2005/821/075000SV.pdf

Elektroservice har tel nr:0771-767676 och lagar bla Electrolux spisar.samt AEG,Husqvarna,Volta Electrolux,Electrohelios,Zanussi

CYLINDA SERVICE har 0771-252500 (lokalsamtalsnr)

Är det inget av ovan märke ,kolla i din spis bruksanvisning vart du skall vända dig för service.

Ett tips vid service anmälan :leta upp spisen´s typ skylt som finns klistrad antingen på sidan eller på baksidan på spisen ,anteckna spisens modell beteckning ,produkt nr ,serial nr ,och uppge detta vid service anmälan ,då blir det lättare för service killen som kommer att veta vilka reservdelar han skall ha med ,annars får han kanske köra två besök och det blir dyrare.

Tack för tipset. Undrar om man kan använda ugnen iaf? För det borde väl inte spela nån roll eller? Har lite fisk på tining som jag hade tänkt äta med microkokt potatis, vet inte riktigt vad jag ska äta ikväll annars :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in