2013-11-14, 23:39
Medlem
Om handling är starkare än ord, varför är pennan mäktigare än svärdet?
Citera
2013-11-15, 04:09
Medlem
För att i vissa fall så är ord bättre än handling. Allt här i världen är inte svart eller vitt.
I vissa fall är handling bättre och i vissa fall så är ord bättre. Det beror helt på vad för situation det handlar om.
Citera
2013-11-15, 04:13
Bannlyst
En combination av dom båda recomonderas.
Citera
2013-11-15, 06:37
Medlem
positivitizers avatar
Säger som ovan, en kombination. Ordet är inte bara stark gentemot andra, ordet har även en styrka mot dig själv så var alltid nog med hur du behandlar dig själv eller ser på dig själv. Respektera ditt tal så att du inte skadar dig själv. Ingen kan skada oss själva så mycket som vi själva gör i våran vardag omedvetet.

Ordet är starkare i ett scenario till exempel om jag skulle säga till någon annan med ett svärd att slå med svärdet, då är mitt ord starkare än svärdet eftersom det är mitt ord som styr svärdets handlingar. Men det baseras enbart på om personen som utför handlingarna lyder mitt ord, annars är ju mitt ord värdelöst gentemot just det svärdet.
Citera
2013-11-15, 16:04
Medlem
Anpassa det du använder till situationen, pennan eller svärdet. Det ena är inte alltid bättre än det andra.
Citera
2013-11-15, 19:45
Medlem
"Politiskt makt växer ur gevärspipan.", våld, med andra ord, är den drivande kraften i politiken, medan fredliga former av politiskt engagemang fyller i detaljerna eller, kanske, enbart erbjuder post-hoc motiveringar för resultaten av våldsamma strider. Tyvärr verkade Mao ha en överdriven förkärlek för blodsutgjutelse. Efter allt, föreslog han att kvaliteten på en revolutionär bör bedömas efter hur många han har dödat. Men vår avsky för Maos metoder bör inte göra oss blinda för riktigheten i hans iakttagelse. Våld och hot om våld är de mest potenta krafter i det politiska livet.

Det politiska livet är samhällets essä - och kraften bakom förändringar (därmed starkare på så vis, även om det har komplex samspel med ord). Jag lärde mig för inte så länge sedan att termen; "idiot", kommer från det antik grekiska ordet "idiotes", som användes för att beskriva dem som tog inget intresse för hur deras samhällen sköttes. Det är lätt att glömma det i dagens era när medierna porträtterar politik som om det vore en korsning mellan popularitetstävlingar, hästkapplöpningar och kriminalromaner, men i slutändan, trots allt oväsen och ståhej, kommer politiken att handla om vem som får utfodras och vem som svälter, vem som kastas i fängelse och vem som är en nationell hjälte, ifall vi har ren dricksvatten och om våra barn får jobb o.s.v. Och nu känner jag att jag bör sluta för att det glidit iväg ifrån TS.

/Eder förvirrade, Rebax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in