Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-13, 09:21
  #1
Medlem
Dvargvarmes avatar
Nyss var det så viktigt att vi inte sjunger psalmer eller är i kyrkan vid skolavslutningen. Det kan ju finnas de som tar illa vid sig av den religiösa påverkan som detta kan medföra.

Nu ser jag att särskild halal-mat ska börja serveras som ett alternativ i barnens skola. Är inte det ett "religiöst inslag" i skolan eller?

Det är inte den eventuella kostnaden för halal-maten eller slaktmetoden som stör mig i detta fallet, utan just att en religiös minoritet kräver ett religiöst inslag i skolmiljön, som ska vara neutral i dessa frågor.
Citera
2013-11-13, 09:43
  #2
Medlem
Jo, om skolan inte är en konfessionell skola så skall den vara fri från religiösa inslag. Att de kommunala skolorna viker ner sig för en högljud främmande minoritet är ett stort problem med långtgående konsekvenser, i förlängningen finns det då inga krav som inte kommer att tillgodoses om trycket blir tillräckligt hårt.

Att fira skolavslutningar i kyrka är dock inget religiöst utan en kulturell tradition nuförtiden som vi har i det här landet, likaså att hissa den svenska flaggan på sin dag och sjunga nationalsången är något som anses normalt och bör fortgå.

Jag tycker det är förmätet att komma till det här landet och börja ställa orimliga krav på vårt sekulariserade och moderna samhälle. I synnerhet om ens ursprung är klan/stamkulturer. Lika illa är det, om inte värre med de tjänstepersoner som tillgodoser dessa krav, ser de inte vad de låter sig luras till att göra. Man kan inte låta sig duperas av dessa kverulanter som är så ihärdiga.
Citera
2013-11-13, 09:44
  #3
Medlem
Det beror lite på hur vi definierar "fri från religiösa inslag". I Frankrike har man dragit det till sin spets och i princip förbjudit alla typer av religiösa symboler, huruvida de serverar halalmat eller ej vet jag dock inte. Personligen är jag kluven i frågan om ritualslaktad mat i skolan. Skiljer den sig från kraven på vegetarisk kost, och är det rimligt att vi tillåter eller inte tillåter vegetarisk kost för skoleleverna?

Sedan så är det faktiskt så att när jag gick i skolan så hade vi skolavslutningar, både på sommar och vinter, i kyrkan med sång. Lärarna försäkrade oss dock att vi inte behövde sjunga med i psalmerna om vi verkligen inte ville det och det var inte obligatoriskt att gå dit om man så inte önskade. De allra flesta gjorde det ändå, även de barn som var "muslimer".

Sen så är det så här att muslimer generellt sett är väldigt många om att inte tillåta andras religiösa inslag få utrymme i skolmiljön, även om de själva tycker att det är brott mot religionsfriheten om några av deras egna religiösa privilegium skulle tas bort. Det har ju gått så långt att man kräver att få bära heltäckande slöja även på gymnasienivå och det tar nog inte länge förrän vi ser en radikaliserad liten 14-åring som kräver att få täcka sig i tält under lektionerna.

Jag ser slöj-frågan djupt mycket mer angelägen än ritualslaktad mat. Personligen hade jag inte sett att den ska vara tillåten att bära fram tills dess att barnet blir byxmyndig, dvs tills barnet fyller 15 år. Kan man ha sex, så ska man kunna få dölja sig hur man vill (men inte förutsätta att heltäckande klädsel bör tillåtas i undervisningen). Det ger kanske barnet tid och utrymme att själv hinna avgöra om man vill dölja sig i tyg eller inte.
Citera
2013-11-13, 09:46
  #4
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Nyss var det så viktigt att vi inte sjunger psalmer eller är i kyrkan vid skolavslutningen. Det kan ju finnas de som tar illa vid sig av den religiösa påverkan som detta kan medföra.

Nu ser jag att särskild halal-mat ska börja serveras som ett alternativ i barnens skola. Är inte det ett "religiöst inslag" i skolan eller?

Det är inte den eventuella kostnaden för halal-maten eller slaktmetoden som stör mig i detta fallet, utan just att en religiös minoritet kräver ett religiöst inslag i skolmiljön, som ska vara neutral i dessa frågor.

Källa?
Citera
2013-11-13, 09:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare
Källa?

Källa på vad? Att skolan ska vara konfessionslös? Att den faktiskt serverar ritualslaktat mat? Att det har varit vilda debatter huruvida skolavslutningar bör hållas i kyrkan eller ej?
Citera
2013-11-13, 09:58
  #6
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare
Källa?

Jag vill inte nämna vilken skola det handlar om i mitt fall, men troligen är min skola inte ensam om att ha genomfört / ha planer på att genomföra servering av halal-mat.

Debatten om psalmsång och skolavslutningar i kyrkan är så allmänt känd att källhänvisning torde vara överflödig.
Citera
2013-11-13, 10:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Jag vill inte nämna vilken skola det handlar om i mitt fall, men troligen är min skola inte ensam om att ha genomfört / ha planer på att genomföra servering av halal-mat.

Debatten om psalmsång och skolavslutningar i kyrkan är så allmänt känd att källhänvisning torde vara överflödig.

Vid några tillfällen har berörda föräldrar lyckats avstyra dessa tilltag, så organisera dig med likasinnade och utsätt skolledningen för minst lika hårt tryck som halalkorvarna.
Citera
2013-11-13, 10:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Jag vill inte nämna vilken skola det handlar om i mitt fall, men troligen är min skola inte ensam om att ha genomfört / ha planer på att genomföra servering av halal-mat.

Debatten om psalmsång och skolavslutningar i kyrkan är så allmänt känd att källhänvisning torde vara överflödig.

Menar du på att skolan tvingar samtliga barn att äta ritualslaktat mat eller att det bara serveras till de barn som frågar efter det?

Om det är så att det är något i stil med senaste kycklingskandalen där barn serverades ritualslaktad kyckling så är det fullkomligt vedervärdigt. Det är en principsak.
Citera
2013-11-13, 10:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare
För att du ljuger eller?

Men vad är ditt problem, vill du ha svenska skolor med religiösa inslag? Tycker du att det är bra att barn skall riskera att äta ritualslaktat kött?

Ett tips är att googla på TS påståenden så finner du att det han säger inte är någon lögn.
Citera
2013-11-13, 10:58
  #10
Moderator
Sun Rulers avatar
Detta har inte med religion att göra per se utan mer om politiska beslut och eventuella motsättningar mot det sekulära samhället. Flyttar därför tråden till P.I. /Mod
Citera
2013-11-13, 10:59
  #11
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare
För att du ljuger eller?

Nej jag ljuger inte.
Men även om vi tar bort just mitt fall så vet du säkert genom att läsa medier att frågan varit på tapeten ganska länge. Så vill du diskutera i den här tråden kan du ju i alla fall utgå från den allmänna diskussionen som du finner i olika medier.

Här är en källa: http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes...an(3975769).gm
__________________
Senast redigerad av Dvargvarme 2013-11-13 kl. 11:01.
Citera
2013-11-13, 11:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Nyss var det så viktigt att vi inte sjunger psalmer eller är i kyrkan vid skolavslutningen. Det kan ju finnas de som tar illa vid sig av den religiösa påverkan som detta kan medföra.

Nu ser jag att särskild halal-mat ska börja serveras som ett alternativ i barnens skola. Är inte det ett "religiöst inslag" i skolan eller?

Det är inte den eventuella kostnaden för halal-maten eller slaktmetoden som stör mig i detta fallet, utan just att en religiös minoritet kräver ett religiöst inslag i skolmiljön, som ska vara neutral i dessa frågor.

Nej, avsikten var att skolan skulle vara fri från traditionella kristna inslag. Genom att ersätta dessa med marxism och liberalism, hoppas de konsensuseliten kunna omforma svenska folket i annan ideologisk riktning. Det är en medveten politik för att göra svenskarna kulturellt, mentalitetsmässigt urarva och historielösa. På det sättet blir folket lättare offer för "Den Nya Ordningen".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback