Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-11-19, 10:10
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Nej, det gjorde han inte.
Kanske inte direkt, men med lite slutledningsförmåga hade han kunnat komma fram till svaret utan att ställa frågan ö.h.t.
Citera
2013-11-19, 10:30
Medlem
FelixSotizs avatar
De flesta firmor som många redan har skrivit betalar ut lönerna den 25e förutsatt att 25e infaller en vardag. Skulle 25e infalla på en röd dag eller helgdag kommer lönen betalas ut den första vardagen före 25e.

Mindre firmor, exempelvis min farsgubbes har en mindre strikt policy för när löner betalas ut. Han försöker alltid undvika så att det går 5 helger på en lön, då betalar han ut den på fredagen istället. Samma sak vid jul, då kommer lönen runt den 20e för att hans anställda uppskattar det.
Citera
2013-11-19, 10:34
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Kanske inte direkt, men med lite slutledningsförmåga hade han kunnat komma fram till svaret utan att ställa frågan ö.h.t.
Citat:
Vilken dag som lönen ska betalas ut finns inte reglerat i någon lag.
Men om det är inskrivet i anställningsavtalet att lönen ska betalas ut senast
den 25:e varje månad så ska arbetsgivaren betala ut lönen sista bankdagen
(vardagen) före helgen. Står det endast 25:e och det är en söndag eller helgdag,
så kan utbetalning ske på måndagen.

http://www.unionen.se/rad-och-stod/utbetalningsdag-lon
Citera
2013-11-19, 10:43
Medlem
Napis avatar
Citat:
http://www.unionen.se/rad-och-stod/utbetalningsdag-lon
Jobbiga paragrafryttare, den absolut största majoriteten av svenska löntagare får lönen utbetald på fredagen om 25 inträffar under en helg, och på måndagen om 25 inträffar på måndag.
Jag har inte hänvisat till någon lag eller liknande, utan endast till det svaret som är mest rätt procentuellt sett.
Att du ens orkar sitta o gräva fram sånt där skit för en helt värdelöst tråd, som en normal mod dessutom hade förpassat till papperskorgen är för mig ett mysterium.
Citera
2013-11-19, 11:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jobbiga paragrafryttare, den absolut största majoriteten av svenska löntagare får lönen utbetald på fredagen om 25 inträffar under en helg, och på måndagen om 25 inträffar på måndag.
Jag har inte hänvisat till någon lag eller liknande, utan endast till det svaret som är mest rätt procentuellt sett.
Att du ens orkar sitta o gräva fram sånt där skit för en helt värdelöst tråd, som en normal mod dessutom hade förpassat till papperskorgen är för mig ett mysterium.
Citat:
Ursprungligen postat av youwishmsaplayer
Om 25 är på en helg då får vi den på fredagen ?
Citat:

Du besvarade din egen fråga. haha
Det var inte jag som idiotförklarade någon - och dessutom hade fel... Hade du skrivit: "den absolut största majoriteten av svenska löntagare får lönen utbetald på fredagen om 25 inträffar under en helg, och på måndagen om 25 inträffar på måndag." direkt istället för att idiotförklara honom hade jag inte reagerat.
Citera
2013-11-19, 11:20
Medlem
Napis avatar
Citat:
Det var inte jag som idiotförklarade någon - och dessutom hade fel... Hade du skrivit: "den absolut största majoriteten av svenska löntagare får lönen utbetald på fredagen om 25 inträffar under en helg, och på måndagen om 25 inträffar på måndag." direkt istället för att idiotförklara honom hade jag inte reagerat.

Ja du har väl en liten poäng där, jag tycker dock idiotförklaringen var på sin plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in