2013-11-17, 23:01
Medlem
flashbackcoolingens avatar
Jag har två frågor angående regeln

1: Gäller högerregeln om bilisten från höger ska passera en gågata eller övergångsställe.(inte cykelbana/överfart)

2: Finns det någon "hastighet" som begränsar högerregeln om det inte finns skyltar uppsatta.

Tack på förhand. Ifrån en grabb som inte lyckas få grepp om helheten utav denna jäkla regel
Citera
2013-11-17, 23:15
Medlem
Poddes avatar
1. Ja
2. Nej
Citera
2013-11-17, 23:22
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcoolingen
1: Gäller högerregeln om bilisten från höger ska passera en gågata eller övergångsställe.(inte cykelbana/överfart)

2: Finns det någon "hastighet" som begränsar högerregeln om det inte finns skyltar uppsatta.
1. Ja. Högerregeln gäller där huvudled ej är uppsatt. Man väjar för bilen till höger.
2. Nej. Man får köra i vilken hastighet man vill om man är miljonär.
Citera
2013-11-17, 23:41
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Tack på förhand. Ifrån en grabb som inte lyckas få grepp om helheten utav denna jäkla regel

1. Nej vid gågata. Ja vid övergångställe.

2. Nej
Citera
2013-11-17, 23:46
Medlem
Ok tack för svaren.

Kanske bör omformulera första frågan något. Jag kan väl uttrycka det såhär:

Har bilister som åker ut ifrån en väg med gångbana/övergångsställe samma väjningsplikts skyldighet som cykelbanor har. Eftersom att passerande utav cykelbanor slår ut högerregeln enligt utfartsregeln.

Jag kanske blandar ihop gångbana med övergångsställe

Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du kör ut från:

* Parkering.
* Fastighet (hus eller liknande).
* Bensinmack.
* Gågata, gångfartsområde, vägren eller terräng.
* Gångbana eller cykelbana som du har korsat.
Citera
2013-11-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

2. Nej
Ok jag tror jag har fått mitt svar här

Blandade ihop dessa utfartsregler lite.

Tusen tack
Citera
2013-11-18, 14:57
Medlem
Citat:

Skulle också vilja ha svar på fråga 1. Om det är en gågata räknas det som utfart och därmed gäller inte högerregeln?
Citera
2013-11-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nifle
Skulle också vilja ha svar på fråga 1. Om det är en gågata räknas det som utfart och därmed gäller inte högerregeln?

Du ska lämna företräde emot dom som är på gågatan och när du lämnar gågatan.
Citera
2013-11-20, 20:05
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av miikos

2. Nej
Jag skulle nog säga att högerregeln gäller i båda fallen.
Den avikkelse jag kan hitta och som är närliggande men inte helt överenstämmande med föregående svar är att högerregeln INTE gäller om bilen från höger passerar en gångbana men den gäller alltså om den passerar en gågata

Vad jag har hittat så är det 2 olika saker.
Sen kan man ju ha roligt och försöka hitta en EXAKT definition av vad gångbana är. :-)
Jag ändrar mig gärna om någon kan ge en hänvisning.
Citera
2013-11-20, 20:23
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Den avikkelse jag kan hitta och som är närliggande men inte helt överenstämmande med föregående svar är att högerregeln INTE gäller om bilen från höger passerar en gångbana men den gäller alltså om den passerar en gågata

Sen kan man ju ha roligt och försöka hitta en EXAKT definition av vad gångbana är. :-)

Här gäller INTE högerregeln:
Citat:
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2007:101).

22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.

23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.
En förare som avser att lämna vägen skall i god tid inta det körfält som är bäst lämpat för detta. Om det finns ett retardationsfält skall föraren snarast möjligt köra in i det.

Observera att ett övergångsställe inte är en del av en gångbana, utan en plats på en väg där fotgängare och under vissa omständigheter cyklister är hänvisade.
Citat:
Övergångsställe: En del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering eller vägmärke. Ett övergångsställe är bevakat om trafiken regleras med trafiksignaler eller av en polisman och i annat fall obevakat.

Och man passerar inte en gågata eller gångfartsområde, utan man lämnar ett sådant = väjningsplikt (se ovan).
Citera
2013-11-20, 21:45
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

En gångbana är del utav väg som är avsedd för gående. Andra fordon får endast korsa (efter att man har lämnat företräde till gående på gångbanan). Stopp- och parkeringsförbud för andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller moped klass II. Exempelvis trottoar, samt vägar med vägmärke D5. Påbjuden gångbana.

Det står lite definitioner här:
Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010651.htm

Gångbana omnämns ej, men hamnar nog under punkt 3 på väg.

Högerregeln gäller ej om fordon ifrån höger har åkt över en gångbana.

Inte heller om fordon ifrån höger lämnar en gågata.
Senast redigerad av miikos 2013-11-20 kl. 21:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in