2013-11-17, 15:51
Medlem
Orden sjl och energi r vl egentligen ngot som inte riktigt finns beskrivet p ett serist stt i den vsterlndska kulturen, tminstone inte i min begrnsade kunskap om den.
Trots det r det vl inte direkt s mnga som ifrgastter det, tminstone inte ordet sjl, kan det stmma tro?

Filmen The Celestine Prophecy, fr er som sett sen, tycker jag frklarar p ett bildligt sett det vldigt intressant (vilket i min vrld egentligen r vldigt svrt).
I runda slngar handlar den om att du utanfr dina fysiska begrnsningar ocks har med dig ngon form av energi som du och allt annat levande br med sig och snder ut och tar emot.

Jag tycker som sagt detta r en enormt trolig verklighet men inget jag faktamssigt riktigt dykt in i.
Hur mycket stmmer detta synstt in p dig? r detta vedertagna begrepp i samhllet utanfr flashbacks filosofidel?
Citera
2013-11-17, 16:22
Medlem
BaalZeBubs avatar
"If you talk to neuroscientists as a philosopher, you will be introduced to new concepts and find some of them extremely useful. One I found particularly helpful was the notion of metabolic price. If a biological brain wants to develop a new cognitive capacity, it must pay a price. The currency in which the price is paid is sugar. Additional energy must be made available and more glucose must be burned to develop and stabilize this new capacity. As in nature in general, there is no such thing as a free lunch. If an animal is to evolve, say, color vision, this new trait must pay by making new sources of food and sugar available to it. If a biological organism wants to develop a conscious self or think in concepts or master a language, then this step into a new level of mental complexity must be sustainable. It requires additional neural hardware, and that hardware requires fuel. That fuel is sugar, and the new trait must enable our animal to find this extra amount of energy in its environment.

Likewise, any good theory of consciousness must reveal how it paid for itself."

Thomas Metzinger - The Ego Tunnel

Spirituell energi finns slunda, men inte riktigt p det stt som man trodde p frr, eller en del envisas att tro nu.

De flesta kan uppleva detta hgst konkret: man knner att det krvs energi att tnka p en svr frga. Detta i sin tur gr att man knner att man behver mat, eller att man efter en stunds misslyckat koncentrerat tnkande blir fr trtt fr att fundera mer.
Citera
2013-11-17, 16:44
Medlem
Krinshs avatar
Att tro att sjlen skapas av socker r nog ungefr lika efterblivet som medeltidens tro att man kan framstlla delmetaller med mentala trollkonster.

Till TS: du kanske inte ska utg frn New Age-filmer om du sker frstelse fr begrepp som r betydligt ldre n s. Hr r lite bcker du kan kika p:

I texten "Faidros" definierar Platon sjlen som det som har sin grund i "det som rr sig sjlvt":

"Grund till rrelse r allts det som rr sig sjlvt. Men detta kan varken g under eller bli till, annars skulle hela himlen och allt som r freml fr tillblivelse falla samman, stanna upp och aldrig mer kunna sttas i rrelse igen. D det som rr sig sjlvt har visat sig vara oddligt, d skall det icke vara skam att sga: just det r sjlens vara och dess logos."

I boken "Beknnelser" definierar Augustinus tiden som sjlens utstrckning och ngot liknande gr Kant i "Kritik av det rena frnuftet" dr tiden r det "inre sinnets" skdningsform och begreppet "sjl" ett transcendentalt grnsbegrepp, parallellt till begreppet "vrld".
Citera
2013-11-17, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
.
Frstr vad du menar med energi och kalorier men r ju inte den formen av energi jag pratar om, ven om skert den sorten ocks anvnder sig av din sorts energi..
Citat:
Ursprungligen postat av Krinsh
Till TS: du kanske inte ska utg frn New Age-filmer om du sker frstelse fr begrepp som r betydligt ldre n s.
Filmen som sdan r irrelevant, menar bara att den frklarar samma sorts tankar och knslor jag har p en enkelt och bildligt sett..
Citera
2013-11-17, 23:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Frstr vad du menar med energi och kalorier men r ju inte den formen av energi jag pratar om, ven om skert den sorten ocks anvnder sig av din sorts energi..
Finns det flera sorts energier? Varfr?
Citera
2013-11-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Finns det flera sorts energier? Varfr?

Jag anvnder ordet energi fr att jag tycker det beskriver det jag menar ganska bra. Sjl, andlighet eller liknande kanske fr dig att frst..?
Sen som sagt har jag sklart ingen specifik definition p detta, det skulle absolut kunna vara samma form av energi jag pratar om.. Men att prata och definiera ett ord ser jag inte som det essentiella i trden..
Citera
2013-11-18, 20:09
Medlem
Chakra r kanske ett till viss del fungerande ord.
Citera
2013-11-18, 21:25
Medlem
IamThats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Chakra r kanske ett till viss del fungerande ord.

Nu blir det ju vldigt luddigt nr man pratar sdana hr saker, i takt med att vetenskap ngon gng frhoppningsvis finner svar p vad vi och mnga andra upplever som "energi", lr vi ha en mngd nya beskrivande ord.

Det du pratar om blir vl dock den energi som fldar genom chakras, inte chakras i sig.
Chi / Prana - livsenergi
Citera
2013-11-18, 21:35
Medlem
IamThats avatar
Nu svarade jag utan att lsa trdstarten riktigt.
Personligen r sjl fr mig lika med medvetande, inte sinnet (tankar och knslor) utan det som existerar i bakgrunden, men som mnniskan har dlig kontakt med.

Upplevelser av Obe osv. visar p att det kan finnas en sk. eterisk kropp.
Skulle nog sga att bde den fysiska och den eteriska formen av varande upplevs av det enhetliga medvetandet som vi alla r.

Med andra ord: det finns bara en sjl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in