2013-11-13, 09:24
Medlem
Hej !

jag åkte dit för rattfylla dagen efter.
blåste 0.10mg.

blev för 7 månader sen tagen för fortkörning. skulle egentligen blivit av med kortet men polisen gav mig 2500 kr i böter istället. sen har jag inte hört något mer om detta.

frågan är nu vilka följder det kommer bli av min rattfylla ?

tacksam för svar då Transportstyrelsen inte vill svara på min frågor......
de hänvisar till en eventuell handledare som jag inte blivit tilldelad

skäms som en hund för rattfyllan och ångesten är på topp !
Citera
2013-11-13, 09:28
Medlem
JagHarHaftEnOpels avatar
Var tvungen att läsa ett par gånger innan jag förstod (hoppas jag)

Du blev tagen för rattfylla och fick 2500 kr böter?
Du har körkortet kvar?
Du har inte blivit kallad till rätten?
Citera
2013-11-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarHaftEnOpel
Var tvungen att läsa ett par gånger innan jag förstod (hoppas jag)

Du blev tagen för rattfylla och fick 2500 kr böter?
Du har körkortet kvar?
Du har inte blivit kallad till rätten?

Läs då några gånger till
Citera
2013-11-13, 09:53
Bannlyst
Rattfylleri leder så gott som alltid till att körkortet återkallas. Bara vid halter på
0,2–0,3 promille (0,10-0,15 mg/l luft) finns möjlighet till varning istället för återkallelse.

läs
Citera
2013-11-13, 09:53
Medlem
JagHarHaftEnOpels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postbot
Läs då några gånger till

Nu så :P

Ja straffet blir väl att du blir av med körkortet i 6 månader~
Vet ej hur strängt det är med din fortkörning om det skulle förvärra rattfyllans straff så mycket.
Men som allra värst om du har världens otur och du körde som en riktig idiot när du blev stoppad för fortkörning så kan de bli 1 månad i finkan/överklagan och få fotboja istället, åka dit på att få alkolås i bilen som du själv får betala för samt böter för själva fyllan.
Citera
2013-11-13, 10:12
Medlem
jenna20s avatar
Ansök om alkolås, då blir väl inte kortet indraget lika länge vad jag förstår.

Jag råkade ut för en drogfylla för ca 1 mån sedan. Tyvärr finns inga alkolås för sånt
Citera
2013-11-13, 10:13
Medlem
Tack för svar !

Som jag fattat det så blir påföljderna från polisen böter.

Men polisen sa att detta skulle gå igenom transportstyrelsen också
och de får ta ställning till körkortet.

Rattfylleri leder så gott som alltid till att körkortet återkallas. Bara vid halter på
0,2–0,3 promille (0,10-0,15 mg/l luft) finns möjlighet till varning istället för återkallelse.

då lär jag klara mig med en varning och får behålla kortet ?

eller tar de kortet för att jag har en fortkörning också ?
Citera
2013-11-13, 10:17
Medlem
jenna20s avatar
Har du ngt annat i brottsregistret? Sånt tittar de också på...
men om det blir indraget så sök alkolås som sagt, skulle ju jag lätt ha gjort! Nu sitter man här och det spelar ingen roll hur jävla duktig man kommer vara i fortsättningen, det hjälper inte med något.
Citera
2013-11-13, 10:51
Medlem
Nej inget annat i brottsregistret ...
Alkolås är väl ett alternativ men helst vill jag behålla kortet !
Citera
2013-11-13, 11:12
Bannlyst
Usch det där med dagen efter är förjävla otäckt, jag blev en gång stannad på bakfyllan och fick blåsa jag trodde jag skulle dö, innan jag fick svaret att jag var nykter och kunde åka vidare, usch mår fan dåligt när jag tänker på det en i dag fast det här var nog 5 år sedan!

Hade du supit dig full och tagit bilen så hade jag inte haft någon som helst medkänsla men nu med så pass låg promille dagen efter, hoppas det ordnar sig för dig och du får behålla kortet, antar att du låter bilen stå dagen efter i fortsättningen det gör iaf jag!
Citera
2013-11-13, 11:26
Medlem
JagHarHaftEnOpels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mousetrap
Usch det där med dagen efter är förjävla otäckt, jag blev en gång stannad på bakfyllan och fick blåsa jag trodde jag skulle dö, innan jag fick svaret att jag var nykter och kunde åka vidare, usch mår fan dåligt när jag tänker på det en i dag fast det här var nog 5 år sedan!

Hade du supit dig full och tagit bilen så hade jag inte haft någon som helst medkänsla men nu med så pass låg promille dagen efter, hoppas det ordnar sig för dig och du får behålla kortet, antar att du låter bilen stå dagen efter i fortsättningen det gör iaf jag!

Det som är jobbigt med att behöva köra dagen efter är att man kan känna sig full men man är inte helt säker på om man fortfarande är det eller om man är uttorkad.
Jag använder alltid alkotest och tar polisfria vägar till min destination bara för att vara helt säker
på att inte åka fast
Citera
2013-11-13, 12:02
Medlem
Tack för ert medlidande och era svar !

Jag hade nog inte behövt vara så orolig om jag inte haft den där jävla fortkörningen.
Då hade det nog inte blivit något mer än en varning !

Men nu vet man ju inte ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in