2013-11-18, 13:48
Medlem
Jag undrar om det finns något material, typ böcker, dokumentärer där man kan få reda på hur svensk husmanskost samt annan kost som är svenskrelaterad har för ursprung samt historia, kuriosa etc!

T.ex varför pannkakor och ärtsoppa serveras på de flesta lunchrestauranger på torsdagar. Historian om köttbullarna osv

Måste finnas en massa intressant och spännande information! Har ni tips och egna berättelser om svensk mat så rekommendera och dela med er

Otroligt intressant!
Citera
2013-11-18, 14:02
Medlem
Tjockstarks avatar
Gick en serie på SVT som hete Historieätarna med Erik Haag i spetsen som jag tyckte var helt okej faktiskt.

Här har du första avsnittet http://www.youtube.com/watch?v=zsdRtyCqsVI

Fast det handlar inte enbart om mat men det kanske är intressant ändå.
Citera
2013-11-18, 14:25
Medlem
Landet brunsås gick ju en serie som hette, även den med Erik Haag och den där bruden Lotta någonting. Har för mig att den behandlar ungefär det du efterfrågar men vet inte om den går att få tag i nånstans.
Citera
2013-11-18, 14:45
Medlem
christerys avatar
Lotta Lundgren har ju lyckats skriva en bok i alla fall. Inte kikat i den så ingen aning om vad hon lagt med. Men profilen på henne http://akademibokhandeln.se/forfatta...otta-lundgren/ verkar tala för att det kan finnas berättelser kring recepten.
Citera
2013-11-18, 14:51
Medlem
C-3POs avatar
Själv tycker jag att det är intressant att titta i gamla kokböcker och se hur recepten var förr. Där kan man också få en uppfattning om vilka rätter som låg i tiden för bokens utgivande.
Citera
2013-11-18, 16:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Själv tycker jag att det är intressant att titta i gamla kokböcker och se hur recepten var förr. Där kan man också få en uppfattning om vilka rätter som låg i tiden för bokens utgivande.

Hur gamla böcker har du fått tag i, jag gillar ju Iduns http://runeberg.org/idunskok/

Tja, 1911 kanske är för nytt. Finns inga mikrovågsrecept i den i alla fall.

Men får för mig att äldre recept i alla fall i min mors familj var handskrivna eller helt enkelt nåt dom memorerade. När jag frågade så var det mer att det "satt i nävarna" hur mycket som skulle i och hur länge nåt skulle koka.

Ganska skön inställning så jag har kört på samma, jag läser recept för inspiration men lagar lite fritt. Men såklart måste man misslyckas ett par gånger (jag i alla fall) innan det blir bra.

Dock löser det inte TS problem med historien bakom rätten...

Möjligtvis att man kan googla sig till sånt åxå om intresset finns. Jag letade lite för ett tag sen på stroganoff och det fanns mycket information om detta. Både biff- och korv-stroganoff.
Citera
2013-11-18, 17:56
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hur gamla böcker har du fått tag i, jag gillar ju Iduns http://runeberg.org/idunskok/

Tja, 1911 kanske är för nytt. Finns inga mikrovågsrecept i den i alla fall.

Men får för mig att äldre recept i alla fall i min mors familj var handskrivna eller helt enkelt nåt dom memorerade. När jag frågade så var det mer att det "satt i nävarna" hur mycket som skulle i och hur länge nåt skulle koka.

Ganska skön inställning så jag har kört på samma, jag läser recept för inspiration men lagar lite fritt. Men såklart måste man misslyckas ett par gånger (jag i alla fall) innan det blir bra.

Dock löser det inte TS problem med historien bakom rätten...

Möjligtvis att man kan googla sig till sånt åxå om intresset finns. Jag letade lite för ett tag sen på stroganoff och det fanns mycket information om detta. Både biff- och korv-stroganoff.
Det där var en trevlig bok.

När exets mormor dog så rensade vi i hennes hus och i ett skåp i köket så hittade jag en djävulsk samling recept och kokböcker varav de äldsta var från slutet på 1800-talet. Det är klart att det inte säger så mycket om var rätterna kommer ifrån men det ger en bra beskrivning på hur utvecklingen har varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in