2013-11-14, 11:39
Medlem
Har så jävla ont i käften... typ en blåsa på ena sida, gör bara ondare för varje dag. Hade liknande på andra sidan munnen för någon vecka sen, satt i sjukt länge, så nu får jag en till, vad fan e chansen...

Finns det någe botemedel? Har för mig jag läst om det och att det enbart finns smärtlindring? Men bara det vore jag tacksam för.

MVH
Citera
2013-11-14, 11:57
Medlem
Biter du i blåsan?

Ibland när jag biter mig själv i kinden så bildas en liten flerp eller sår. Då är det omöjligt för mig att låta den vara med tänder och tunga.

Enda tips jag kan ge är att låta den vara, om du inte redan gör det..
Citera
2013-11-14, 12:04
Medlem
Minns att jag köpte någon salva för något år sedan som man skulle applicera på blåsan. Vet inte om det gjorde att den läkte snabbare, men framförallt var den lokalbedövande så jag kunde glömma bort att blåsan fanns där ibland.
Citera
2013-11-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perger
Biter du i blåsan?

Ibland när jag biter mig själv i kinden så bildas en liten flerp eller sår. Då är det omöjligt för mig att låta den vara med tänder och tunga.

Enda tips jag kan ge är att låta den vara, om du inte redan gör det..
Nej, jag biter inte på den. Sitter så pass långt ut att det inte ens går att bita på den. "Mitten" av munnen på sidan, eller hur man ska beskriva..
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
Minns att jag köpte någon salva för något år sedan som man skulle applicera på blåsan. Vet inte om det gjorde att den läkte snabbare, men framförallt var den lokalbedövande så jag kunde glömma bort att blåsan fanns där ibland.
Får besöka apoteket och se efter helt enkelt, tack!
Citera
2015-06-17, 21:13
Medlem
Har 1 blåsa nu i tandköttet vänstra sidan längst ned. Hade en på högra sidan förut också, kände av den som fan när jag vankade i morse, nu känns det inte så mycket om jag inte rör med tungan på den, eller gör tvångs tjack ryck med näsan typ så känns det. för att kunna känna hur ont det gör, typ har munnen öppen lite o trycker tänderna mot
Citera
2015-06-18, 00:29
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufc123
Har 1 blåsa nu i tandköttet vänstra sidan längst ned. Hade en på högra sidan förut också, kände av den som fan när jag vankade i morse, nu känns det inte så mycket om jag inte rör med tungan på den, eller gör tvångs tjack ryck med näsan typ så känns det. för att kunna känna hur ont det gör, typ har munnen öppen lite o trycker tänderna mot

Om du kan få zinkpastan att hålla sig på plats så är det en gammal metod som fungerar.
https://www.apotekhjartat.se/produkter/sar-bett--stick/munsar/aco-zinkpasta-special-care-1/

Zendiums tandkräm (råd från en tandläkare) har fungerat bra för mig. Borsta med den morgon och kväll så bör du kunna känna rejäl lättnad redan dag två.

Man kan även gurgla med saltvatten. Koka upp lite vanligt bordssalt i vatten och låt det svalna. Går säkert att hälla på varmt vatten från vattenkokaren med. En tesked salt till 1,5 dl vatten.
Citera
2015-06-18, 06:07
Medlem
syndroms avatar
Jag har hört att man kan få mun blåsor istället för en förkylning, vet dock inte hur bra det stämmer. Så i förebyggande syfte kan man ju ta hand om sin hälsa bättre, mat, motion. Och även tvätta händerna och sprita dom ofta, särskilt om man rör sig mycket i offentliga miljöer.

Har du väl fått en blåsa kan du försöka ta något starkt munskölj och badda på. Sen inte bita på den, bara låta den vila. Sen kanske satsa på mer flytande föda om det gör ont att äta!
Citera
2015-06-18, 09:31
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Har så jävla ont i käften... typ en blåsa på ena sida, gör bara ondare för varje dag. Hade liknande på andra sidan munnen för någon vecka sen, satt i sjukt länge, så nu får jag en till, vad fan e chansen...

Finns det någe botemedel? Har för mig jag läst om det och att det enbart finns smärtlindring? Men bara det vore jag tacksam för.

MVH

Det låter som afteblåsor/sår. Oftast kallade förkylningsblåsor även om de kan dyka upp vid stress eller om man tex slinter med tandborsten och får en liten skada på tandköttet. Blåsorna sitter oftast på insidan av över eller underläpp eller på insidan av kinderna.
Du kan prova att köpa tex Aftamed, Oralmedic Zendium, Sinaftin eller liknande och lägga på själva blåsan en gång på morgonen och en gång på kvällen.
Det finns även bedövningsmedel för munslemhinnan på apoteket t.ex Xylocainsalva. Vissa upplever även att sugtabletten Zyx kan hjälpa ibland. Blåsorna brukar nästan alltid förvunna av sig själva efter en -två veckor.
Citera
2015-06-18, 15:01
Avslutad
Låter som Afte, men det vet du säkert redan eftersom det gått ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in