2013-11-18, 23:53
Medlem
Vad kostar traktorkörkort att ta ?
Hur snabbt kan man ta det ?
Citera
2013-11-18, 23:56
Medlem
ScarletAyleids avatar
Du får nog mycket mer informativ info med ett google sök.
http://www.korkortsportalen.se/kontakt/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/
Citera
2013-11-18, 23:59
Medlem
BNCs avatar
Beror helt på hur mycket du behöver plugga.

Allt som det är krav på är ett teoriprov som kostar 325:-
Böcker går säkert att låna på biblioteket.
Det som kan kosta lite är om du behöver gå en teorikurs på körskola, då tillkommer väl någon tusing.

Hur snabbt du kan ta det, kan säkert boka prov en eller två veckor framåt eller så. Sen får du köra direkt när du klarat provet.
Citera
2013-11-19, 01:11
Medlem
Varför inte ta vanligt b kort om du är 18 ?
Citera
2013-11-19, 02:07
Medlem
9852178523698741s avatar
Om du ändå håller på tycker jag du ska ta vanligt körkort. Du kan köra traktor på de.
Citera
2013-11-19, 16:26
Medlem
Finns inte traktorkort för gemene man längre, endast gymnasier med jordbruksinriktning som kan ge ut de nu för tiden.

AM är det som gäller.
Citera
2013-11-19, 18:57
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Finns inte traktorkort för gemene man längre, endast gymnasier med jordbruksinriktning som kan ge ut de nu för tiden.

AM är det som gäller.

Nej, stämmer ej.

Traktorkort finns fortfarande. Om man inte ska köra andra fordon, så är det mer prisvärt.
Citera
2013-11-20, 21:02
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Om man inte ska köra andra fordon, så är det mer prisvärt.

Precis, slipper göra uppkörning utan behöver endast göra det teoretiska. Sen slipper man halkkörning mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Varför inte ta vanligt b kort om du är 18 ?

Alla får inte körkortstillstånd till B-körkort även om man är över 18år. Om man har vissa handikapp kan man inte få tillstånd dock kan man få ta traktorkörkort förutsatt att handikappet inte är överväldigande.

Sen rätta mig gärna om jag har fel. Men tekniskt sett behöver man inte ens ta traktorkörkort för att köra jordbruksutrustning om man endast kör på väg i syfte att ta sig mellan olika åkermarker, alltså sådant som kan anses som naturlig förflyttning och körning i samband med jordbruksarbete?
Citera
2013-11-20, 21:22
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Precis, slipper göra uppkörning utan behöver endast göra det teoretiska. Sen slipper man halkkörning mm.

Alla får inte körkortstillstånd till B-körkort även om man är över 18år. Om man har vissa handikapp kan man inte få tillstånd dock kan man få ta traktorkörkort förutsatt att handikappet inte är överväldigande.

Sen rätta mig gärna om jag har fel. Men tekniskt sett behöver man inte ens ta traktorkörkort för att köra jordbruksutrustning om man endast kör på väg i syfte att ta sig mellan olika åkermarker, alltså sådant som kan anses som naturlig förflyttning och körning i samband med jordbruksarbete?

Stämmer bra. Så vidare det inte är motorredskap klass I.

Körkortslag (1998:488)

2 kap. Förarbehörighet
2 § Traktor med gummihjul och motorredskap klass II får köras på väg endast av den som har ett gällande körkort eller traktorkort, om inte körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål.
Citera
2013-11-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Nej, stämmer ej.

Traktorkort finns fortfarande. Om man inte ska köra andra fordon, så är det mer prisvärt.

Så har de stått på korkort.nu att bara gymnasier kunde utfärda det, verkar som dem tydligen ändrat sig nu.

Efterfrågan kanske inte minskade på traktorkort i den utsträckningen dem trodde när AM lanserades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in