2013-11-14, 18:20
Bannlyst
Ska knega i helgen så jag tog en bärs till kvällens middag och det blev det en vanlig starköl lager, en Staropramen.

Satt och tittade på burken och såg att det var både humle och humleextrakt i burken och undrar nu om det är någon budgetlösning? Hade de tyska renhetslagarna accepterat någonting sådant som ett humleextrakt?
Citera
2013-11-14, 19:36
Medlem
Är en billigare lösning och ett sätt att få till rätt beska på alla batcher i industripilsnern med extrakt... Ger en bismak dock.
Citera
2013-11-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Är en billigare lösning och ett sätt att få till rätt beska på alla batcher i industripilsnern med extrakt... Ger en bismak dock.

Vilken form av extrakt ger bismaker? IKE? CO2-extrakt? Tetra? Rho?
Humleextrakt är vanligt att använda till bittergivan, då det ger ett konsistent resultat och mindre svinn av vört under bryggningen. Väldigt vanligt bland amerikanska mikrobryggerier som brygger humlestarka öl.

Det är helt enkelt reducerade former av humle. Det ger inga bismaker. Det reducerar snarare bismaker.
Nästan alla bryggerier i världen använder pellets nuförtiden, som tillverkas genom att man tar bort onödiga grejer från humlekotten.

Vad reinheitsgebot säger om humleextrakt beror på vilken form av extrakt det är. Tror jag.
Senast redigerad av dweeb 2013-11-15 kl. 17:13.
Citera
2013-11-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dweeb
Vilken form av extrakt ger bismaker? IKE? CO2-extrakt? Tetra? Rho?
Humleextrakt är vanligt att använda till bittergivan, då det ger ett konsistent resultat och mindre svinn av vört under bryggningen. Väldigt vanligt bland amerikanska mikrobryggerier som brygger humlestarka öl.

Det är helt enkelt reducerade former av humle. Det ger inga bismaker. Det reducerar snarare bismaker.
Nästan alla bryggerier i världen använder pellets nuförtiden, som tillverkas genom att man tar bort onödiga grejer från humlekotten.

Vad reinheitsgebot säger om humleextrakt beror på vilken form av extrakt det är. Tror jag.

Humleextrakt kan ge, (kanske inte alltid?) en bismak av blod, plåt. Det beror inte på burken. Den smaken känner jag ofta på humlesvaga industrilager. Men många är olika känsliga på olika smaker..

Men det är min åsikt och även vad andra har kommit fram till, och inget jag kan bevisa skål.

Eller så är jag ute och cyklar lite här och det hela beror på oxiderad öl som jag kopplat ihop det med extrakt i dessa öl, men en felsmak likaså.
Senast redigerad av MERA BRÄNNVIN 2013-11-15 kl. 19:29.
Citera
2013-11-15, 20:12
Bannlyst
Det gör mig glad att se att jag har väckt en relevant fråga.
Citera
2013-11-16, 03:47
Medlem
Staropramen är ju budgetöl... Ja jag vet att den är dyr på svenska Systembolaget och därför anser vi den lite finare. Men sanningen är att dricka staro i Tjeckien är lika som att dricka kung i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in