2013-11-13, 15:24
Medlem
halvdanglappkefts avatar
Hejsan!

Hur gör man när man ska ladda de vanligaste elmopederna/elcyklarna som går att köpa i sverige? Är det väggutag som funkar? Måste man ta ur batteriet? Hur många ampere?
Citera
2013-11-13, 15:34
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvdanglappkeft
Hejsan!

Hur gör man när man ska ladda de vanligaste elmopederna/elcyklarna som går att köpa i sverige? Är det väggutag som funkar? Måste man ta ur batteriet? Hur många ampere?

Svaret är att det helt beror på vad för moped/cykel du har!
Citera
2013-11-13, 15:53
Medlem
halvdanglappkefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Svaret är att det helt beror på vad för moped/cykel du har!

Finns det ingen som helst standard?
Annars vill jag veta vad som är vanligast...
Citera
2013-11-13, 16:09
Medlem
På den elcykel jag har hemma som stått i garaget ett tag, tar men helt enkelt ur batteriet och laddar den inomhus i ett vanligt eluttag. Enkelt och smidigt.
Citera
2013-11-13, 16:10
Medlem
http://www.ecoride.se/ecoride-kundtjanst/fragor-och-svar/

"Batteriet laddas enkelt genom att ansluta laddaren till ett vanligt vägguttag. Du kan ladda ditt batteri direkt på cykeln eller välja att lyfta bort det för att ladda inomhus. "
Citera
2013-11-13, 16:37
Medlem
halvdanglappkefts avatar
Okej, verkar som elcyklar går att laddas på plats där man parkerar dem.. men tål laddaren regn? Det är väl olika förstås... men generellt?

Och hur är det med elmopeder?
Citera
2013-11-13, 16:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvdanglappkeft
Okej, verkar som elcyklar går att laddas på plats där man parkerar dem.. men tål laddaren regn? Det är väl olika förstås... men generellt?

Och hur är det med elmopeder?

Dom två jag har tar jag in accen på när jag ska ladda, laddaren ser inte ut att vara gjord för väta men såklart kan man ju lösa det problemet om man vill.

Det är dock enklare att ta med batteriet in (på kontoret tex) och ladda över dan när det behövs.

Tar max 30 sekunder att ta lös batteriet, så det är inte hela världen.

Tar du in cykeln istället så kan du ju ladda inomhus utan att ta lös nåt.

Elmoppar har jag inga så det får du inga svar på heller. Men är det lite tyngre/större accar i den så antar jag att laddaren är integrerad eller tål att vara utomhus och då kan man ju ladda på en MV plats eller så. Men det är väl inte alla förunnat att ha ett MV uttag gratis...
Citera
2013-11-13, 19:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Min elmoppe har fyra bly/syrabatterier a la bilbatteri fast lite mindre. Dessa vore ett helsike att demontera. Laddaren är separat och ansluts till vanligt eluttag, ser inte ut att gilla regn. Hade varit fint om den var inbyggd så man bara drog ut en sladd. Laddning tar c:a 4 h från tomma batterier.

Alla laddare till elcyklar och mopeder är 1-fas 230 V och en bra bit under 10 A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in