2014-01-09, 23:24
Medlem
Prostitution finns för att människor (och en del apor troligen) vill byta sex mot resurser och resurser mot sex.
Citera
2014-01-10, 10:55
Medlem
Vad är bakomliggande att dessa kvinnor hamnade hos Lindberg och han sadistvänner. Mindreåriga och också från behandlingshem. "I förundersökningen finns bland annat bilderna som polisen tagit av Lindberg i Falun strax innan han greps.
Han var då på väg för att träffa en 14-årig flicka som han bestämt träff med. Polisen misstänker att han planerat en grov våldtäkt av henne.
I Lindbergs bil hittades en väska full av sexredskap som ögonbindlar, läderremmar, piskor och dagen-efter piller.
"Jag vet var du bor"
Tingsrätten offentliggör även förhören med de elva offren. Där berättar kvinnorna och flickorna om våldet som den förre länspolismästaren och rektorn för Polishögskolan misstänks ha utsatt dem för. Om gruppsexträffarna han anordnade där han var den som "ordnade fram kvinnorna".
Lindberg ska enligt målsäganden ofta varit våldsam och kallat dem för slyna och hora. Många av kvinnorna har berättat hur han satte sig på dem så de inte fick luft.
– Han gav mig en örfil och jag blev chockad. Sedan började han binda mig och det var då det började att bli obehagligt, säger ett av offren.
Plötsligt började Lindberg att ta ett strypgrepp på henne, säger hon till polisen.
– Jag försökte ta bort hans händer, det snurrade i huvudet.
En annan av våldtäkterna som Lindberg misstänks för var mot en 17-årig flicka som han band fast i en säng, slog och våldtog.
För att få henne att hålla tyst efteråt sa han:
– Jag vet var du bor lilla gumman."
Vi har haft "vanligt" sex, inget konstigt, säger han i ett av fallen.
När förhörsledaren berättar om en kvinna som sett Lindberg ta ett strypgrepp på en annan kvinna tills hon blev "alldeles blå i ansiktet" säger han:
– Nej, absolut inte! Ingenting sånt. Som jag minns det hade vi sex under skojiga former med skratt.
Lindberg har dock erkänt flera fall där han betalat för sex.
– Vi har sex och sen när jag går betalar jag henne, säger han om en av målsägandena.
Vanlig sexköpare?
Citera
2014-01-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Den bakomliggande faktorn är alltid i huvudsak pengar. Om alla sexköpare virrar omkring på en marknad utan legala alternativ, så blir de utsatta grupperna ännu mer utsatta... Det är tyvärr oundvikligt.

Så om vi öppnar bordeller och säger okej till att köpa människors kroppar för pengar och den cynism och slit-och-slängmentalitet som detta medför, så hjälper det utsatta ungdomar på behandlingshem att välja en annan väg i livet än att tvångsmässigt ha destruktivt sex med kåta gubbar som slänger åt dem en hundring och en örfil menar du?

Ser inte logiken i det över huvud taget.

Samhällssignalerna får aldrig vara att vi accepterar köp av objekt som används i sexuellt syfte. Det skulle kosta psykiatrin och det kollektiva samhället alldeles för mycket.

Vi har inte sjunkit så lågt som Tyskland som tjänar grova pengar på Europas allra fattigaste, men som får stå ut med epitetet "Europas bordell" i sin mest nedvärderande form.
Citera
2014-01-11, 10:52
Medlem
Bystskuggas avatar
Tyskland kommer alltid att vara Europas bordell, på grund av deras utsatta geografiska läge och stora befolkning.

I Svergie skulle vi kunnat införa lagliga flat-rate bordeller och lagstifta om handikappades rätt till statligt subventionerade prostituerade, och vi skulle ändå aldrig bli ansedda som Europas bordell.

Vi är ett alldeles för obetydligt land i sammanhanget. Vi kan aldrig på egen hand påverka uvecklingen.
Citera
2014-01-11, 19:09
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Så om vi öppnar bordeller och säger okej till att köpa människors kroppar för pengar och den cynism och slit-och-slängmentalitet som detta medför, så hjälper det utsatta ungdomar på behandlingshem att välja en annan väg i livet än att tvångsmässigt ha destruktivt sex med kåta gubbar som slänger åt dem en hundring och en örfil menar du?

Ser inte logiken i det över huvud taget.

Samhällssignalerna får aldrig vara att vi accepterar köp av objekt som används i sexuellt syfte. Det skulle kosta psykiatrin och det kollektiva samhället alldeles för mycket.

Vi har inte sjunkit så lågt som Tyskland som tjänar grova pengar på Europas allra fattigaste, men som får stå ut med epitetet "Europas bordell" i sin mest nedvärderande form.

Moralistisk signalpolitik får aldrig gå före människors säkerhet, frihet och hälsa. Det är just hot mot detta som en repressiv politik och lagstiftning resulterar i. Avkriminalisering innefattar ett rättighetsperspektiv som du aldrig kan uppnå med en abolitionistisk politik.

Eftersom drivkrafterna att köpa och sälja sex är starka oavsett politik, så måste en rättighetsbaserad och inkluderande modell tillämpas. Det kallas skadeprevention, och är en evidensbaserad modell, till motsats mot de kvasireligiösa påståenden som underbygger den abolitionistiska modellen.

Vi såg ju nyligen Beatrice Asks utspel om cannabis. På den nivån ligger okunskapen och fördomarna även när det gäller sexarbete. Sverige skämmer ut sig som vetenskapsföraktande och bakåtsträvande.

Det köps inte heller några kroppar, utan sexuella och kroppsnära tjänster.
Senast redigerad av WordWarrior 2014-01-11 kl. 19:17.
Citera
2014-01-14, 07:39
Medlem
Citat:
LÄGG AV Word Warrior. Du vet mycket väl att få prostituterade börjar som mogna 30-åringar (och förresten, då är de väl redan lastgamla i dina ögon?!). De allra flesta prostituerade börjar sina karriärer redan som minderåriga och det är ett faktum du inte kan blunda för längre. Så var det när sexköp var fullt lagligt i Sverige (jmfr Call Girl) och så är det fortfarande. Så är det också i ditt älsklingsland Nya Zealand, där ungdomsprostitutionen sker fullt öppet på gatorna vilket är ett stort problem. Har inte ett jota med lagstiftning att göra, och definitivt inte med "sexuellt intresse"...

Det är samhällets och varje individs förbannade plikt att skydda den växande generationen och att stå upp för hållbara värden både då det gäller att vara rädd om miljön och sig själva. Detta sker på strukturell nivå genom lagar, men också genom kampanjer, information och samtal om värden. En dag är det sedan de här ungdomarna som lägger ut sina annonser som du svarar på, eller som skakar rumpa på en bordell i Tyskland (fast där har vi tjejerna från andra omständigheter än de svenska ). Gör det dig till en bättre människa att du köper sex av tjejer (som du åtminstone tror fyllt 20? Knappast. För om du instället hade lite empati i kroppen så skulle du fatta att så länge du göder det här systemet så kommer prostitutionen att öka. Köpstopp = större chans att färre tjejer och killar råkar illa ut.

Självklart säger alla aktiva eskorter att de ääälskar att knulla för pengar. Det gjorde Claudia här inne också, tills hon la horeriet på hyllan och kom ut som både lesbisk och att allt varit ett spel för gallerierna.

De fåtal, ofta till åren komna, "hobbyeskorter", vanligtvis på mindre orter där det inte händer så mycket, och som trots allt gillar "spänningen" i sitt jobb (dömer ingen för det, det är bara att gratulera att kombinera nytta med nöje ), är liksom inte ens en piss i Nilen mot det stora antal unga, vilsna tjejer och killar som växer upp till att tro ännu mindre på mänskligheten efter sina prostitutionserfarenheter. Det är för deras skull som samhället tydligt behöver markera att sexköp inte är okej.
Hur var det om du skulle hjälpa dom här unga innan dom börjar må så dåligt att dom börjar fundera på att sälja sex
Citera
2014-01-14, 14:18
Medlem
Jag tror att prostituerade har många olika förklaringar till den bakomliggande orsaken att dem valde yrket dem valde.. En del med psykiskaproblem, diagnotiserade och de som ännu inte förstått att det finns en diagnos på deras problem. När man läser om diagnosen borderline är självskadebeteende en av punkterna som ingår i den störningen även slösaktighet av pengar och promiskuös. Självskadebeteende kan handla om att försätta sig upprepade gånger i utsatta situationer utan att vara medveten om detta, även kan de handla om droger osv. Många människor med eller utan psykiska problem söker ständigt en spänning då dem är uttråkade (att sälja sin kropp kanske ger spänning?) Vissa personer däremot kanske enbart ser den snabba lösning på att sälja sin kropp mot snabba pengar..

Jag tror att man egentligen kan hitta ganska många olika bakomliggande faktorer inom den branschen. Den med störst procent är nog psykiskaproblem och/eller ngt traumatiskt från deras barndom. När jag läst ngt om prostutiton eller fått höra ngt och börjar spekulera kring de så är iaf detta min tanke bakom deras val av yrke..
Citera
2014-01-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoYes
Jag tror att prostituerade har många olika förklaringar till den bakomliggande orsaken att dem valde yrket dem valde.. En del med psykiskaproblem, diagnotiserade och de som ännu inte förstått att det finns en diagnos på deras problem. När man läser om diagnosen borderline är självskadebeteende en av punkterna som ingår i den störningen även slösaktighet av pengar och promiskuös. Självskadebeteende kan handla om att försätta sig upprepade gånger i utsatta situationer utan att vara medveten om detta, även kan de handla om droger osv. Många människor med eller utan psykiska problem söker ständigt en spänning då dem är uttråkade (att sälja sin kropp kanske ger spänning?) Vissa personer däremot kanske enbart ser den snabba lösning på att sälja sin kropp mot snabba pengar..

Jag tror att man egentligen kan hitta ganska många olika bakomliggande faktorer inom den branschen. Den med störst procent är nog psykiskaproblem och/eller ngt traumatiskt från deras barndom. När jag läst ngt om prostutiton eller fått höra ngt och börjar spekulera kring de så är iaf detta min tanke bakom deras val av yrke..
Det är nog så att tjejer som inte tycker att sex är så märkvärdigt så är det ett ganska enkelt sätt att tjäna massa pengar men har man mumlans syn att sex är heligt dom börjar nog inte att sälja sex
Citera
2014-01-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
Det är nog så att tjejer som inte tycker att sex är så märkvärdigt så är det ett ganska enkelt sätt att tjäna massa pengar men har man mumlans syn att sex är heligt dom börjar nog inte att sälja sex

Så du tycker alltså att din kuk eller stjärthål är heliga? Det är därför du inte säljer sex?
Citera
2014-01-14, 22:03
Medlem
Citat:
Så du tycker alltså att din kuk eller stjärthål är heliga? Det är därför du inte säljer sex?
om du köper ska sälja
Citera
2014-01-14, 22:25
Medlem
Dom behöver väl stålar.
Citera
2014-01-14, 22:38
Medlem
Jag har varit frånvarande ett tag. Behövde en paus från debatten. Men jag noterar att du tyvärr använder samma tråkiga terminologi, Surmumlan.

Människor som säljer sex fast de mår dåligt av det, det sista dom behöver höra är att dom på något sätt säljer sig själva, att dom ska behöva hantera nån ökad sorts skam ovanpå allt det andra. Dessutom vill jag påpeka att uttrycket "sälja sin kropp" har religiös kristen bakgrund, i Bibeln var sex bokstavligt synonymt med att äga en kropp. Man säljer en tjänst, punkt slut. Oavsett om man mår bra eller dåligt av det. Det gynnar ingen att fortsätta odla en skamkultur kring detta. Det är inte sexköparen som främst riskerar att påverkas av det, utan säljaren och dennes självbild.

Att den genomsnittliga inträdesåldern för att sälja sex är under 18 må kanske vara sant i ett globalt perspektiv, men jag har svårt att se att det har nån relevans i Sverige. En snabb titt på eskortsidor ger en genomsnittsålder mellan 20-25 år. Nån enstaka var 18. Inte ovanligt att hitta både 30+ och 40+ bland annonserna heller.

On topic: vilka är de bakomliggande faktorerna? De är naturligtvis många. Först och främst behov efter pengar. Behovets omfattning varierar dock kraftigt. Alltifrån en desperat situation (exempelvis finansera ett drogmissbruk) till att vilja köpa den där senaste iphonen eller den trendigaste vinterjackan eller dryga ut kassan lite under studietiden. En sak som är viktig att komma ihåg är att Sverige har få sexarbetare jämfört med andra, fattigare länder. Vår rikedom och välståndspolitik gör redan ett bättre jobb än någon sexköpslag någonsin kan göra för att hålla fel personer borta från yrket. Att en del i västvärlden, som exempelvis dr Brooke Magnanti, sedan tycker att sex är ett helt ok sätt att tjäna bra pengar under en viss period i livet ser jag inget som helst problem med. Vuxna människor får bestämma själva.

Sen finns det tyvärr dom med självkadebeteende också. Säkert särskilt vanligt bland minderåriga. Man bör såklart verka för att minderåriga inte säljer sex överhuvudtaget, oavsett vad dom behöver pengarna till.
Senast redigerad av griffen 2014-01-14 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in