2013-11-18, 20:48
Medlem
swehardrockers avatar
Hej på er

Ända sen jag har varit tio år har jag haft ett stort intresse för Asien och framförallt Mongoliet.
Jag studerar nu för tillfället första året arkeologi på universitet men har börjat fundera på att börja lära mig mongoliska vid sidan av eller efter mina studier.

Jag har googlat och sökt efter kurser i Sverige och andra länder men jag hittar inte en enstaka kurs eller program nånstans

Finns det en möjlighet att kunna hitta någon kurs eller någon som kan mongoliska i Sverige som kan ge ut lektioner emot betalning?

Har nu också beställt, Talk now! Mongoliska, för att kunna få en nybörjar inblick i språket

Skulle vara tacksam för svar
Citera
2013-11-18, 20:58
Medlem
Uran233s avatar
Kolla nått som heter "Mongolian Language Learning Pack" på "det vanliga torrentstället" . Verkar vara en hel del böcker och även ljudfiler i rar-format.
Citera
2013-11-18, 21:35
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Kolla nått som heter "Mongolian Language Learning Pack" på "det vanliga torrentstället" . Verkar vara en hel del böcker och även ljudfiler i rar-format.

Tack så mycket ska genast tankas ner

Du eller någon annan vet inte för övrigt om det finns någon förening man kan kontakta i Sverige när det gäller mongoliska språket?
Citera
2013-11-18, 21:45
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Du eller någon annan vet inte för övrigt om det finns någon förening man kan kontakta i Sverige när det gäller mongoliska språket?

Tyvärr inte, när det gäller Asien är mina språkpreferenser mandarin, kantonesiska och japanska. Men jag önskar ändå lycka till och goda studier!
Citera
2013-11-18, 22:28
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Tyvärr inte, när det gäller Asien är mina språkpreferenser mandarin, kantonesiska och japanska. Men jag önskar ändå lycka till och goda studier!

Joo det brukar oftast vara dom vanligaste asiatiska språken man kan hitta kurser och talande i Sverige

Tack för att du tog din tid och hjälpte iallafall
Citera
2013-11-18, 22:31
Medlem
wzbzs avatar
Grymt att du vill läsa mongoliska. Jag kan ingenting om det språket, förutom att det har en grym traditionell skrift som skrivs uppifrån/nedåt. Annars tror jag de använder det kyrilliska alfabetet i regel. Lär dig det, det går skitfort.

Bra iaf att du har köpt böcker. Man kan faktiskt komma jävligt långt av att plugga på kammaren. Fast det är ju klart att man vill träna dialog på riktigt också. Det finns ingen mongolsk restaurang i din stad? Har du tur stöter du kanske också på någon kines som talar det.
Citera
2013-11-18, 22:33
Medlem
Om du bor i skåne kanske du kanske kan ta hjälp av rapparen Battulga? Ursprungligen från Mongoliet men bosatt i Lund.

En rapvideo gjord av honom: http://www.youtube.com/watch?v=bkXwu_G0me4
Senast redigerad av taistelija 2013-11-18 kl. 22:41.
Citera
2013-11-18, 23:13
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Grymt att du vill läsa mongoliska. Jag kan ingenting om det språket, förutom att det har en grym traditionell skrift som skrivs uppifrån/nedåt. Annars tror jag de använder det kyrilliska alfabetet i regel. Lär dig det, det går skitfort.

Bra iaf att du har köpt böcker. Man kan faktiskt komma jävligt långt av att plugga på kammaren. Fast det är ju klart att man vill träna dialog på riktigt också. Det finns ingen mongolsk restaurang i din stad? Har du tur stöter du kanske också på någon kines som talar det.

Deras gamla skrift tror jag även är släkt med manchuriskan så om man lär sig läsa det så tror jag man kan läsa gamla skrifter ifrån Qing dynastin då manchuriskan var hovspråket

Läste dock att 1937 så tvingade Stalin mongolerna att överge sitt gamla skriftspråk och övergå till kyrilliska alfabetet vilket såklart underlättar för mig (Trodde aldrig i mitt liv jag skulle tacka Stalin för nånting) läste nånstans att dom också använder sig av två extra bokstäver

När det kommer till en mongolisk restaurang så finns det tyvärr inte här där jag studerar just nu
Men till jul återvänder jag till min håla utanför Göteborg så då blir det väl troligt att åka och besöka den mongoliska resturangen i staden.

Citat:
Ursprungligen postat av taistelija
Om du bor i skåne kanske du kanske kan ta hjälp av rapparen Battulga? Ursprungligen från Mongoliet men bosatt i Lund.

En rapvideo gjord av honom: http://www.youtube.com/watch?v=bkXwu_G0me4

Haha grymt Tyvärr bor jag inte Skåne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in