2013-11-18, 15:50
Medlem
Tjäna allesammans!
Hade uppkörning idag men kuggade tack vare att jag bytte fil dåligt samt körde lite långsamt på en påfart till motorväg (detta misstag var endast tack vare nervositet, vet att man ska gasa på ordentligt men började tveka...)
Andra felen var att läraren sa ett mål jag skulle köra till, jag har ju inne aning om vart det ligger och oftast är skyltarna uppsatta endast vid själva korsningen/rondellen, om jag ligger i fel fil hur fan ska jag kunna fixa det?

Felen var helt enkelt att jag bytte fil dåligt.
Har ny uppkörning imorgon igen

Uppskattar svar
2013-11-18, 15:58
Medlem
svallerbyttans avatar
Du kuggade idag och imorgon ska du köra upp igen?
2013-11-18, 16:01
Medlem
miikoss avatar
Vad är frågan?

Vad man ska göra?

Ja, man ska upp till den hastighet som trafikrytmen har, vid en påfart.

Angående körfält, så gäller alltid höger körfält om hastighetsbegränsningen är 80 km/h eller mer. Vänster körfält är enbart tillåtet för omkörning.

Om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h, så gäller även där höger körfält. Men man får använda vänster om det är lämpligare till målet.

Skyltarna bör sitta så att man ser dem i tid, ett tips att vara att sakta ned innan korsningarna/rondellen, så att man hinner se bättre.
2013-11-18, 16:05
Medlem
[quote=svallerbyttan|46197575]Du kuggade idag och imorgon ska du köra upp igen?[

Stämmer.
Senast redigerad av Bet123 2013-11-18 kl. 16:11.
2013-11-18, 16:09
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bet123
Hade väldigt tur med tiden
Ehm... exakt vad vill du att vi ska säga? Och varför postar du inte i "Den enda tråden om uppkörning, uppskrivning samt förberedelser inför det"?
2013-11-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vad är frågan?

Vad man ska göra?

Ja, man ska upp till den hastighet som trafikrytmen har, vid en påfart.

Angående körfält, så gäller alltid höger körfält om hastighetsbegränsningen är 80 km/h eller mer. Vänster körfält är enbart tillåtet för omkörning.

Om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h, så gäller även där höger körfält. Men man får använda vänster om det är lämpligare till målet.

Skyltarna bör sitta så att man ser dem i tid, ett tips att vara att sakta ned innan korsningarna/rondellen, så att man hinner se bättre.

Frågan är: hur vet man vilket körfält man ska köra i om man inte vet vart man ska?
2013-11-18, 16:15
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
Tjäna allesammans!
Hade uppkörning idag men kuggade tack vare att jag bytte fil dåligt samt körde lite långsamt på en påfart till motorväg (detta misstag var endast tack vare nervositet, vet att man ska gasa på ordentligt men började tveka...)[...]
Är du en superoptimist? Det är lätt att tro det eftersom du är glad över att du misslyckades med uppkörningen och att du begick misstag på grund av nervositet.
2013-11-18, 16:16
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Frågan är: hur vet man vilket körfält man ska köra i om man inte vet vart man ska?
Man ligger i högerfil tills motsatsen bevisats.
2013-11-18, 16:28
Medlem
apoteks avatar
Citat:

Det ser du på skyltningen och markeringarna i marken.
2013-11-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Är du en superoptimist? Det är lätt att tro det eftersom du är glad över att du misslyckades med uppkörningen och att du begick misstag på grund av nervositet.

Kanske inte är världens bästa på svenska heller...
2013-11-18, 16:40
Medlem
Är du osäker på vart du ska så håll dig alltid till det högra körfältet
2013-11-18, 16:44
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Höger, allt annat är skäl för ordningsbot, och en del i bedömning om körprovet.

Vänster och mitten körfält är enbart för omkörning. Samt om det är lämpligare till målet, exempelvis efter rekommendationer av vägmarkeringar och vägmärken.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in