Citat:
(1) René Descartes välkända formulering "jag tänker därför existerar jag" har nog de flesta hört, men vad betyder detta och har det överhuvudtaget något praktiskt värde ? Omnämnda Filosof kom att bli den mest omtalade förespråkaren för Dualism som kortfattat innebär att allting som finns i vår inre och yttre värld härstammar ur sinnen(mind) och ting där det ena är fundamentet och det andra derivatet.
(2) Dessa båda tankefilosofier härstammar ur monism och precis som religion gör dem anspråk på att vår existens härstammar ur en enda källa i detta fall är det "tinget" för religions del är det gud.
Förespråkare för monism hävdar b.la. att Dualism är en falsk dikotomi eftersom det inte finns någon skarp gräns mellan sinnet och ting.
(3) Att hävda dualism är en falsk dikotomi kan dock vara en direkt fara för samhället.
(1) René Descartes välkända formulering "jag tänker därför existerar jag" har nog de flesta hört, men vad betyder detta och har det överhuvudtaget något praktiskt värde ? Omnämnda Filosof kom att bli den mest omtalade förespråkaren för Dualism som kortfattat innebär att allting som finns i vår inre och yttre värld härstammar ur sinnen(mind) och ting där det ena är fundamentet och det andra derivatet.
(2) Dessa båda tankefilosofier härstammar ur monism och precis som religion gör dem anspråk på att vår existens härstammar ur en enda källa i detta fall är det "tinget" för religions del är det gud.
Förespråkare för monism hävdar b.la. att Dualism är en falsk dikotomi eftersom det inte finns någon skarp gräns mellan sinnet och ting.
(3) Att hävda dualism är en falsk dikotomi kan dock vara en direkt fara för samhället.
Jag delar upp ditt första inlägg i delar så att argumentet jag tänker anföra blir lättare att urskilja. Du hävdar följande:
(1) Descartes är en dualist. Dualism innebär att vår inre och yttre värld härstammar ur antingen sinnen eller ting där det ena är fundamentalt och det andra en produkt av det fundamentala.
(2) Monismer såsom strukturalism och funktionalism gör anspråk på att vår existens härstammar ur en enda källa, som är 'tinget'. I religiösa fall är detta Gud.
(3) Att hävda att det inte finns någon skarp gräns emellan sinnet och ting är en fara för samhället.
---
(1) Detta är fel; en dualist behöver inte hävda att sinnen eller ting har antingen en fundamental eller derivat status. För oss (läs: mig) som faktiskt läst Meditations on First Philosophy vet att detta inte var vad Descartes trodde heller. I Descartes system finns 3 typer av substanser: 'material', 'thinking' samt 'infinite'. Det som skiljer dessa åt är att ingen av dem kan reduceras till någon av de andra. S.k. 'material' substans definieras i enlighet med att den alltid är 'extended in space' och begränsad. S.k. 'thinking' substans saknar 'extension' och tänker samt är begränsad. S.k. 'infinite' substans definieras i sin oändlighet och som att vara mer 'verklig' än de andra två och dessutom vad som skapat dessa. Gud är en 'infinite' substans. Eftersom allting är ett resultat av 'infinite' substanser för Descartes och därmed har en fundamental roll kan vi avfärda idén att antingen sinnen ('thinking' substans) eller ting ('material' substans) behöver ha en antingen fundamental eller derivat status i ett dualistiskt system.
(2) Detta är helt fel. För det första är strukturalism inte en 'tankefilosofi', utan en metod. En strukturalistisk teori analyserar all data med hänsyn till ett större komplett system där allt som analyseras måste ha en särskild plats, eftersom systemet annars inte fungerar. Den strukturalistiska metoden infinner sig -- och har infunnit sig -- inom ett flertal akademiska områden.
För det andra förespråkar funktionalism (såsom traditionen fungerar inom s.k. 'medvetandefilosofi' (ej tankefilosofi') eller 'philosophy of mind') inte materialism med sitt ursprung i något 'ting'. Inom 'philosophy of mind' hävdar funktionalister att allt är fullt reducerbart till en särskild roll som utgör en del av ett system. En tanke är därför ingenting förutom den funktion en tanke innehar inom ett kognitivt system. Av detta skäl är funktionalism grundstenen för företeelser som olika 'computational theories of mind', eftersom AI borde kunna ha mentalt liv om allt känsloliv och all tankeverksamhet bara är funktioner som kan matas in och ut. Detta är dock inte samma sak som att säga att funktioner är materialistiska 'ting'.
(3) Eftersom i stort sett allt du säger om de begrepp du använder är fel borde du inte göra detta påstående. Det är möjligt att det stämmer, men det går inte att härleda med hjälp av de definitioner du här använder dig av.
---
Du verkar ha blivit djupt skakad av problemet jag framförde till dig för någon vecka eller så sedan. Det verkar ha fått dig att tro att du måste erhålla att det finns någon särskild metafysisk modalitet eller substans som på ett väsentligt sätt skiljer sig från 'ting' för att vår tillvaro skall kunna bevaras på ett meningsfullt sätt. Detta är helt fel; vi behöver inte ägna oss åt denna typ av ism-tänkande för att kunna filosofera om vår tillvaro. Det tycks mig som om du är i behov av någon typ av räddningsaktion, men orkar jag bry mig?