2013-11-18, 13:48
Medlem
Jag undrar om det finns ngot material, typ bcker, dokumentrer dr man kan f reda p hur svensk husmanskost samt annan kost som r svenskrelaterad har fr ursprung samt historia, kuriosa etc!

T.ex varfr pannkakor och rtsoppa serveras p de flesta lunchrestauranger p torsdagar. Historian om kttbullarna osv

Mste finnas en massa intressant och spnnande information! Har ni tips och egna berttelser om svensk mat s rekommendera och dela med er

Otroligt intressant!
Citera
2013-11-18, 14:02
Medlem
Tjockstarks avatar
Gick en serie p SVT som hete Historietarna med Erik Haag i spetsen som jag tyckte var helt okej faktiskt.

Hr har du frsta avsnittet http://www.youtube.com/watch?v=zsdRtyCqsVI

Fast det handlar inte enbart om mat men det kanske r intressant nd.
Citera
2013-11-18, 14:25
Medlem
Landet brunss gick ju en serie som hette, ven den med Erik Haag och den dr bruden Lotta ngonting. Har fr mig att den behandlar ungefr det du efterfrgar men vet inte om den gr att f tag i nnstans.
Citera
2013-11-18, 14:45
Medlem
christerys avatar
Lotta Lundgren har ju lyckats skriva en bok i alla fall. Inte kikat i den s ingen aning om vad hon lagt med. Men profilen p henne http://akademibokhandeln.se/forfatta...otta-lundgren/ verkar tala fr att det kan finnas berttelser kring recepten.
Citera
2013-11-18, 14:51
Medlem
C-3POs avatar
Sjlv tycker jag att det r intressant att titta i gamla kokbcker och se hur recepten var frr. Dr kan man ocks f en uppfattning om vilka rtter som lg i tiden fr bokens utgivande.
Citera
2013-11-18, 16:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Sjlv tycker jag att det r intressant att titta i gamla kokbcker och se hur recepten var frr. Dr kan man ocks f en uppfattning om vilka rtter som lg i tiden fr bokens utgivande.

Hur gamla bcker har du ftt tag i, jag gillar ju Iduns http://runeberg.org/idunskok/

Tja, 1911 kanske r fr nytt. Finns inga mikrovgsrecept i den i alla fall.

Men fr fr mig att ldre recept i alla fall i min mors familj var handskrivna eller helt enkelt nt dom memorerade. Nr jag frgade s var det mer att det "satt i nvarna" hur mycket som skulle i och hur lnge nt skulle koka.

Ganska skn instllning s jag har krt p samma, jag lser recept fr inspiration men lagar lite fritt. Men sklart mste man misslyckas ett par gnger (jag i alla fall) innan det blir bra.

Dock lser det inte TS problem med historien bakom rtten...

Mjligtvis att man kan googla sig till snt x om intresset finns. Jag letade lite fr ett tag sen p stroganoff och det fanns mycket information om detta. Bde biff- och korv-stroganoff.
Citera
2013-11-18, 17:56
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hur gamla bcker har du ftt tag i, jag gillar ju Iduns http://runeberg.org/idunskok/

Tja, 1911 kanske r fr nytt. Finns inga mikrovgsrecept i den i alla fall.

Men fr fr mig att ldre recept i alla fall i min mors familj var handskrivna eller helt enkelt nt dom memorerade. Nr jag frgade s var det mer att det "satt i nvarna" hur mycket som skulle i och hur lnge nt skulle koka.

Ganska skn instllning s jag har krt p samma, jag lser recept fr inspiration men lagar lite fritt. Men sklart mste man misslyckas ett par gnger (jag i alla fall) innan det blir bra.

Dock lser det inte TS problem med historien bakom rtten...

Mjligtvis att man kan googla sig till snt x om intresset finns. Jag letade lite fr ett tag sen p stroganoff och det fanns mycket information om detta. Bde biff- och korv-stroganoff.
Det dr var en trevlig bok.

Nr exets mormor dog s rensade vi i hennes hus och i ett skp i kket s hittade jag en djvulsk samling recept och kokbcker varav de ldsta var frn slutet p 1800-talet. Det r klart att det inte sger s mycket om var rtterna kommer ifrn men det ger en bra beskrivning p hur utvecklingen har varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in