2013-11-13, 21:20
Medlem
Man brukar räkna med att man som konsult MAXIMALT kan fakturera 70% av de timmar man jobbar. De resterande timmarna går till administration, skriva offerter, fakturera, möten, marknadsföring, nätverkande m.m. Vi vissa fall kan du såklart fakturera för din kundmöten, men långt ifrån alltid.

Utöver din lön så är det många andra kostnader du har i ditt företag som du även måste räkna med. Bil/resor, lokal, utrustning m.m.

Utöver det här bör du alltid räkna med MINST 10-15% marginal för att kunna ta lite höjd när det blir sämre tider. Det är sällan man är fullbelagd hela tiden, speciellt inte de första åren.
Citera
2013-11-14, 07:36
Medlem
Vi har ibland konsulter i vårt bolag och dom debiterar betydligt mer, på projekt avseende management är det 1700skr/tim och projekt i Teknikområdet så ligger det mellan 800-1200skr/timme. Så som så många redan svarat så är din timkost dålig.
Citera
2013-11-14, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Man brukar räkna med att man som konsult MAXIMALT kan fakturera 70% av de timmar man jobbar. De resterande timmarna går till administration, skriva offerter, fakturera, möten, marknadsföring, nätverkande m.m. Vi vissa fall kan du såklart fakturera för din kundmöten, men långt ifrån alltid.

Utöver din lön så är det många andra kostnader du har i ditt företag som du även måste räkna med. Bil/resor, lokal, utrustning m.m.

Utöver det här bör du alltid räkna med MINST 10-15% marginal för att kunna ta lite höjd när det blir sämre tider. Det är sällan man är fullbelagd hela tiden, speciellt inte de första åren.

Det beror ju dock lite på vad du har för typ av uppdrag. Har du ett uppdrag på fulltid i tex 1 år bör du kunna fakturera i stort sett 100%.

Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Vi har ibland konsulter i vårt bolag och dom debiterar betydligt mer, på projekt avseende management är det 1700skr/tim och projekt i Teknikområdet så ligger det mellan 800-1200skr/timme. Så som så många redan svarat så är din timkost dålig.

Det beror också på vad man har för overhead, man kan inte jämföra de stora konsultfirmornas debitering med en liten enmanskonsult. Om ni betalar 1700:- till enmanskonsulter och dyl så är det ju bara att gratulera dem och samtidigt beklaga att ditt företag verkar vara skött av stolpskott å det grövsta.
Citera
2013-11-14, 08:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det beror också på vad man har för overhead, man kan inte jämföra de stora konsultfirmornas debitering med en liten enmanskonsult. Om ni betalar 1700:- till enmanskonsulter och dyl så är det ju bara att gratulera dem och samtidigt beklaga att ditt företag verkar vara skött av stolpskott å det grövsta.

Eller så går man på uppdrag hos kunder som faller under ramavtal samt LOU... Där är timpenningen låst, oavsett vem som säljer tjänsten. Jag har tidigare suttit drygt två år i sträck som "enmanskonsult" hos en statlig myndighet. 1050kr/h ex moms, 100% debitering (förutom semester och lite sjukdom). Tack för det skattebetalarna!

På den myndighet jag var inne på senaste fanns det en konsult som suttit heltid i nio år....

En annan vanlig variant är att de som får ta del av ramavtalen tar in underkonsulter, och hugger 7-10% av timpenningen. Solklart lukrativt.
Senast redigerad av EckiEcki 2013-11-14 kl. 09:09.
Citera
2013-11-14, 09:27
Medlem
Citat:
...

Va? Man betalar förstås för det värde man får. Utförs det av en enmansfirma eller en större firma spelar ju ingen roll. Utöver det så tror jag inte att större firmor får högre kostnader, snarare enmansfirmor som har stora mängder overheadtid.

Att som företagare lägga sig lågt endast för att man är enmansföretagare låter riktigt dumt.
Citera
2013-11-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Va? Man betalar förstås för det värde man får. Utförs det av en enmansfirma eller en större firma spelar ju ingen roll. Utöver det så tror jag inte att större firmor får högre kostnader, snarare enmansfirmor som har stora mängder overheadtid.

Att som företagare lägga sig lågt endast för att man är enmansföretagare låter riktigt dumt.

Jag jobbat i firma nu men funderar på att konsulta. Overheadkostnaden tror jag kan kapad betydligt om du kör enmansfirma. Du behöver kanske inte stort kontor, sekreterare mm. Det är helt beroende på bransch.
Citera
2013-11-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Eller så går man på uppdrag hos kunder som faller under ramavtal samt LOU... Där är timpenningen låst, oavsett vem som säljer tjänsten. Jag har tidigare suttit drygt två år i sträck som "enmanskonsult" hos en statlig myndighet. 1050kr/h ex moms, 100% debitering (förutom semester och lite sjukdom). Tack för det skattebetalarna!

På den myndighet jag var inne på senaste fanns det en konsult som suttit heltid i nio år....

En annan vanlig variant är att de som får ta del av ramavtalen tar in underkonsulter, och hugger 7-10% av timpenningen. Solklart lukrativt.

Jo jag är medveten om att detta förekommer och det är väldigt sorgligt sett ut skattebetalares syn och jag begriper inte riktigt heller vad de är för tomtar som sitter på upphandlingsenheterna ibland. Det är ju om något att konstituera "anställningslika förhållanden" när man sitter heltid i 9 år och endast har en kund så om inte annat borde man kunna komma åt det den vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av galofix

Nej man måste även väga in förhållanden runt om så som möjlighet till backup, kompetensöverföring och annat när man tar in en konsult. En enmanskonsult som debiterar 900kr får ju mycket mer i lön än en konsult som kostar 900 från tex ÅF. konsulten via ÅF har också en helt annan uppbackning och kunskap att söka inhouse än vad enmansgubben har. ÅF har dessutom betydligt högre overhead än en enmanskonsult som ofta har ett litet "kontor" i huset och möjligen en mobil.

Ska man vara helt korrekt skulle jag säga att 200kr/timme kan man dra av från en enmanskonsult av denna anledningen.
Citera
2013-11-14, 11:58
Medlem
En konsult tjänar inte per automatik mer än vanlig anställd. En konsult fakturerar mer per timme eftersom han/hon står för sin egen moms osv. Du räknar dessutom fruktansvärt lågt och tycker det är "äckligt bra betalt". Webdesigners t.ex fakturerar minst det dubbla, och inte ens då är det en värdig lön efter allt är betalt. Det låter däremot bra för en oinsatt såklart.
Citera
2013-11-14, 20:09
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
En konsult tjänar inte per automatik mer än vanlig anställd. En konsult fakturerar mer per timme eftersom han/hon står för sin egen moms...

En mycket konstig förklaring. Momsen räknar man normalt inte med i huvudtagen när man gör denna typ av kalkyler.

Mvh
Citera
2013-11-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
En mycket konstig förklaring. Momsen räknar man normalt inte med i huvudtagen när man gör denna typ av kalkyler.

Mvh
När man får betalt av sin uppdragsgivare som konsult får man det inkl. moms eller hur? Så tyst.

Du förstår vad jag menar.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-11-14 kl. 22:33.
Citera
2013-11-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
När man får betalt av sin uppdragsgivare som konsult får man det inkl. moms eller hur? Så tyst.

Du förstår vad jag menar.

Ja nu gör man, men normalt förfarande är att man talar på priset ex moms, momsen betalar din beställare utöver ditt arvode, men denne företagare lyfter momsen sen själv mot skatteverket...

Du i din tur betalar in momsen till skatteverket...

Lätt att förvirra det i början på företagande, ha dock koll på detta noga!
Citera
2013-11-14, 23:31
Medlem
Citat:
Det beror ju dock lite på vad du har för typ av uppdrag. Har du ett uppdrag på fulltid i tex 1 år bör du kunna fakturera i stort sett 100%.

Givetvis beror det på vad du får för uppdrag. Det är dock väldigt få konsulter som sitter så länge hos en kund så länge. Om man har längre projektanställningar så brukar de oftast vara tidsbegränsade och då gäller det verkligen att man underhåller sina nätverk under den tiden så att man inte står där utan uppdrag och utan nätverk eller kontakter och inte har några varma leads att gå på för att få in nya uppdrag.
En annan viktig sak är kompetensutveckling och utbildningar. Inom de flesta branscher är det viktigt att åka iväg på olika former av utbildningar, konferenser eller meetups för hålla kunskaperna up-to-date. Din kunskap är ju i princip ditt enda värde som konsult så det gäller ju att underhålla även den biten så att man kan bibehålla sin konkurrenskraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in